هیچ مطالعه‌ای مبنی براین‌که روزه داری باعث ابتلا به کرونا می‌شود، وجود ندارد
هیچ مطالعه‌ای مبنی براین‌که روزه داری باعث ابتلا به کرونا می‌شود، وجود ندارد

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تاکنون هیچ مطالعه‌ای مبنی براین‌که روزه داری باعث افزایش ریسک ابتلا به کرونا می‌شود، وجود ندارد؛ ولی برای افرادی که قصد روزه گرفتن دارند، توجه به برخی نکات ضروری است. دکتر سعیده آذری اظهار کرد: افرادی که مبتلا به کرونا بوده یا در فاز نقاهت این بیماری به سر می‌برند، […]

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تاکنون هیچ مطالعه‌ای مبنی براین‌که روزه داری باعث افزایش ریسک ابتلا به کرونا می‌شود، وجود ندارد؛ ولی برای افرادی که قصد روزه گرفتن دارند، توجه به برخی نکات ضروری است.

دکتر سعیده آذری اظهار کرد: افرادی که مبتلا به کرونا بوده یا در فاز نقاهت این بیماری به سر می‌برند، به دلیل این‌که تغذیه مناسب و مصرف مایعات فراوان تاثیر زیادی در روند بهبود بیماری دارند، روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که، باتوجه به اینکه گرسنه ماندن سیستم ایمنی را تضعیف کرده و باعث ورود انواع بیماری به بدن می‌شود، این مشکل را در ایام ماه رمضان چه طور می‌توان رفع کرد، گفت: در این مورد نکته مهم این است که روزه داران هر سه وعده سحری، شام و افطاری را حاوی مواد مغذی دریافت کنند که ضروری است مصرف پروتئین‌ها، لبنیات ویتامین‌ها و مایعات فراوان در رژیم روزانه لحاظ شود.

وی ادامه داد: مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات در سحری و افطاری علاوه بر تامین ویتامین موردنیاز، به دلیل داشتن فیبر و آب فراوان مانع بی آبی بدن در طول روز می‌شود.

دکتر آذری با بیان این‌که مهمترین نکته در طی روزه داری خطر کم آبی بدن است که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، متذکر شد: با مصرف مایعات، میوه‌ها و سبزیجات تازه و خودداری از فعالیت بدنی بیش از حد می‌توان از آن جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی افراد مطرح می‌کنند که نباید «زینک و ویتامین د» دریافت کرد، گفت: مصرف برخی مکمل‌ها از جمله زینک و ویتامین C و D جهت تقویت عملکرد سیستم ایمنی مفید هستند، ولی مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها توصیه نمی‌شود؛ چراکه با تحریک ترشح انسولین باعث ورود قند به داخل سلول‌ها شده و باعث ایجاد گرسنگی و ضعف می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان خاطرنشان کرد: اگر روزه داری با اصول تغذیه‌ای صحیح، وعده‌های غذایی سبک و مغذی همراه باشد در کنترل چربی خون، فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی تاثیر مثبت دارد؛ ولی افرادی که هرگونه بیماری زمینه‌ای داشته یا تحت درمان دارویی هستند، باید با پزشک متخصص مربوطه مشورت کنند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا