۱۰ چینی‌ مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد
۱۰ چینی‌ مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت ۱۰ اثر از چینی‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار ملی خبر داد.

نادر فلاحی امروز در گفت و گویی افزود: این آثار در جلسه شورای ثبت آثار منقول کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت رسید.

وی گفت: این آثار شامل بشقاب لبه کنگره‌ای آبی و سفید به شماره ۵۹۵۹، بشقاب لبه کنگره‌ای آبی و سفید به شماره ۵۹۶۰، مرتبان چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۱، مرتبان چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۲، آبریز چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۳، بشقاب گود چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۴، خمره کوچک چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۵، بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۶، بشقاب بزرگ چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۶، آبریز (ابری) چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۷ صراحی چینی آبی و سفید به شماره ۵۹۶۸ است.

فلاحی در زمینه چینی‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: این اشیا هدیه پادشاهان چینی به شاه عباس صفوی است که در موزه چینی‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ثبت ملی اشیای تاریخی می‌تواند زمینه صیانت هر چه بیشتر از آثار را فراهم و موجب تعریف شناسنامه هویتی برای این آثار شود.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه‌گر می‌شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ‌صفی شامل بیرون بقعه (عالی‌قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی‌الدین ، حرم‌خانه ، مقبره شاه‌اسماعیل ، چینی‌خانه (که دارای گچ‌بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره‌ای نفیس است) ، مسجد جنت‌سرا ، خانقاه ، چراغ‌خانه ، چله‌خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی‌های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم‌اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می‌شود.

  • منبع خبر : ایرنا