پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در دولت تدبیر و امید ۷۰ درصد رشد کرد
پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در دولت تدبیر و امید ۷۰ درصد رشد کرد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: پوشش این صندوق در دولت تدبیر و امید به میزان ۷۰ درصد رشد کرد که یکی از افتخارات این دولت به شمار می‌رود.

علی شیرکانی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی، افزود: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌تواند یکی از کارنامه‌های افتخارآمیز دولت محسوب شود که با تلاش های انجام شده درصد قابل توجهی از این جامعه هدف تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی چابک بودن را از عوامل موثر در موفقیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشار دانست و افزود: هنوز جامعه روستایی از نهادهای دولتی حرف شنوی دارند و شاید نزدیک به ۵۰ درصد بیمه‌شدگان این مجموعه تحت تاثیر سفارش مدیران نهادهای دولتی به عضویت صندوق درآمده‌اند که در این راستا حمایت هرچه بیشتر نهادهای دولتی از صندوق، توسعه جامعه روستایی کشور را سرعت می بخشد.

شیرکانی با بیان اینکه خیلی از خدماتی که به نسبت جمعیت تعریف می‌ شوند را نمی‌ توان در روستاها مستقر کرد، ادامه داد: برای حل این مشکل و کاهش فاصله بین شهر و روستا در دنیا بسته‌های خدماتی متعددی تعریف می‌شود که با تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، بستر این کار در کشور ما نیز فراهم شده است.

وی گفت: خدمت بیمه‌ای که صندوق به روستاییان ارایه می‌دهد در تراز خدمات ارایه شده در کشورهای توسعه یافته دنیا محسوب می‌ شود.

شیرکانی مسایل زیست‌ محیطی و تامین غذا را از چالش های عمده جهانی برشمرد و گفت: امروز دنیا به سمت توسعه جوامع روستایی حرکت می‌کند و هرچند در بخش سخت‌افزاری اقدامات مهمی در حوزه توسعه روستایی کشور انجام گرفته اما باز شاهد نحیف‌ تر شدن روستاها و سیل مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم.

وی بی‌توجهی به بعد نرم‌افزاری توسعه روستایی را عامل اصلی پیدایش چنین وضعیتی دانست و اضافه کرد:  از مباحث مهم در بعد نرم‌ افزاری توسعه روستاها توجه به اشتغال و هویت روستایی است.

شیرکانی از بسته‌های بیمه روستایی به عنوان یکی دیگر از مباحث مطروحه در بعد نرم‌افزاری توسعه روستاها نام برد و افزود: هزینه نگه‌داشتن یک روستایی در روستا، بسیار کمتر از برگرداندن آن از شهرها به روستاست.

وی از آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشور نام برد و گفت: این امر حداقل در صندوق بیمه اجتماعی برای ما گویا و اثبات شده است، به گونه ای که میزان پوشش این صندوق در استان دو برابر متوسط کشوری است.

شیرکانی گفت: با این حال تا رسیدن به وضعیت ایده‌ال راه طولانی در پیش داریم و امیدواریم با هماهنگی و همدلی موجود در استان این امر محقق شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه با وجود ایجاد زیرساخت‌های اساسی متاسفانه اشتغال و درآمدزایی در روستاها مورد غفلت واقع شده است، گفت: در گذشته به بحث توسعه روستایی کمتر پرداخته شده است در حالی که بخش اعظم مشکلات شهرها مانند حاشیه‌نشینی، دوره‌گردی، مشکلات زیست محیطی و آلودگی به همین موضوع برمی‌گردد که از دهه ۴۰ به بعد در کشور ما اتفاق افتاده است.

محمدرضا پورمحمدی به ایجاد زیرساخت‌های اساسی مانند راه، مدرسه، مراکز درمانی و خدماتی در روستاها در دوران نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: متاسفانه آنچه در روستاها مورد غفلت قرار گرفته اشتغال و درآمدزایی است و برخی از سیاست‌های غیرعلمی از جمله پرداخت یارانه نقدی برای همه جمعیت کشور هم این امر را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه به جای فقر زدایی نوعی فقرزایی است، اظهار داشت: بهترین راه برای فقرزدایی توانمندسازی است تا خودشان سرمایه گذاری کنند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه آرام آرام مهاجرت معکوس در آذربایجان شرقی اتفاق می افتد، گفت: باید حس تعلق شهروندان به مکان تقویت شود و این طور نباشد که روستاییان از روستایی بودن خود خجالت بکشند.

وی ادامه داد: زیبنده آذربایجان شرقی که ۴ هزار واحد تولیدی دارد نیست که  ۱۰ درصد جمعیتش از تامین نیازهای معیشتی خود عاجز باشند و تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند.