پدافند هوایی ستون فقرات تأمین امنیت آسمان کشور است
پدافند هوایی ستون فقرات تأمین امنیت آسمان کشور است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: پدافند هوایی کشور ما بر مبنای دکترین دفاعی با تولید ابزار قدرت برای بازدارندگی فعال و دفاع مبتکرانه و مؤثر، به عنوان ستون فقرات تأمین امنیت آسمان ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار با فرماندهان یگان‌های ارتش مستقر در استان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت پدافند هوایی و نقش این نیرو در مقابله با تهدیدات هوایی دشمنان گفت: درباره جایگاه پدافند همین بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که پدافند در اولویت اول نیروهای مسلح ایران است.

وی با اشاره به قدمت ۶۰ ساله این نیرو ادامه داد: زمانی که نیروی هوایی ارتش تقریبا در دهه ۳۰ تشکیل شد، پدافند هوایی نیز از همان زمان در دل نیروی هوایی به عنوان تیپ مستقل دفاع هوایی شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی پدافند هوایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط حفظ و حراست از محدوده‌ی هوافضای پایگاههای شکاری نیروی هوایی بود که بعد از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی همان ماموریت و بعضی ماموریت‌های تاکتیکی را نیز دنبال کرده است.

امام جمعه تبریز با یادآوری تجربیات هشت سال دفاع مقدس و چگونگی رویارویی با حملات و تهدیدات هوایی گفت: آنچه که از جنگ‌های اخیر و روز دنیا به دست آمده و تجزیه و تحلیل شده است، جمهوری اسلامی ایران را که دکترین دفاعی خود را دنبال می‌کند، بر آن داشته تا سیاست‌های کلی و کلان دفاعی خود را به سیاست‌های اجرایی تبدیل کند.

وی افزود: این سیاست‌های اجرایی در راستای فرمان فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر در اولویت قرار دادن پدافند هوایی کشور برای مواجهه با تهدیدات بوده است.

وی با بیان اینکه در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی، تاکید بسیار ویژه‌ای بر مقابله با تهدیدات هوایی دشمن شده است، افزود: شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور، مجموعه‌ای است که جهت فرماندهی و کنترل بر عملیات کلیه یگان‌ها و تجهیزات پدافند هوایی کشور طراحی شده است و از طریق امکانات و ساز و کارهای ایجاد شده، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی می‌تواند عملیات کلیه یگان‌های خود را هدایت و نظارت کند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به توانمندی‌های راداری و دیده بانی پدافند هوایی کشور گفت: کشف و رهگیری انواع هواپیماهای رادار گریز یکی از فعالیت‌های چشمگیر این نیرو است و در این زمینه توانمندی‌های راداری ما درحدی است که نقطه کور راداری در کشور وجود نداشته و روز به روز نیز در حال تقویت است.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دکترین نظامی کشور و ماموریت یگان های پدافندی دفاع از پایگاه های هوایی بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییر دکترین پدافندی به دکترین دفاعی و شروع جنگ تحمیلی، مسئولین و کارشناسان پدافند هوایی اکثر نقاط کشور را زیر پوشش راداری و پدافندی قرار دادند و یگان‌های پدافند هوایی اولین یگان‌هایی بودند که از اولین لحظات تجاوز رژیم بعثی وارد دفاع از آسمان ایران اسلامی شدند.

وی، به نقش حیاتی و عملکرد درخشان پدافند هوایی در دوران هشت سال دفاع مقدس و در عملیات‌های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت‌های شبانه روزی و مداوم مجموعه یگان‌های پدافند هوایی در تأمین امنیت هوایی نقاط حساس و حیاتی کشور، مراکز تولید و صادرات نفتی، جزایر خارک، اسکله‌های مستقر در خلیج فارس، مناطق اهواز و جنوب، مرکزی و دفاع بیش از مراکز اقتصادی، سیاسی، نظامی و مقابله با حملات هوایی ارتش رژیم بعث که به جدیدترین هواپیماها و سلاح ها مجهز بود، از نقش‌های اساسی پدافند هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه پدافند همیشه خط مقدم است، گفت: انجام هرگونه عملیات نیروهای سطحی زمینی و دریایی و عملیات برون مرزی هوایی با پشتیبانی پدافند هوایی انجام می‌شد که بواسطه‌ی همین سابقه و نقش حیاتی است که فرمانده معظم کل قوا نیز می‌فرمایند که اگر حادثه‌ای برای کشور پیش آید، اولین مرکزی که باید فعالیت کند، قرارگاه پدافند هوایی است.

به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، وی با بیان اینکه پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس با بهره گیری از جنگنده‌های رهگیری هوایی، گسترش سایت‌های موشکی پدافند زمین به هوا، جنگ افزارهای ارتفاع کم و ارتفاع متوسط، رادارها و پست‌های دیده بانی در کلیه عملیات‌ها حضور فعال داشت، خاطرنشان کرد: پدافند هوایی با سرنگونی صدها فروند از هواپیماهای دشمن با سربلندی و کارنامه‌ای افتخار آمیز جنگ را به پایان رساند.

انتهای پیام