پایان ۲ رشته با ۶ مدال در پارالمپیک توکیو
پایان ۲ رشته با ۶ مدال در پارالمپیک توکیو

پرونده ۲ رشته کاروان ورزشی ایران در هشتمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو بسته شد که حاصل تلاش نمایندگان کشورمان سه طلا، ۲ نقره و یک برنز بود. به گزارش نهال امید، کاروان سردار دل‌ها در این دوره از بازی‌ها در ۱۰ رشته جودو، قایقرانی، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، دوچرخه‌سواری، والیبال نشسته، دوومیدانی، تیراندازی، تیروکمان و وزنه‌برداری […]

پرونده ۲ رشته کاروان ورزشی ایران در هشتمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو بسته شد که حاصل تلاش نمایندگان کشورمان سه طلا، ۲ نقره و یک برنز بود.

به گزارش نهال امید، کاروان سردار دل‌ها در این دوره از بازی‌ها در ۱۰ رشته جودو، قایقرانی، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، دوچرخه‌سواری، والیبال نشسته، دوومیدانی، تیراندازی، تیروکمان و وزنه‌برداری پا به توکیو گذاشت که تا رقابت‌ رشته‌های وزنه‌برداری و  جودو  به پایان رسید.

در وزنه‌برداری در این دوره امیر جعفری، روح‌الله رستمی، سامان رضی، سیدحامد صلحی و منصور پورمیرزایی در حالی به توکیو اعزام شدند که حاصل تلاش این چهار نماینده یک طلا، ۲ نقره و یک برنز بود.

امیر جعفری وزنه‌بردار دسته ۶۵ کیلوگرم با کسب نقره نخستین مدال‌آور کاروان سردار دل‌ها شد و حامدصلحی‌پور دیگر وزنه‌بردار کشورمان در دسته منهای ۹۷ کیلوگرم دومین مدال نقره این رشته را کسب کرد.

اما روح‌الله رستمی وزنه‌بردار ایران در دسته منهای ۸۰ کیلوگرم طلا گرفت و سامان رضی چهارمین وزنه‌بردار کشورمان با مهار وزنه ۲۳۱ کیلوگرم نخستین برنز وزنه را کسب کرد.

حضور  هفت ساله وزنه‌برداری ایران در پارالمپیک

نخستین حضور وزنه‌برداری ایران در پارالمپیک به بازی‌های ۱۹۸۸ سئول و در واقع اولین دوره حضور کاروان در این رویداد باز می‌گردد که با یک وزنه بردار در این بازی‌ها شرکت کرد اما مدالی کسب نکرد. 

اما وزنه‌برداری در دومین دوره حضور ایران در پارالمپیک در ۱۹۹۲ بارسلونا شرکت نکرد تا اینکه در بازی‌های پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا با اعزام ۶ ورزشکار  برای نخستین بار  سه مدال (یک نقره و ۲ برنز) کسب کرد.

وزنه‌برداران معلول در سومین دوره حضورشان در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی با اعزام هشت نماینده پنج نشان کسب کردند که نخستین طلا در این دوره کسب شد. وزنه‌برداری در این دوره یک طلا، سه نقره و یک برنز گرفته بود.

این حجم از مدال باعث شد تا وزنه‌برداری در پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن ۹ نماینده اعزام کند و مانند سیدنی پنج مدال گرفت، با این تفاوت که در آتن ۲ طلا و سه برنز کسب کرده است.

همچنین در ۲۰۰۸ پکن با کاهش نفرات نسبت به آتن  که هفت نفر شرکت کردند باز هم پنج نشان گرفتند؛ ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز.

اما وزنه‌برداران معلولان در ششمین دوره حضور در پارالمپیک  در ۲۰۱۲ لندن با هشت نفر رکود کسب بیشترین طلا را در تاریخ حضورشان زدند. در این دوره چهار طلا، یک نقره و یک برنز گرفتند.

نمایندگان وزنه‌برداری کشورمان در پارالمپیک ریو  هم با ۶ ورزشکار سه مدال (۲ طلا و یک برنز) کسب کرده بود.

حال در هفتمین دوره حضور در توکیو هرچند چهار وزنه بردار پای سکو رفتند که در این میان جای مرحوم سیامند رحمان خالی بود اما رکورد بیشتر طلا در لندن زده نشد.

وزنه‌برداری معلولان در هفت دوره حضور در پارالمپیک در مجموع ۳۱  نشان (۱۲ طلا، ۹ نقره و ۱۰) برنز کسب کردند.

ثمره پنج دوره حضور جودو  در پارالمپیک

سابقه حضور جودو در بازی‌های پارالمپیک به ۲۰۰۴ آتن باز می‌گردد که در آن دوره نماینده کشورمان نخستین مدال از جنس برنز را کسب کرد و در زمره مدال‌آوران قرار گرفت.

پس از آن در دومین دوره حضور در ۲۰۰۸ پکن  این بار با اعزام پنج جودوکار تک مدال آتن را با این تفاوت در نقره تکرار کرد.

پس از آن در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن با اعزام ۶ ورزشکار بیشتر از آتن، اما جودکاران نتوانستند مدالی بگیرند و این اتفاق در ۲۰۱۶ ریو با کاهش سه نفر نسبت به لندن تکرار شد.

اما وحید نوری، محمدرضا خیرالله‌زاده ۲ نماینده جودوی نابینایان اعزامی به ۲۰۲۰ توکیو در شاهکار کردند و برای نخستین بار کاروان ایران را صاحب ۲ مدال طلا در جودو کردند.

جودو در پنج دوره حضور در سه دوره مدال گرفت که در مجموع ۴ مدال (۲ طلا، یکنقره و یک برنز) در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایرنا