آشنایی با ارزش های غذایی گوشت شتر
آشنایی با ارزش های غذایی گوشت شتر

مصرف گوشت توسط انسان به طورکلی با انتخاب و گزینش نوع معینی از گوشت همراه بوده است و نخوردن نوع معینی از گوشت متکی بر برخی اعتقادات و یا عادت های مخصوصی بوده که باعث شده گوشت حیوان معینی خوشایند و گوشت نوع دیگر نا خو شایند جلوه کند.از دیرباز مردم شهرنشین خوردن گوشت شتر […]

مصرف گوشت توسط انسان به طورکلی با انتخاب و گزینش نوع معینی از گوشت همراه بوده است و نخوردن نوع معینی از گوشت متکی بر برخی اعتقادات و یا عادت های مخصوصی بوده که باعث شده گوشت حیوان معینی خوشایند و گوشت نوع دیگر نا خو شایند جلوه کند.
از دیرباز مردم شهرنشین خوردن گوشت شتر را کنار گذاشته اند، زیرا که به غلط معتقد بوده اند که گوشت شتر سفت و دیرپز بوده و ارزش غذایی چندانی ندارد. اما درحقیقت باید گفت که گوشت شتر درمقایسه با گوشت گاو از میزان پروتیین کمتری بر خوردار است و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است.

گوشت شتر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید اظهارکرد: گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام‌های اهلی مقداری تفاوت دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت‌های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است.
جواد حصاری، افزود: مقدار ویتامین “ب کمپلکس” و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم آن بسیار زیاد است، اما نسبت آهن و روی آن کمتر از گوشت سایر دام‌های اهلی است و نسبت کلسیم این گوشت در عضلات ران آن زیادتر است.
وی، بیان کرد: گوشت شتر باعث تقویت قوای بدن شده و استقامت بدن را به دلیل میزان بالای کالری موجود در آن افزایش می دهد.
این استاد دانشگاه، از مملو بودن گوشت شتر از کلسیم و فسفر گفت و ادامه داد: گوشت شتر مملو از کلسیم و فسفر است از این رو مصرف آن را برای افرادی که از درد مفاصل رنج می برند بسیار مفید و اثربخش می دانند. وی، یادآورشد: گوشت شترهای جوان که سن آنها مابین یک تا سه سال است نرم تر و خوش طعم تر از گوشت شتر های بزرگسال است و از جهت مزه و طعم و نرمی شبیه گوشت گاو دارند.
حصاری، ضمن بازگو نمودن میزان چربی و کلسترول گوشت شتر تاکید کرد: میزان چربی و کلسترول گوشت شتر پایین است و از این رو برای مبتلایان به چربی خون و بیماری های قلبی عروقی مفید است.

پروتئین‌ های گوشت شتر فاقد اسیدهای آمینه است
استادیار دانشکده علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید اظهارکرد: گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی، پروتئین و خاکستر دارد. پروتئین‌ های گوشت شتر فاقد اسیدهای آمینه ضروری نظیر تریپتوفان، والین، لوسین و ایزولوسین و همچنین اسیدآمینه نیمه ‌ضروری هیستیدین به مقدار کافی می ‌باشند. اکرم پزشکی نجف آبادی، افزود: گوشت شتر سرشار از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه ب بوده و از همین رو برای تقویت اعصاب مفید است.
وی، از ویژگی های منحصر به فرد گوشت شتر گفت و بیان کرد: ویژگی های منحصر به فردی مانند خاصیت طعم دهندگی و معطری که گوشت شتر دارد سبب می شود تا مصرف آن ترشح شیره معده را افزایش داده و قدرت جذب آن را بالا ببرد.
پزشکی نجف آبادی، گوشت شتر را غنی از آهن دانست و ادامه داد: گوشت شتر منبع غنی آهن است. آهن یکی از مواد بنیادی مربوط به هموگلوبین خون است که خطر ریسک ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به کم خونی سفارش می شود حتما مصرف این گوشت را در لیست تغذیه خود قرار دهند.
این استاد داشگاه، ضمن بازگو نمودن یکی از ارزشمندترین خواص گوشت شتر تاکیدکرد: یکی از ارزشمند ترین خواص گوشت شتر بدون هورمون بودن آن است، زیرا این حیوان اغلب در طبیعت بوده و مراکز پرورش آن بسیار محدود است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید