چگونه تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی می شود؟
چگونه تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی می شود؟

توسعه بخش کشاورزی بر اساس مباحث توسعه و رشد اقتصادی می تواند عاملی موثر در افزایش تولیدات صنعتی باشد به گونه ای که بخش کشاورزی از یک سو تامین کننده نیروی کار، سرمایه و نهاده های موردنیاز بخش صنعت است و از سوی دیگر بخش صنعت به بخش کشاورزی به عنوان بازاری بالقوه برای تولیدات […]

توسعه بخش کشاورزی بر اساس مباحث توسعه و رشد اقتصادی می تواند عاملی موثر در افزایش تولیدات صنعتی باشد به گونه ای که بخش کشاورزی از یک سو تامین کننده نیروی کار، سرمایه و نهاده های موردنیاز بخش صنعت است و از سوی دیگر بخش صنعت به بخش کشاورزی به عنوان بازاری بالقوه برای تولیدات خود می نگرد.

افزایش انتقال جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی به تلاشگران  و رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و جهش تولید
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: افزایش آگاهی، آموزش و انتقال جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به  تلاشگران این عرصه را باید از مهم‌ترین راهکارها برای رسیدن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی و جهش تولید قلمداد نماییم.
احمد بایبوردی در گفت و گو با خبرنگار نهال امید، افزود: از مهم‌ترین نشانه‌های سوءمدیریت استفاده از منابع دربخش کشاورزی  می‌توان به استفاده از روش‌های سنتی و فناوری‌های قدیمی، بی‌توجهی به الگوی کشت مناسب با توجه به وضعیت منابع آبی در منطقه، ضعف در زیرساخت‌های نگهداری و حمل‌ونقل، نامتوازن بودن و عدم هماهنگی سیاست‌ها با شرایط تولید و امکانات توزیع شده در طول زنجیره، عدم توجه به پایدار کردن شرایط بازار محصولات کشاورزی در سطح داخلی و بین‌المللی اشاره کرد که مهم‌ترین پیامد این چالش‌ها را می‌توان در پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید، بالا بودن میزان ضایعات در مراحل مختلف تولید تا مصرف و در نتیجه هدررفت منابع محدود مشاهده کرد.
 وی، تحقق جهش تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی دانست و بیان کرد: تحقق جهش تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و همچنین موجب کاهش اثرات تهدیدهای ملی نظیر تحریم‌های اقتصادی می‌شود اگر با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها مبتنی بر تفکر جهادی و راهبردهای متاثر از مدیریت جهادی همراه باشد. باید لنگی پای اقتصاد خسته کشاورزی را درمان کرد و بعد از او انتظار پریدن داشت.
     
بایبوردی، ادامه داد: کشاورزی نقش کلیدی برای امنیت غذایی و توسعه اقتصادی برعهده دارد، اما بیشترجمعیت آذربایجان شرقی در مناطق روستایی، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بخش کشاورزی برای تامین معیشت وابسته‌اند.
وی، افزود: بخش کشاورزی می‌تواند در مسیر رونق تولید قرار گیرد و خود منشأ رشد یا نیروی محرکه بخش‌ های دیگر اقتصاد باشد.
بایبوردی، تاکید کرد: تامین نهاده‌های باکیفیت در قالب افزایش ضریب مکانیزاسیون یا استفاده از تکنولوژی‌های مناسب برای تولید بذر یا نهاده‌های شیمیایی با کمترین آثار منفی زیست‌محیطی یا انسانی، توسعه و رشد صنایع ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و توزیع در عین حال که می‌توانند بر رشد بخش کشاورزی موثر باشند، خود برای پایداری تولید، نیازمند رشد قابل‌قبول در بخش کشاورزی است.  

بهبود بهره‌وری عوامل تولید از به صرفه‌ترین راه‌های رونق و جهش تولید
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، در گفت و گو با خبرنگار نهال امید، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین و به صرفه‌ترین راه‌های رونق و جهش تولید، بهبود بهره‌وری عوامل تولید است و درواقع هر عاملی که بتواند بهره‌وری عوامل تولید را افزایش دهد، قادر خواهد بود بر رونق تولید نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.
علیرضا توسلی، افزود: توجه به اهمیت و نقش کلیدی خاک در پایداری تولید آذربایجان شرقی، توصیه می‌شود موضوع عوامل موثر بر فرسایش خاک و برنامه‌های کنترل خاک بیشتر از گذشته و به صورت دائمی در برنامه‌های مربوط به رونق تولید قرار گیرد. استفاده از روش‌های کنترل فرسایش خاک نظیر کنترل پوشش گیاهی در مراتع و آبراهه‌ها، استفاده از بقایای گیاهی و مالچ پاشی، تناوب گیاهی، بندها، شیب‌شکن‌ها، تراس‌بندی، بادشکن‌ها، کشت روی خطوط کنتوری و کشت نواری با توجه به اقلیم و پتانسیل‌های موجود در منطقه می‌تواند راهکار مفیدی در این راستا باشد. 
وی، از امتیازات استفاده از صنایع تبدیلی به صورت سیار گفت و بیان کرد: باتوجه به پراکندگی مناطق تولید، همچنین متفاوت بودن فصل برداشت محصولات، توصیه می‌شود به‌جای اتکای به صنایع تبدیلی ساکن و ایستا از تکنولوژی‌هایی که امکان استفاده از صنایع تبدیلی را به صورت سیار فراهم آورد، استفاده شود.
       توسلی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی را نیازمند به اصلاح ساختار تولید دانست و ادامه داد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی نیازمند اصلاح ساختار تولید این محصولات از باغ و مزرعه تا انبار و سپس حمل‌ونقل و بازاررسانی و درنهایت مصرف‌کننده خواهد بود. بالا بردن دانش فنی تولیدکنندگان، انبارداران، مسئولان میادین میوه‌وتره‌بار، خرده فروشی‌ها و درنهایت مصرف‌کنندگان گامی موثر در این راستا است.
وی، افزود: استفاده از برنامه‌های آگاه‌سازی و آموزش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای کنترل و کاهش ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی باید در برنامه های کارشناسان کشاورزی گنجانده شود.
توسلی، ضمن بازگو نمودن پیامدهای استفاده از الگوی کشت در آذربایجان شرقی تاکید کرد: توصیه به الگوی کشت مشخص با بهبود شبکه‌های آبیاری، بهبود وضعیت مکانیزاسیون و ارتقای ژنوتیپ و فنوتیپ بذور همراه شود. توصیه به استفاده از الگوی کشت پیشنهادی با تضمین ایجاد بازار و به تبع تبیین درآمد و سود انتظاری برای کشاورزان همراه شود..

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید