کاهش وَرَم گلو با بهره گیری از اکالیپتوس
کاهش وَرَم گلو با بهره گیری از اکالیپتوس

چای تهيه شده از برگ اكاليپتوس در برونشيت، وَرَم گلو و كاهش سرفه، موثر و مفيد است.

به گزارش نهال امید، برگ‌های اکالیپتوس به دلیل آنکه حاوی فلاونوئید است به بهبود وضعیت عمومی سلامت کمک می‌کند. همچنین این گیاه حاوی ترکیب تانین است که به دلیل تاثیرات ضد میکروبی شناخته شده است.
تنفس اسانس یا بُخور اکالیپتوس توسط ریه‌ها باعث اثرات ضداحتقان، خلط ‌آور، ضد‌میکروبی و کاهش تورم غشای مخاطی گلو می‌شود.
برگ اکالیپتوس به عنوان مَرهَم برای انواع زخم‌ها و التهابات و از جوشانده آن در فرآورده‌های خوراکی استفاده می‌کردند. بیشترین اثر اکالیپتوس، مربوط به اسانس موجود در برگ‌های این گیاه است که دارای خاصیت ضداحتقان و ضدمیکروبی است.
عصاره برگ‌های این گیاه در تسکین دردهای ماهیچه‌ای و عضلانی ناشی از استرس کاربرد دارد. هرچند، تحقیقات در این زمینه نتایج متضادی داشته و قطعی نیست.  در بسیاری از تحقیقات آمده است که عصاره برگ‌های اکالیپتوس تنها در برخی مواقع همچون مسکن عمل می‌کند.  
گیاه دارویی اکالیپتوس باز کننده بینی است و برای کسانی که دچار سینوزیت هستند می ‌تواند کمک کننده باشد، البته اکالیپتوس، گیاه درمان کننده سینوزیت نیست، ولی می ‌تواند سردردهای ناشی از سینوزیت را کاهش دهد.
بهترین شیوه برای بهره بردن از فوائد برگ‌های اکالیپتوس نه به شکل روغن بلکه به صورت استفاده از یک عدد برگ خشک این گیاه و تهیه دم‌نوش است. برگ‌های این گیاه سرشار از فلاونوئیدهاست که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و مانع از آن می‌شود تا استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد در بدن انباشته شوند.
شکلات و آدامس‌های تهیه شده از اسانس اکالیپتوس در سال‌های اخیر به بازار عرضه شده‌اند که ضمن ضدعفونی کردن دهان و گلو باعث رفع احتقان سریع بینی نیز می‌شوند.
مصرف مقدار زیاد فرآورده‌های خوراکی اکالیپتوس می‌تواند باعث ایجاد اسهال و استفراغ شود.
 فرآورده‌های حاصل از اسانس اکالیپتوس را نباید روی صورت استفاده کرد، چون ممکن است باعث قرمزی و تحریک پوست شود.

  • نویسنده : امیرمسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید