ورود فاضلاب تبریز به قناب و کانال‌های کشاورزان
ورود فاضلاب تبریز به قناب و کانال‌های کشاورزان

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: هیچ‌گونه محصول تراریخته در استان کشت نمی‌شود.

به گزارش نهال امید ، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل اظهار داشت: پدافند غیرعامل با تشکیل ‌کارگروه‌های مختلف فعالیت می‌کند که کارگروه جهادکشاورزی یکی از این کارگروه‌هاست. 

وی با بیان اینکه  جهاد‌کشاورزی به عنوان دستگاه‌ عمومی یک سری کارهای عمومی بر عهده دارد، گفت: تولیدات کشاورزی در معرض انواع تهدیدات است زیرا همه این تولیدات در محیط بیرونی انجام می‌گیرد، از این‌رو هر عاملی که باعث این تهدیدات شود را باید با برنامه از قبل پیش‌بینی شده رفع کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، افزود: شناسایی کانون، نوع مبارزه، زمان مبارزه و غیره از جمله برنامه‌های مهم پدافند غیرعامل در مبارزه با تهدیدات بخش کشاورزی است. 

وی یادآور شد: برای مثال همه ساله رصد شناسایی ملخ داریم که سال گذشته یک کانون ملخ شناسایی شده و با رصد و پایش صحیح با این موضوع مقابله شد. 

فتحی، به وجود کلینیک‌های گیاه پزشکی، بخش خصوصی و بخش دولتی در مبارزه با تهدیدات اشاره و تصریح کرد: همه ساله مقداری محصول وارد کشور شده همچنین از کشور خارج می‌شود که اگر  نظارت و‌ پایش روی محصولات واردات نشود، قطعا با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود. البته نظارت و کنترل کیفیت دقیقی روی محصولات صادرات هم انجام می‌گیرد. 

وی اذعان داشت: اینکه یک محصول آفت‌دار به صورت عمدی یا غیرعمدی می‌خواهد وارد کشور شود، جزو برنامه‌های پدافندغیرعامل است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه ذخیره‌سازی یک موضوع پراهمیت در بخش کشاورزی است، متذکر شد: صرف اینکه یک‌ محصول  ذخیره شده است، کافی نیست بلکه باید چنان از این محصول مراقبت کرد که در صورت نیاز به همان شکل اولیه مانده و فاسد نشود. 

وی اضافه کرد: یک میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود که تک به تک‌ محصولات قطعا مورد رصد قرار می‌گیرد.

توزیع مرغ منجمد   

فتحی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های هفته گذشته، ضرورت توزیع مرغ منجمد در کشور دیده شده است، گفت: در حال حاضر کنار گوشت مرغ گرم، گوشت مرغ منجمد نیز توزیع می‌شود. 

وی ادامه داد: در سراب یک مرکز پرورش دام وجود دارد که گاو سرابی نگهداری می‌شود زیرا ضرورت نگهداری ژن این گاو وجود دارد.

فتحی به مرکز اصلاح نژاد استان اشاره کرد و  بیان داشت: این مراکز اقتصادی نیستند ولی برای حفظ ژنتیک حیوانات بسیار ضروری است و ذخایر موجود در این مراکز بسیار پراهمیت است. 

وی متذکر شد: اجرای الزامات پدافند غیرعامل ضروری‌تر از سایر برنامه‌ها در بخش کشاورزی است زیرا امنیت غذایی جامعه اولویت اصلی می‌باشد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: یکی از تهدیدات جدی کاهش منابع آبی است زیرا از نظر کمی دچار کاهش شده‌ایم.

وی ادامه داد: حوزه دریاچه ارومیه یکی از منابع بزرگ آبی است به‌طوریکه بحران این دریاچه اثرات بسیاری روی محصولات کشاورزی می‌گذارد. 

فتحی ادامه داد: محصولات آب‌بر همانند سیب زمینی، پیاز در این سال‌ها کاهش یافته و محصولات کم‌ آب‌بر جایگزین شده است.

افزایش ۴۰۰ درصدی افزایش سطح گلخانه

وی اضافه کرد: توسعه گلخانه‌ها یکی از اقدامات موثر در دوران کم آبی است که برای بهینه‌سازی مصرف آب است که نسبت به سال ۹۲ با ۴۰۰ درصد افزایش سطح گلخانه‌ها روبه‌ رو شده‌ایم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ابراز داشت: اصلاح شبکه‌های آبیاری، بهسازی و غیره از اقدامات مقابله با کم آبی است. 

وی در خصوص وجود تهدیدات آفتی صادراتی در ۲ سال اخیر به استان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ مورد خاصی وجود نداشت و در سال قبل نیز یک مورد محصول مرجوعی داشتیم که صرفا مشکل ناررسی داشت. 

فتحی به محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: محصولات تراریخته یک نوع تغییر ژن برای هدف مشخص از جمله افزایش عملکرد محصول انجام‌ می‌گیرد و این تغییر ژن به صورت خودسرانه نیست و‌ نباید زیاد بزرگنمایی کرد. 

وی تاکید داشت: هیچ‌گونه محصول تراریخته در استان کشت نمی‌شود.

وی یادآور شد: چاه‌های اطراف میدان آذربایجان شناسایی شده است و مورد آزمایش قرار گرفته است و این حیطه وظایف ما می‌باشد ولی کلاه خود را قاضی کنیم و نگاه منصفانه داشته باشیم که کشاورزهای این منطقه و‌مزرعه‌داران آنجا را اشغال نکرده‌اند بلکه این ما هستیم که آنجا را اشغال کرده‌ایم و این سوال را باید سایر نهادهای مرتبط هم پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه بیاییم یک‌بار برای همیشه مسأله آبیاری مزارع سبزی و صیفی با آبهای فاضلاب را حل کنیم، خاطرنشان کرد: به این سوال پاسخ دهیم که کشاورزان در مسیر آب‌های آلوده و فاضلاب قرار گرفته و به کشاورزی پرداخته‌اند یا کشاورزی در آن مناطق انجام می‌پذیرفته و کشاورز چاه آبیاری داشته کانال آب جاری و قنات داشته و توسعه صنعت و شهرها باعث گردیده آب فاضلاب به کانال‌ها و قنواتی که سالیان سال توسط کشاورزان مورد استفاده در مزارع قرار می‌گرفتند ورود پیدا کند؛ کشاورز مظلوم در این خصوص تقصیر ندارد متولیان امر نباید اجازه دهند آب‌های فاضلاب و آلوده به کانال‌های کشاورزان ورود نکرده و از هم تفکیک شود.

فتحی، در ارتباط با لزوم حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور و استان افزود: برنامه‌های صیانت از جنگل‌های ارسباران به عنوان ذخایر غنی گیاهی در حوزه منابع طبیعی یا ایجاد مراکز پرورش گاو بومی در استان باوجود نداشتن صرفه اقتصادی در راستای حفاظت از ذخایر صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه زراعت با اشاره به موعد کشت پاییزه تصریح کرد: اقداماتی که در راستای کشاورزی حفاظتی در جهت استفاده بهینه از بارندگی‌های اتفاق افتاده صورت می‌گیرد و در کل تلاش در جهت کاهش آسیب‌پذیری تامین امنیت غذایی در راستای الزامات پدافند غیرعامل جای می‌گیرد.

  • منبع خبر : فارس نیوز