آکادمی نوبل به نقض حقوق بشر پاداش می‌دهد
آکادمی نوبل به نقض حقوق بشر پاداش می‌دهد

رئیس جمهور ترکیه آکادمی نوبل را به دلیل اعطای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی حامی اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور سابق صربستان متهم به "پاداش دادن به نقض حقوق بشر" کرد.

خبرگزاری رویترز، ترکیه اعلام کرده، در کنار آلبانی و کوزوو، مراسم رسمی اعطای جوایز نوبل را در اعتراض به اهدای نوبل ادبیات به هاندکه تحریم می‌کند.

انتخاب “پیتر هاندکه”‌ به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ به دلیل حمایت‌های این نویسنده از  “اسلوبودان میلوشویچ”، رئیس‌جمهور سابق صربستان که متهم به رهبری جنایات‌ جنگی ارتش صربستان  در بوسنی، کوزوو و کرواسی در دهه ۹۰ میلادی است، انتقادهای فراوانی را به دنبال داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به اعطای نوبل ادبیات به هاندکه گفت: اعطای جایزه نوبل ادبیات در تاریخ ۱۰ دسامبر مصادف با روز جهانی حقوق بشر به یک نژادپرستی که منکر وقوع نسل کشی در بوسنی شده و از جنایتکاران جنگی دفاع می‌کند معنی دیگری به جز پاداش دادن به نقض حقوق بشر ندارد.

این انتخاب امسال آکادمی نوبل برای جایزه نوبل ادبیات انتقادهای زیادی را موجب شده است.

امروز (سه‌شنبه)، پیتر هاندکه ۹ میلیون کرون (۹۳۵ هزار دلار) جایزه نوبل را دریافت خواهد کرد. تمامی سفیران حاضر در سوئد به مراسم رسمی اهدای این جایزه دعوت می‌شوند اما ترکیه، کوزوو و آلبانی این مراسم را تحریم کرده‌اند.

  • منبع خبر : ایسنا