هیچ مجوزی برای خودرو آب سوز صادر نشده است
هیچ مجوزی برای خودرو آب سوز صادر نشده است

در پی تبلیغات انجام‌شده مبنی‌بر پیش‌فروش تجهیزات آب‌سوزکردن خودروها، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد هیچ مجوزی دراین‌زمینه صادر نکرده است.

پس از الزامی‌شدن استفاده ازکارت سوخت شخصی خودرو در کشور و اصلاح قیمت بنزین، هرروز با راهکارهایی در فضای مجازی و نشریات زرد مواجه می‌شویم که عموما ظاهری بسیار فریبنده دارند. برخی از این راهکارها، اغلب افرادی را هدف قرار می‌دهند که اطلاعات چندانی درزمینه‌ی خودرو و مباحث مرتبط با سوخت و انرژی ندارند. همین بی‌اطلاعی زمینه‌ی سودجویی افراد عوام‌فریب و متقلب را فراهم می‌کند. 

مدتی است که درزمینه‌ی آب‌سوزکردن خودروهای سواری تبلیغات می‌شود و سایتی دراین‌زمینه برای ثبت‌نام ایجاد شده است. در این سایت، ادعا شده است با خرید و نصب تجیهزاتی به‌قیمت ۴/۵ میلیون تومان، می‌توان خودرو معمولی را آب‌سوز کرد و دیگر به استفاده از سوخت بنزین نیازی نیست.

پیش‌از‌این امیرحسین کاکایی، عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در‌این‌باره اظهار کرده بود:

این موضوع پایه‌ای علمی دارد؛ اما کاربرد روزمره ندارد و کسی هم کارکردش را تضمین نمی‌کند؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه گول این تبلیغات را نخورند. کسانی که ادعا می‌کنند خودروهای آب‌سوز دارند، در هیچ‌یک از مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور بررسی نشده‌اند و حتی در کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا نیز نمونه‌ی خودرو آب‌سوز وجود ندارد. برای ما عجیب است که چگونه اجازه‌ی تبلیغات چنین ادعاهایی داده می‌شود.

به‌گفته‌ی این استاد دانشگاه، حتی ترکیب سوخت با آب بعد از مدتی به تمام اجزای فنی آسیب می‌زند و باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه‌ی سوخت و بنزین، برای تعمیر خودرو خرج کرد.

همچنین، سیدرضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و نیز سازمان ملی استاندارد ایران در‌این‌باره اعلام کرده‌اند تاکنون مجوزی درباره پیش‌فروش تجهیزات خودروهای آب‌سوز صادر نشده است.

  • منبع خبر : زومیت