کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان در آذربایجان شرقی تامین شده است
کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان در آذربایجان شرقی تامین شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز ماه مبارک رمضان در استان تامین شده است.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص تبیین سیاست‌های بخش کشـاورزی در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: تاکید مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی نیز مبنی بر توجه به دیمزارها در استان‌هایی مانند استان ما، نقطه‌ی عطفی است که باید مورد توجه قرار بیشتر قرار گیرد و طی این سال‌ها طرحی که تحت عنوان جهش تولید در دیمزارها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در مراکز روستایی آغاز شده، با قوت و قدرت پیش برده و افزایش ضریب دانش بیشتر از گذشته در طرح جهش تولید عملیاتی شود.

وی گفت: علاوه بر این، طرح کشاورزی قراردادی مدنظر وزیر جهادکشاورزی نیز در راستای رسیدن به امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به دانش بنیانی بخش کشاورزی و موفقیت در تنظیم بازار کمک می‌کند و مشکل سرمایه در گردش مورد نیاز کشاورزان را رفع خواهد کرد.

فتحی با بیان اینکه این طرح که در سال گذشته فقط در مورد محصول گندم اجرایی شده، امسال تمام محصولات کشاورزی را در بر خواهد گرفت، تاکید کرد: نباید اتکاء طرح به دولت باشد، بلکه باید پشتیبان‌هایی در بخش خصوصی و غیردولتی فراهم شده و از ظرفیت آنها استفاده شود.

وی با اشاره به شعار سالجاری اظهار کرد: در راستای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و علمی کردن فرایند تولیدات کشاورزی راهکارهای اجرایی تبیین شده و در اختیار مدیران و مسئولین مراکز و کارشناسان پهنه قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته علاوه بر وظیفه‌ی تولید، وظیفه‌ی دیگری تحت عنوان توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی محول شد ‌و ورود دانش به این بخش و هوشمندسازی عرضه و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در موفقیت انجام این وظیفه کمک شایانی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بخش تولید، بخش‌های فرآوری محصولات و تنظیم بازار و همین طور پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی نیز باید به سمت دانش بنیان شدن و استفاده از نوآوری و فناوری‌های جدید حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال امور اراضی فراخوانی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی صادر شده است، اظهار کرد: دانش بنیان کردن شرکت‌های خدمات کشاورزی و شرکت‌های فنی مهندسی و مراکز خدمات غیردولتی که در دهستان‌ها و روستاها فعالیت می‌کنند، با توجه به ارتباط موثری که با روستاییان برقرار کرده‌اند، اولویت ما در سال آتی برای رسیدن به اهداف تعریف شده خواهد بود.

فتحی با اشاره به نقش امور ترویجی در دانش بنیان شدن بخش کشاورزی، افزود: بخش ترویج باید بیش از گذشته با کشاورزان ارتباط موثر برقرار کنند چراکه تا زمانی که ارتباط موثر با کشاورز ایجاد نشود، پذیرشی برای آموزش نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی زراعت آبی نیز باید به دانش بنیان شدن بخش توجه کرد، یادآور شد: بین عملکرد کشاورز شاخص با متوسط عملکرد، فاصله زیادی وجود دارد که برای کاهش آن ناگزیر هستیم از ظرفیت دانش استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: در حوزه‌ی باغبانی و سرشاخه کاری درختان گردو نیز نتیجه خوبی داده است که پیگیری این طرح به صورت جدی ادامه یافته و با توجه به نتیجه‌ی موثر طرح، کشاورزان به این سمت راهنمایی خواهند شد.

به گزارش نهال امید ، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، وی گفت: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نیز اولویت اصلی ما در حوزه‌ی باغبانی در ۱۴۰۱ خواهد بود؛ خشکسالی‌ها و قرار گرفتن در حوضه‌ی دریاچه ارومیه که حدود ۵۵ درصد سطح زیر کشت ما در این حوضه قرار دارد، ما را ناچار می‌کند به سمت ایجاد و احیای باغات حرکت کنیم.