کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»

تبدیل «باسمنج» به بخش در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز به کشمکش و بحث داغ محافل سیاسی، شهری و عمومی هفته های گذشته تبدیل شده و موافقان و مخالفان آن اسناد و استدلال های خود را برای اقناع افکار عمومی ارایه می‌کنند.

به گزارش ایرنا، تبدیل «باسمنج» به بخش و منفک شدن آن از تبریز، مخالفان و موافقان خاص خودش را دارد؛ در شرایطی که موافقان این طرح، مجموعه استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری تبریز، اعلام می کنند که بخش شدن باسمنج از آرزوها و مطالبات ۲۰ ساله مردم این منطقه بود؛ مخالفان این اتفاق، اعضای شورای اسلامی تبریز و برخی نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی، بر این باورند که این اتفاق، مترادف با کوچک تر شدن حریم این شهر است که در آینده تبعات و عواقب خاص خود را خواهد داشت.

موافقان این طرح می گویند که ابلاغ و اجرایی بخش شدن باسمنج و افتتاح بخشداری این بخش که اخیرا در قالب برنامه ای با حضور مقام های دولتی تبریز محقق شد، اقدامی در راستای عمل به مصوبات دولت در زمینه تقسیمات کشوری است و آنان به عنوان کارگزار دولت و مجری در چارچوب قوانین و مقررات اداری ملزم به اجرای آن بودند.

در مقابل، منتقدان این طرح معتقدند که هم اکنون کلانشهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز از مشکل کمبود حریم رنج می برد و منفک شدن باسمنج به دلیل کاستن ۴۰ هزار هکتاری از حریم آن، مدیریت شهری را در آینده با مشکلات افزون تری در زمینه حاشیه نشینی مواجه خواهد کرد.

ماجرای بخش شدن باسمنج چیست؟ 

شهر باسمنج که در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرق تبریز واقع شده، در اواخر دولت دوازدهم و با تصویب هیات وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور وقت به عنوان سومین بخش شهرستان تبریز معین شد:

بر اساس مصوب جلسه هیات وزیران در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، در خصوص «تقسیمات کشوری در شهرستان تبریز استان آذربایجان شرقی» به پیشنهاد شماره ۲۱۰۶۵۲ مورخ ۲۴ اسفندماه ۹۹ وزارت کشور، در شهرستان تبریز، یک بخش به نام «باسمنج» از ترکیب دو دهستان مهران‏رود و میدان‏چای با مرکزیت شهر باسمنج بایستی ایجاد شود.

این مصوبه هیات وزیران در حالی است که در سال ۹۱ و با تصویب شورای وقت شهر تبریز، مصوبه الحاق باسمنج به شهر تبریز به تصویب رسیده و بعد از مدتی نیز شورای عالی معماری و شهرسازی نیز این الحاق را تایید کرد.  

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

بخش شدن باسمنج در راستای تمرکززدایی از شهر تبریز انجام شده است

استاندار آذربایجان شرقی می گوید: الحاق یک واحد شهری خوداتکا به یک مجموعه دیگر منطقی نیست و این بحث در مورد شهر باسمنج با مقاصد سودجویانه مطرح می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی، با بیان اینکه بخش شدن باسمنج در راستای تمرکززدایی از شهر تبریز و بر اساس مطالبات مردمی و تقسیمات کشوری انجام شده است، می افزاید: توسعه متوازن استان و توزیع منطقی امکانات و خدمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار می کند: در راستای سیاست‌های آمایش سرزمین، تمرکززدایی از شهر تبریز جزو اولویت‌هاست و در این راستا توسعه منطقی شهرهای اقماری باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر تعیین محدوده و حریم شهر باسمنج، می گوید: طرح جامع این شهر باید براساس اطلاعات جدید مورد بازنگری قرار گیرد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه هرگونه انتزاع و الحاق جغرافیایی باید به تصویب هیات دولت برسد، ادامه می دهد: تعیین حریم شهری باسمنج موضوع بسیار مهمی‌ است که در طرح جامع این شهر باید به آن توجه شود.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 مرتضی محمدزاده، مدیرکل دفتر سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی

ایجاد بخش باسمنج موجب تسریع در خدمات دهی به مردم و توسعه شهر می شود  

مدیرکل دفتر سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی می گوید: مزیت بخش برای شهر باسمنج تنها این است که مرکز بخش شده است و روستا ها می‌توانند برای دریافت خدمات به بخشداری باسمنج مراجعه کنند در صورتی که قبلا به بخشداری مرکزی تبریز مراجعه می کردند.

مرتضی محمدزاده، می افزاید: بخش شدن باسمنج، طرح و تصمیمی سیاسی براساس تقسیماتی حاکمیتی بوده و با نگاه منافع استانی در مقیاس ملی انجام شده است.

وی اظهار می کند: بخش مرکزی تبریز قبل از بخش شدن باسمنج دارای پنج شهرستان بود و برای ارائه خدمات مطلوب به مردم، حضور بهینه حاکمیت در همه مناطق و نظارت و کنترل ایجاب می کرد که بخش مرکزی قبلی تبریز اصلاح و در کنار آن بخش دیگری بنام باسمنج تشکیل شود.

میرکل دفتر سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخشداری مرکزی تبریز وظایف زیادی دارد که یکی از آنها پیگیری طرح توسعه روستاها است، می گوید: حجم بخش مرکزی تبریز به لحاظ وسعت، جمعیت و ویژگی های خاص از جمله برخورداری از چندین روستای حایز شرایط شهر شدن، بر اساس تقسیمات کشوری و به منظور خدمات دهی مطلوب به مردم و توسعه سریع تر نیاز به بازنگری داشت.

محمدزاده، ادامه می دهد: فرایند ایجاد بخش در باسمنج طبق مصوبات و مستنداتی که در دفتر سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری وجود دارد به سال ۷۶ برمی‌گردد که این طرح پس از ارایه درخواست به استاندار وقت آذربایجان شرقی، تهیه طرح و ارسال به وزارت کشور برای طی مراحل قانونی و پس از انجام اصلاحات و رفع نواقصات در دولت دوازدهم طرح نهایی و اجرا شد.

وی یادآوری می کند: شهر باسمنج در داخل بخش باسمنج قرار دارد که دارای ۱۷ روستا بوده و تعدادی از آنها از جمله لیقوان با داشتن شهرت جهانی واجد شرایط شهر شدن هستند.

میرکل دفتر سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تا قبل از ایجاد بخش باسمنج، حریم تبریز تا نزدیکی این شهر گسترش یافته بود، می گوید: در این مدت نظارت و کنترل ساخت و ساز برعهده چه کسی بود؟ آیا بر عهده شهرداری ها بود که اکنون گفته می شود این نظارت ها از شهرداری گرفته شده و به بخشداری داده می شود.

محمدزاده، می افزاید: طبق ماده ۱۰ آیین نامه، نظارت نه به شهرداری باسمنج داده می شود و نه به بخشداری؛ احداث هرگونه اراضی در موضوع این آیین نامه مرجع صدور پروانه و نظارت بر ساخت و ساز برعهده معاون عمرانی استانداری بوده و این یعنی نظارت یک درجه بالاتر رفته است.

وی اظهار می کند: حریمی که از شهر تبریز کم می شود به حریم شهر باسمنج اضافه نمی‌شود بلکه اراضی واقع در خارج از هر ۲ شهر یعنی حریم باسمنج و تبریز بر طبق ماده ۱۰ انجام می شود و معاون عمرانی استاندار می‌تواند مرجعی را برای نظارت بر ساخت و ساز انتخاب کند و شهرداری آن را نیز تعیین کند.

محمدزاده، با اشاره به اینکه حدود ۱۷، ۱۸ درصد از حریم تبریز و بخش باسمنج همپوشانی دارد، ادامه می دهد: در عمل چیزی از قواره شهر تبریز کم نشده و فقط روی کاغذ این اتفاق افتاده است و منطقه ای که کم شده، برای توسعه آتی شهر در نظر گرفته نشده است.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 بهروز مهدوی، فرماندار تبریز

بخش باسمنج هیچ محدودیتی برای محدوده تبریز ایجاد نمی کند

فرماندار تبریز نیز با بیان اینکه نظام اداری ایران متمرکز و سلسله مراتب اداری نیز مصوب شده است، می گوید: بخش شدن باسمنج مطالبه ۲۰ ساله مردم باسمنج است و مردم، تعدادی از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی و استانداران سابق نیز پیگیر بخش شدن آن بودند.

بهروز مهدوی، با بیان اینکه بعد از ۲۰ سال با مشاوره کارشناسان مختلف این موضوع تصویب شده است، می افزاید: این طرح با رعایت سلسله مراتب به فرمانداری ابلاغ شد و فرمانداری موظف به این کار بود.

وی اظهار می کند: مخالف افزایش حریم‌ تبریز نیستیم و ایجاد بخش باسمنج هیچ محدودیتی برای محدوده تبریز ایجاد نمی کند و حاشیه نشینی نیز نتیجه عملکرد ضعیف مدیریت شهری در طول تاریخ بوده است.

مهدوی، یادآوری می کند: برای اجرای عدالت شهری و گسترش شهر براساس عدالت باید فکری شود و فرمانداری مخالف گسترش تبریز نیست و ایجاد بخش، مساله ای حاکمیتی و امنیتی است.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز


حدود نیمی از حریم تبریز با ایجاد بخش باسمنج از دست می‌رود

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در واکنش به تصویب ایجاد بخش جدید «باسمنج» طبق مصوبه هیئت دولت گفت: به‌رغم وجود مشکل تداخلات چندین ساله حریم تبریز با سایر شهرستان‌های پیرامون (خسروشاه، شبستر، بستان آباد و هریس) که در حدود ۱۸ هزار هکتار است، ایجاد تقسیمات سیاسی جدید به نام بخش جدید باسمنج آن هم دقیقاً منطبق بر محدوده شهر تبریز، کاری غیرمنطقی و غیرعقلانی است، زیرا با ایجاد این بخش، مساحت تبریز ۴۰ هزار هکتار کوچکتر و حریم تبریز از ۱۰۰ هزار هکتار به ۶۰ هزار هکتار کاهش می یابد.

محمد عزتی افزود: توسعه شهر تبریز و اقدامات انجام گرفته در سال‌های قبل در راستای طرح آمایش سرزمینی، طرح مجموعه شهری مصوب و طرح جامع مصوب بود که به سمت شرق تبریز انجام می‌گرفت؛ طبق همه این طرح‌ها، بخش جدید باسمنج جزو حریم تبریز محسوب می‌شد و اکنون با ایجاد این بخش، اقدامات صورت گرفته در طول سال‌های اخیر، مغایر با نقشی است که طی طرح‌ها پیش بینی شده است، یعنی قسمت اعظمی از سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های شهری تبریز طی سال‌های اخیر با صرف هزینه‌های میلیاردی در این قسمت متمرکز شده و علناً با این تقسیم سیاسی حق و حقوق شهروندان و شهرداری تبریز در این قسمت تضییع خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز تشریح کرد: شهرداری تبریز هزینه‌های کلانی در شرق تبریز صرف کرده است که از جمله آنها می‌توان به تعریض جاده باسمنج، میدان ورودی باسمنج، احداث پارک ورودی باسمنج، تعریض خیابان حد فاصل سه‌راهی اهر تا جاده باسمنج و صدور پروانه و خدماتی که در شرق سه‌راهی اهر طی سال‌های گذشته انجام شده، اشاره کرد؛ تمامی این اقدامات پیرو صورت جلسه و ابلاغیه‌های متعدد ابلاغی از نهادهای بالادستی بوده است که موضوع الحاق باسمنج به تبریز در آن مطرح بود.

وی ادامه داد: اقداماتی که از دهه ۷۰ به عنوان فاز دوم خاوران یا همان شهرک خاوران انجام شده و شهرداری با اشخاص متفاوت توافق کرده است، با این وضعیت هم شهرداری و هم شهروندان تبریزی متحمل هزینه فراوان خواهد شد؛ امروز با وجود این اقدامات با تصمیم‌گیری لحظه‌ای مبنی بر ایجاد بخش سیاسی و محدود کردن محدوده شهر تبریز دقیقا منطبق بر خط بخش، آن هم برخلاف قانون تعاریف محدوده و حریم، ظلم بزرگی در حق شهرداری تبریز و شهروندان می‌شود؛ طبق قانون تعاریف حریم و محدوده شهری، هر شهر علاوه بر محدوده، برای توسعه آتی نیز باید دارای حریم باشد که با این اقدام نه تنها حریمی برای تبریز نمی‌ماند، بلکه محدوده بخش سیاسی نیز بر محدوده شهر تبریز منطبق می‌شود و در واقع امکان توسعه تبریز از سمت شرق متوقف خواهد شد چون طبق قانون، حریم نباید خارج از بخش سیاسی باشد و محدوده و حریم توامان باید داخل یک بخش سیاسی قرار گیرند.

عزتی با اشاره به تصمیمات کشوری در خصوص طرح‌های جامع توسعه شهری تبریز توضیح داد: در کشور ایران نگاه برنامه‌ریزی شده به توسعه شهرها، به‌خصوص شهرهای بزرگ از دهه ۴۰ به دلیل درآمدهای سرشار از فروش نفت، جنگ اعراب و سرمایه‌گذاری دولت در بخش صنایع مونتاژ و ساخت و سازهای کلانی که در آن برهه اتفاق افتاد، شروع شد و از طرفی مردم تولیدات کشاورزی را رها کرده و به دنبال درآمد بیشتر راهی شهرها شدند و جمعیت شهری افزایش یافت؛ در کنار افزایش جمعیت، نیاز به داشتن طرح‌های جامع برای توسعه شهری و برنامه‌ریزی برای بهتر شدن خدمات‌دهی به شهروندان احساس شد. با این هدف از میانه دهه ۴۰ قرارداد تهیه طرح‌های جامع شهری اکثرا با مشاوران خارجی منعقد شد و تبریز جزو نخستین شهرهایی بود که طرح‌های جامع شهری برای آن تهیه شد. نخستین طرح جامع تبریز در سال ۱۳۴۹ تصویب شد که به طرح جامع ۴۹ نیز مشهور است. به‌دنبال طرح جامع ۴۹، طرح تفصیلی برای جزییات و اجرایی شدن این طرح در سال ۵۸ تصویب شد.

وی ادامه داد: دومین طرح جامع شهری تبریز در سال ۷۴ تصویب شده است که محدوده ۲۵ هزار هکتاری و حریم حدود ۱۱۰ هزار هکتاری را شامل شده است. طبق این طرح جامع، طرح تفضیلی آن در سال ۹۰ به صورت یکپارچه به تصویب رسید و مبنای ارائه خدمات برای شهروندان شد. این طرح مبتنی بر نقشه‌های GIS و نقشه‌های بروز از طریق سیستم‌های یکپارچه شهرسازی بود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۵ سومین طرح جامع برای تبریز از طریق وزارت راه و شهرسازی و پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی استان و شورای عالی شهرستان و معماری ایران به‌عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در حوزه معماری و شهرسازی تصویب و ابلاغ شد که در این طرح جامع برای تبریز در افق توسعه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده است و همچنین حریم ۱۰۲ هزار هکتاری به محدوده حدودی ۲۳ هزار هکتاری تعیین شده است.

معاون شهرسازی و معماری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه طرح مجموعه شهری شامل کدام طرح‌ها است و تفاوت آن با طرح جامع و تفضیلی چیست، پاسخ داد: طرح مجموعه شهری که توسط هیئت وزیران در سال ۷۴ تصویب شد در خصوص بررسی نفوذ شهرهای اصلی نسبت به پیرامون بود که این طرح شامل مجموعه‌های شهری تهران، تبریز، اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ بود. طبق طرح مجموعه شهری، تبریز ۱۲ شهر زیرمجموعه دارد که شهرهای منطبق با مثلث صوفیان، بستان‌آباد و آذرشهر را شامل می‌شود.

مقایسه سرشماری دهه ۸۰ و ۹۰ نشان می‌دهد که توسعه جمعیت تبریز در مجموعه شهری اتفاق افتاده یعنی رشد جمعیت در تبریز کاهش یافته اما در مجموعه شهری تبریز از جمله باسمنج و سهند و خسروشهر، سردرود و صوفیان افزایش داشته است و این رشد، جزو رشد تبریز به‌حساب می آید چون مردم تبریز به مرور برای فرار از مشکلات کلانشهری و یا به دلایل اقتصادی در این شهرها ساکن شده‌اند و در مباحث شهرسازی به این نقاط مناطق کلانشهری گفته می‌شود. در مدیریت مجموعه شهر، مرزهای سیاسی نادیده گرفته می‌شود و خدمات‌دهی به زیرمجموعه نیز در نظر گرفته می‌شود. مثل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه که علاوه بر تبریز برای زیرمجموعه نیز خدمات ارائه می‌دهد. با این دیدگاه، در مدیریت شهری خطوط سیاسی برداشته می‌شود در حالی‌که با ایجاد بخش جدید باسمنج دوباره خطوط سیاسی جدید ایجاد می‌شود.

عزتی در پاسخ به سئوالی در خصوص نتایج حاصل از ایجاد این تقسیم سیاسی، گفت: ایجاد بخش باسمنج باعث به‌کارگیری نیروی کار جدید با دستگاه‌های اداری دراز و طویل خواهد شد و این در تضاد با سیاست‌های سبک‌سازی دولتی است؛ از طرفی شهرداری تبریز برای اداره ۱۰۲ هزار هکتار اراضی خود ۱۵ هزار نیرو جذب کرده است که با کاهش ۴۰ هزار هکتاری مساحت تبریز، امکان تعدیل نیرو برای این مجموعه ممکن نیست چراکه این نیروها جذب شهرداری شده‌اند و نمی‌توان باعث اخراج و برکناری نیروها شد. از طرفی برای مدیریت بخش جدید نیز نیروی جدید استخدام خواهد شد. علاوه بر نیروی انسانی، نیاز بسیار به ماشین‌آلات، رسیدگی به مسائل حقوقی، وظیفه نگهداری ملزومات شهری، آسفالت معابر و … نیز مطرح است.

وی گفت: در بخش باسمنج با اقدامات انجام یافته توسط شهرداری طی سال‌ها، حق و حقوقی ایجاد شده است. این بخش بدون اطلاع شهرداری تبریز به بخش مستقل تقسیم شده است و ترسیم این خط سیاسی در مغایرت با طرح‌های قبلی است که برای تهیه و اجرایی شدن آن میلیاردها تومان از جیب شهروندان تبریزی هزینه شده است. در حالی‌که در رده‌های حساس اقتصادی، شهرداری تبریز به جای صرف هزینه برای حل سایر معضلات شهری خود، توسعه این قسمت را در اولویت قرار داده است.

عزتی در خصوص معضل حاشیه‌نشینی ایجاد شده در این محدوده نیز توضیح داد: دلیل عمده حاشیه‌نشینی ایجاد شده در این مناطق، ناشی از پارادوکس چند مدیریتی است که طی چندین سال ابلاغ شده بود. در سال ۷۴ توسط شورای عالی، همان منطقه جزو حریم تبریز تعریف شده بود در حالی‌که بعدا در سال ۷۷ توسط استانداری جزو حریم باسمنج احتساب شد. این تلاقی مدیریتی باعث ایجاد یک سری ناهماهنگی‌ها شده بود که نتیجه آن ایجاد حاشیه‌نشینی و سوء استفاده زمین‌خواران شد. تا اینکه در سال ۹۶ با شفاف‌سازی حریم تبریز و در سال ۹۹ با مشخص شدن حریم باسمنج برای حل این مشکل برنامه‌ریزی اصولی در حال انجام بود که متاسفانه این موضوع نیز یک سال دوام نیاورد و دوباره بخش باسمنج را ایجاد کردند که باعث ایجاد مشکلات عدیده برای تبریز خواهد شد.

معاون شهرسازی شهرداری تبریز ادامه داد: شهرداری تبریز در دهه ۷۰ در قالب شهرک خاوران تملکاتی انجام داده و در راستای آن تعهداتی برای اشخاص ایجاد شده است که در این مبحث مغفول مانده است. از سه‌راهی اهر به سمت شرق، طبق آخرین طرح جامع جزو محدوده شهر است و پیرو آن شهرداری در این قسمت به ارائه خدمات پرداخته است. مثلا به نام تبریز پروانه صادره شده و طبق بخش جدید باید به نام بخش، پایان کار صادر شود و ما در این خصوص جوابی برای شهروندان نخواهیم داشت و این موجبات نارضایتی عمومی از شهرداری را ایجاد خواهد کرد.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

بخش باسمنج با اصلاح حریم و رعایت حقوق تبریز باید باقی بماند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: بخش باسمنج با اصلاح حریم و رعایت حقوق تبریز باید باقی بماند و بخش شدن آن موجب ارتقای ادارات در باسمنج و کاهش ترافیک در تبریز می شود.

محمدحسین فرهنگی، با بیان موافقت خود با بخش شدن باسمنج، می افزاید: باید حریم باسمنج اصلاح شود و در انجام آن نباید حریمی از ‌تبریز به باسمنج واگذار شود.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

باسمنج بر اساس مصوبه سال ۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری جزو حریم شهر تبریز قرار گرفت

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تصمیم‌ گیری و یا تصمیم ‌سازی اشتباه در ارتباط با تبدیل باسمنج به بخش متوجه مدیریت ارشد استان است، می گوید: برخی افراد استدلال می کنند که تبریز نباید بیش از این بزرگ شود چراکه با بزرگتر شدن آن مدیریت آن مشکل‌تر می‌شود.

احمدعلیرضا بیگی، می افزاید: بنده با این استدلال موافق نیستم چراکه اگر ما در اداره شهر بزرگ ناتوان هستیم نباید جلوی بزرگتر شدن آن را بگیریم بلکه باید فردی توانمند برای اداره آن منصوب کنیم تا بتواند از عهده بزرگی تبریز برآید.

وی اظهار می کند: در سال ۹۵ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، باسمنج را جزو حریم شهر تبریز قرار داده و با اعتبار همین مصوبه، شهرداری تبریز یکسری تملک‌ها و تغییر کاربری‌ها و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در این منطقه انجام داده است.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز

قانون در تعاریف حریم‌ و محدوده صراحت دارد و نباید تداخلی وجود داشته باشد

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه قانون در تعاریف حریم‌ و محدوده صراحت دارد  و نباید تداخلی وجود داشته باشد، می گوید: متاسفانه مجلس شورای اسلامی توجه و نظارتی برای اجرای قوانین مصوب خود ندارد.

فریدون بابایی اقدم، با اشاره به اینکه به عنوان رییس کمیسیون معماری و شهرسازی مخالف بخش شدن باسمنج هستم، می افزاید: قرار نیست که خطی بکشیم و بگوییم ‌اینجا مال تبریز است اما خدمات ارایه نشود.

وی اظهار می کند: اولویت اول ما تداخل سیاسی با سه شهرستان است و چرا برای آنها وقت نگذاشته‌ایم و از سال ۱۳۷۱ این تداخل وجود دارد.

بابایی اقدم، ادامه می دهد: با نقطه قرارگیری باسمنج، امکان بخش شدن باسمنج وجود ندارد و نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی باید این مساله را پیگیری کنند.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 پرویز هادی، عضو شورای اسلامی تبریز

مردم باسمنج از بخش شدن این شهر ناراحت هستند

عضو شورای اسلامی تبریز و رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری نیز با بیان اینکه از کودکی در باسمنج بوده ام و به مسائل این شهر آگاه هستم، می گوید: مردم باسمنج از بخش شدن این شهر ناراحت هستند.

پرویز هادی، با اشاره به اینکه برخی افراد برای اینکه نفوذ خود را در باسمنج از دست ندهند پیگیر بخش شدن باسمنج هستند، می افزاید: برخی افراد در باسمنج بیشتر از اینکه به فکر این شهر باشند به فکر حفظ سمت خود هستند.

وی اظهار می کند: همه می‌دانند که اگر من می‌دانستم بخش شدن باسمنج به نفع مردم این شهر است، بیشتر از همه این موضوع را پیگیری می‌کردم.

کشمکش بر سر بخش شدن «باسمنج»
 حکیمه غفوری، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تبریز

ناهماهنگی در بخش شدن باسمنج موجب بروز مشکلاتی شده است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تبریز نیز با اشاره به بروز برخی مشکلات به دنبال بخش شدن باسمنج، می گوید: اگر در بخش شدن باسمنج و افتتاح بخشداری این شهر هماهنگی های لازم انجام می‌شد، این مسائل به وجود نمی‌آمد.

حکیمه غفوری، می افزاید: مشکل باسمنج به راحتی قابل حل بود اما اکنون کار سخت شده است و زمینی برای اصلاح نقشه باسمنج وجود ندارد که بگوییم مشکل حل می‌شود.

شهر باسمنج در ۱۰ کیلومتری جنوب‌ شرق تبریز واقع شده است و در اواخر دولت دوازدهم و با تصویب هیات وزیران و ابلاغ معاون اول رییس جمهوری به عنوان سومین بخش شهرستان تبریز معین شد.

  • منبع خبر : ایرنا