هنرمند مجسمهساز با بیان اینکه آن جامعهای واقعا رشد میکند که به هنر و هنرمندش ارزش داده و هنر، پشتوانه فرهنگی و اقتصادی جامعه شود، میگوید: متاسفانه در شهر ما، نگاه به این مسئله چندان جدی نیست، در حالی که حدود سه دهه است که اقتصاد هنر مطرح شده و شهرهای بزرگ کشورمان، مثل تهران […]
هنرمند مجسمهساز با بیان اینکه آن جامعهای واقعا رشد میکند که به هنر و هنرمندش ارزش داده و هنر، پشتوانه فرهنگی و اقتصادی جامعه شود، میگوید: متاسفانه در شهر ما، نگاه به این مسئله چندان جدی نیست، در حالی که حدود سه دهه است که اقتصاد هنر مطرح شده و شهرهای بزرگ کشورمان، مثل تهران به این مسئله زیاد پرداختهاند.
حسین اقتصادی با اشاره به اهمیت توجه به خرید و فروش آثار هنری، اظهار میکند: در حال حاضر، اقتصاد هنر و فرهنگ خرید و فروش آثار هنری حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد در شهرهایی مثل تهران جای خود را پیدا کرده و هنر و هنرمند هم جایگاه خود را یافته است.
او با بیان اینکه متاسفانه در شهر تبریز به این موضوع توجه نشده است، افزود: باید با کمک رسانهها، ارگانها و… ارزش و جایگاه آثار هنری در جامعه معرفی شده و علاوه بر خرید آثار هنری توسط مسئولان و ارگانها، خانوادهها نیز در سبد هزینههای خود، بخشی را هم برای هنر صرف کنند.
او که به مدت ۲۵ سال در حوزه هنرهای تجسمی هنرنمایی کرده، فعالیتهای هنری خود را برگرفته از عشقی درونی دانسته و عنوان میکند: عشق من به هنر، دوستان زیادی را هم عاشق هنر کرده است و این همان هدف و رسالتی است که یک هنرمند در کنار تولیدات هنری، بر عهده دارد.
این هنرمند مجسمهساز میگوید: هنرمند در راستای عمل به عهد و وفای خود، باید با هنر و مردم بماند و برای ثبت ایدههای خود، مراحل پر فراز و نشیبی را طی کند، چراکه هنر، تاثیری مثبت بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته و عرصهای اشتغال آفرین است.
او با اشاره به اینکه هنر، بازارهای جدید خلق کرده و کیفیت زندگی افراد جامعه را ارتقا میدهد، خاطرنشان میکند: هنر، موجب تقویت انسجام اجتماعی میشود، اما اکثر مردم جامعه، هیچگاه به موضوع هنر و آثار هنری در مطالعات و جریان زندگی خود نپرداختهاند.
او به اصالت هنر و آثار هنری نیز اشاره کرده و تاکید میکند: اثر اولیه و اصیلی که یک هنرمند خلق کرده، از ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است و خلق دوباره چنین اثری به دست افراد دیگر، چنین ویژگیهایی را نخواهد داشت، چراکه وقتی اثری باز تولید میشود ویژگی اولیه از جمله ارزش فرهنگی و رنگ و بوی اصالت خود را از دست داده و صرفا ارزش نمایشی پیدا میکند.
باید به دنبال آثار هنری اصیل باشیم
اقتصادی با بیان اینکه باید به دنبال آثار هنری اصیل باشیم و هنرمندانی که سالها در این عرصه زحمت کشیده و تبحر و ابتکار یافتهاند را بشناسیم، ادامه میدهد: عاشقان و علاقه مندان به آثار هنری باید در افزودن آثار هنری به مجموعه و محل کارشان، از کارشناسان هنری بهره گرفته و آثار اصیل را خریداری کنند.
او میگوید: اثر هنری اصیل را هنرمندی خلق میکند که تمام دغدغهاش هنر باشد و مدت زمان مدیدی در این حوره به مطالعه پرداخته و تجربه کسب کرده باشد؛ این آثار باید توسط کارشناسان هنری شناسایی شود.
او با تاکید بر اینکه هنر از جنبههای مختلف به مثابه اهرمی برای توسعه اقتصادی عمل میکند که شناخت این اهرمها در راستای توسعه اقتصاد هنر بسیار اهمیت دارد، توضیح میدهد: هنر، برانگیزاننده استعدادهای خلاق کارآفرینان بوده و مهارتهایی را تقویت میکند که سود آن به تمام بخشهای اقتصادی سرریز میشود؛ همچنین جذابیت مکانی را برای مصرف کنندگان افزایش میدهد.
این هنرمند مجسمهساز تاکید میکند: زمانی که جامعه مسیر خود را یافته و هنر و هنرمندش را بشناسد، طبعا از این طریق به توسعه اقتصادی نیز میرسد.
هنر، صداقت و نوآوری به جامعه هدیه میکند
او با اشاره به اینکه هنر، یک نوع صداقت و نوآوری به جامعه هدیه میکند، میافزاید: امیدواریم که مسئولان قدری نگاه خود را به حوزه هنر تغییر داده و بیشتر مورد توجه قرار دهند، البته شاید برخی مدیران در حوزه هنر تخصص نداشته باشند اما میتوانند از کارشناسان هنری استفاده کرده و از جریانهای هنری حمایت کنند.
او با بیان اینکه اگر در حوزه هنر به طور صحیح و مناسب هزینه کنیم، در حقیقت برای آینده سرمایهگذاری کردهایم، ادامه میدهد: باید از اکسپوها و جریانات هنری استقبال شود و اکر نگاه درستی به هنر داشته باشیم، هنرمندان خلاقتر سده و آثار بدیع و متفاوتی در شهر دست به دست خواهد شد.
اقتصادی خاطرنشان میکند: هنر باید مورد حمایت واقع شده و وارد اقتصاد شود، چنانچه در سایر کشورها از هنر و دستاوردهای هنری به مثابه یک کالای باارزش و قابل سرمایهگذاری، حمایت میشود.
او در ادامه به ضرورت استفاده از آثار هنری هنرمندان در فضاسازی و زیباسازی شهری نیز تاکید کرده و میگوید: علاوه بر اقدامات عمرانی، زیرساختی و پروژهای در شهر، بخشی از زیبایی شهر به معماری آن مرتبط بوده و و معماری شهر باید منطبق بز فرهنگ و سنتهای بومی آن باشد.
او که چند مجسمه شهری خلق و در نقاط مختلف شهر تبریز نصب کرده است، میگوید: باید در حوزه زیباسازی شهری، از هنرمندان استفاده شده و آثار هنری اصیل در معرض دیدگان مردم و مسافران قرار گیرد. شهر باید متناسب با فرهنگ و هنر خود چیدمان شود تا بتواند در حوزه جذب گردشگر هم خوش بدرخشد.
این هنرمند مجسمهساز با تاکید بر اینکه فضای هنری شهر تاثیر بسیاری در جذب گردشگر دارد، اضافه میکند: تبریز، داشتههای فرهنگی و هنری بسیاری برای نمایش دارد و این داشتهها بی شک خاطرهای خوشاید برای مسافران و گردشگران خواهد بود، از اینرو باید فرهنگ و هنر این دیار را به برند بدل کرده و در کنار حمایت از هنر و هنرمند، در حوزه گردشگری هم قدم برداریم.
سردیسهایی که شبیه خودشان نیستند!
او در ادامه سخنانش به سردیسهایی که اخیرا در فضلی مجازی حواشی ایجاد کرده و شبیه خودشان نبودند نیز میگوید: باید در حوزه سردیسسازی نگاه تخصصی اعمال شده و از ظرفیت هنرمندان متبحر و با تجربه استفاده شود. گاه افرادی که روی کار بوده و کار سفارش میدهند، این موضوع را سرسری گرفته و در انتخاب هنرمند دقت لازم را به خرج نمیدهند.
اقتصادی اضافه میکند: معتقدم، سفارشی که در مورد سردیسها داده میشود باید بررسی شده و کار به یک صنعتگر و هنرمند متبحر سپرده شود؛ چگونه ممکن است چنین کاری به کسی سپرده شود که هیچ شناختی از کارش ندارند؟ بهتر است کارشناسان متخصص، هنرمندان را بررسی کرده و با مشاهده بیوگرافی و کارهایشان، سفارش سردیس و… دهند.
او ادامه داد: البته، مشکل در شبیه سازی است و متاسفانه بخش پرتره در مجسمهسازی قدری سرسری گرفته شده و جدی گرفته نمیشود و در نهایت باعث میشود که آثار نامناسبی درست شود.
او در ادامه به جای خالی موزه هنرهای معاصر در تبریز هم اشاره کرده و میگوید: این موزه میتواند گنجینه یک شهر باشد که هنرمندانش را زنده نگهداشته و آثار هنری معاصر را در معرض دیدگان قرار دهد؛ از نطر گردشگری هم میتواند موثر واقع شده و اعتبار یک شهر باشد.
اکسپوی تبریز، استارتی برای رونق خرید و فروش آثار هنری است
این هنرمند مجسمهساز در بخش دیگری از سخنانش برگزاری پنجمین دوره اکسپوی تبریز در سالجاری را هم مورد اشاره قرار میدهد و اظهار میکند: برپایی این نمایشگاه یک حرکت عالی است و این جریانات هنری باید تداوم داشته و حمایت شود.
او با بیان اینکه اکسپو، افتخاری برای تبریز و در حقیقت یک استارت برای رونق خرید و فروش آثار هنری است، ادامه میدهد: امیدواریم که مردم، مسئولان و سرمایهداران جلو آمده و از این جریان هنری حمایت کنند تا گستردهتر شود.
اقتصادی با تاکید بر اینکه حتی باید تلاش شود تا دو مرتبه در سال این اکسپو برگزار شده و یا در کنار آن سایر رویدادهای هنری شکل بگیرد، میافزاید: این همه فضا در شهر داریم و چه بسیار بودجههای عمرانی که در جامعه هزینه نمیشود، جا دارد که بخشی هم به هنر توجه شود، چراکه رونق اقتصاد هنر در شهری مثل تبریز ضرورت داشته و همه باید بدان کمک کنند.
حسین اقتصادی، هنرمند رشته مجسمهسازی و نقاشی خط بوده که
دانش آموختهی رشته نقاشی است؛ او از سال ۶۸ از دوره دبیرستان شروع به فعالیت هنری کرده و به مدت ۲۵ سال است که در حوزه هنرهای تجسمی به صورت حرفهای فعالیت میکند.
اقتصادی، ۱۰ سال سابقه تدریس و تاسیس آموزشگاه آزاد هنری را داشته و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی تهران، عضو انجمن نقاشان مجسمه سازان تبریز، عضو انجمن نقاشان خراسان و از موسسان انجمن هنرهای تجسمی مراغه است.
این هنرمند برجسته، برگزاری بیش از ۳۰ نمایشگاه انفرادی و شرکت در ۶۰ نمایشگاه گروهی و همچنین شرکت در جشنوارهها و اکسپوهای هنری ملی و بین المللی را در کارنامه هنری خود دارد. او به مدت دو سال نیز در استانبول و ازمیر ترکیه فعالیت هنری کرده است.
برخی از آثار حسین اقتصادی نیز در شهر تبریز نصب شده که شامل مجسمه سقاخانه یا مفتح الاباب و مجموعه درختان سرو و پرندگان است که زیر پل نصفراه و پارک ایلگلی نصب شده است.
انتهای پیام
- منبع خبر : ایسنا