کد ۷۲۴؛ کد نجات بخش بیماران سکته مغزی
کد ۷۲۴؛ کد نجات بخش بیماران سکته مغزی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه کد ۷۲۴ در هفت روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات‌رسانی به بیماران سکته حاد مغزی است، گفت: افرادی که مشکوک به سکته مغزی هستند، برای دریافت این نوع داروها چهار و نیم ساعت زمان طلایی دارند و باید هرچه سریعتر با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

دکتر فرزاد رحمانی در گفت‌وگو با نهال امید در خصوص علائم سکته مغزی اظهار کرد: علائم سکته حاد مغزی از چهار بخش تشکیل شده است؛ وجود ضعف ناگهانی و یک‌طرفه در صورت مانند بالا رفتن ابروها و ناتوانی در خندیدن، ضعف ناگهانی و یک طرفه در دست و اختلال ناگهانی در گفتار از علائم این بیماری هستند.

  وی ادامه داد: اگر هریک از علائم به صورت ناگهانی بروز کنند و از زمان بروز علائم چهار و نیم ساعت سپری شود، شرایط حادتر می‌شود؛ باید تا این مدت از زمان بروز علائم، کد ۷۲۴ اجرا شود یعنی پس از انجام سی تی اسکن، داروی ضد انعقاد خون تزریق شود تا مرگ و میر کاهش یابد.

وی افزود: به هیچ وجه خودسرانه از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نکنید؛ اگر در سکته مغزی نوع ایسکمیک از داروهای کاهنده فشار خون استفاده شود، عوارض جبران ناپذیری بروز می‌دهد؛ بنابراین خون‌سردی خود را حفظ کنید تا همکاران ما برسند.

رحمانی خاطرنشان کرد: زمان در سکته‌ مغزی اهمیت بیشتری دارد و چهارم نیم ساعت اول طلایی است که اگر در این مدت کد ۷۲۴ فعال شده و داروی ضد انعقاد خون تزریق شود، عوارض آن تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی در ادامه بیان کرد: سکته مغزی ایسکمیک به صورت قطع جریان خون در عروق اتفاق می‌افتد و به علت تجمع چربی در جداره‌ی داخلی عروق یا در اثر ایجاد لخته خون، عروق بسته می‌شوند. 

وی یادآور شد: در سکته مغزی هموراژیک، عروق مغزی دچار آسیب‌ می‌شود و فشار خون بالای کنترل نشده، استفاده بیش از حد داروی ضد انعقاد خون، بیماری‌های مادرزادی، ضربه مغزی در اثر تصادف و تجمع غیر طبیعی پروتئین در جداره مرگ سبب ایجاد آن می‌شوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: در حمله ایسکمیک ضربه مغزی امکان دارد، علائم گذرای مغزی ایجاد شده و سپس برطرف شوند؛ بنابراین به این علائم توجه کرده و حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

وی اضافه کرد: افزایش چاقی، بی‌تحرکی، مصرف الکل و دخانیات، فشاری خون بالای کنترل نشده، کلسترول بالا، دیابت و سابقه فامیلی از جمله فاکتورهای ایجاد کننده‌ی سکته مغزی هستند.

وی در پایان متذکر شد: سکته مغزی عمدتاً در بالای ۵۵ سالگی بروز می‌کند و احتمال بروز آن در مردان بیشتر است؛ بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است و با اصلاح سبک زندگی، کنترل بیماری‌های زمینه‌ای، کنترل استرس، داشتن زندگی سالم و تغذیه مناسب از جمله راه‌های پیشگیری هستند.