۱۰ هزار کلاس درس در آذربایجان‌شرقی نیاز به تخریب و مقاوم‌سازی دارد/,وجود ۵۰۰ کلاس کانکسی در آذربایجان
۱۰ هزار کلاس درس در آذربایجان‌شرقی نیاز به تخریب و مقاوم‌سازی دارد/,وجود ۵۰۰ کلاس کانکسی در آذربایجان

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان آذربایجان‌شرقی، گفت: ۱۰ هزار کلاس درس در آذربایجان‌شرقی نیاز به تخریب و مقاوم‌سازی دارد.

به گزارش نهال امید،  محمد نجفی امروز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از مدرسه ۵ کلاسه خیرساز حاج علی عسگریان دماوندی در روستای قره‌دیو منطقه نظرکهریزی هشترود، اظهار داشت: از ۲۴ هزار کلاس درس استان متاسفانه ۱۰ هزار کلاس درس نیاز به تخریب و بازسازی است.

وی با بیان اینکه هر کلاس درس نیاز به ۳۰۰ میلیون تومان هزینه است، افزود: برای استانداردسازی ۱۰ هزار کلاس درس نیاز به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه است تا این کلاس‌ها نیز استاندارد شود.

نجفی گفت: ۵۰۰ کلاس درس در استان هم کانکسی است.

وی به طرح آجر به آجر برای ساخت مدارس اشاره و یادآور شد: در این طرح شهروندان می‌توانند به‌صورت مشارکتی با اعضای خانواده، همسایگان و دوستان در احداث مدارس مشارکت کنند.

نجفی افزود: اگر در روستاها اهالی ۳۰ درصد و در شهرها ۵۰ درصد  مشارکت داشته باشند مابقی هزینه را دولت تقبل می‌کند و نام مدرسه هم به اختیار مشارکت‌کنندگان نامگذاری می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، تصریح کرد: خیران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار استان، امسال ۲۲۰ میلیارد تومان کمک کرده‌اند که این مبلغ در سال گذشته ۲۰۸ میلیارد تومان بود و امیدواریم تا پایان سال این تعهد و کمک را به ۳۰۰ میلیارد تومان برسانیم. 

امین امینیان، فرماندار شهرستان هشترود هم آموزش و پرورش را زیربنای توسعه هر منطقه دانست و متذکر شد: هزینه کردن در حوزه فرهنگ و آموزش نوعی سرمایه‌گذاری سودمند است.

امینیان  نگاه به آموزش و پرورش را یک نگاه مولد دانست و بیان داشت: دستاوردهای عظیم علمی، هنری و فنی در زمینه‌های مختلف نشان از اعتلای دانش و معرفت است.

وی اضافه کرد: باید نگاه خیران را به حوزه فرهنگ و آموزش بیش از گذشته جلب کنیم تا گامی اساسی در جهت ارتقاء شاخص‌های آموزشی و فرهنگی شهرستان برداشته شود و ما آمادگی حمایت از این حوزه را داریم.

فرماندار هشترود از نبود اینترنت و شبکه تلویزیونی آموزش در برخی روستاها انتقاد کرد و خواستار تقویت این سیستم‌ها در روستاها شد.

امینیان همچنین از خیران خواست در احداث مدارس شبانه‌روزی به‌خصوص در روستاهای بزرگ و احداث هنرستان‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای در هشترود و نظرکهریزی اهتمام ویژه داشته باشند.

گلایه از  تبعیض بین شهرها توسط مدیرکل آموزش و پرورش و نوسازی استان 

اسفندیار حسن‌زاده، رئیس آموزش و پرورش منطقه نظرکهریزی هم در حاشیه این افتتاح از حضور نیافتن مدیرکل و حتی یک‌ کارشناس اداره‌کل آموزش و پرورش استان در مراسم افتتاح مدرسه در این بخش محروم انتقاد کرد و اذعان داشت: خوشبختانه در طول ۳ سال گذشته ۱۰ مدرسه خیرساز در این بخش در حال ساخت و افتتاح است که متاسفانه در هیچ کدام مدرسه افتتاح شده از اداره‌کل کسی حضور نمی‌یابد.

حسن‌زاده گفت: اگر در یک جای استان حتی مدرسه ۲ کلاسه هم افتتاح شود  خود شخص مدیرکل برای افتتاح تشریف می‌برند اما از تبعیض بین شهرها توسط مدیرکل آموزش و پرورش و نوسازی استان گله‌مند هستیم. 

وی ابراز کرد: از ۸۶ فضای آموزشی این شهر متاسفانه ۱۷ مدرسه کانکسی و۳۰ مدرسه نیز در حال تخریب است. 

وی گفت: با همت کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه نظرکهریزی خرید خدمات در منطقه به صفر رسیده و تمامی دانش‌آموزان در مدارس دولتی درس می‌خوانند.

مدرسه ۵ کلاسه امام موسی کاظم (ع) روستای قره دیو بخش نظرکهریزی هشترود در ۲۳۰ متر زیربنا توسط خیر حاج علی عسگریان دماوندی با هزینه ۱.۵ میلیارد تومان احداث شده است. 

این خیر قبل از این نیز در سال‌های گذشته خانه بهداشت این روستا را احداث کرده بود.

  • منبع خبر : فارس نیوز