هوای پاک حقی که پایمان می شود.
هوای پاک حقی که پایمان می شود.

هوای پاک طبیعی‌ترین حقی است که آفریننده زمین و آسمان‌ها به انسان ها هدیه داده است اما بشریت شاید مانند بسیاری دیگر از نعمت‌ها قدردان نیست و با شیوه های مختلف این حق را از خود و همنوعانش دریغ می‌کند.

به گزارش نهال امید صبح امروز وقتی از منزل خارج می شدم ارتفاعات سفید پوش و برفی تبریز با نواری آبی رنگ بر سرش توجهم را جلب کرد، منظره ای که کمتر می توان دید و در پی بارش های چند روز گذشته نمود پیدا کرده است.

همین بارش برف گر چه زحماتی هم به خصوص در جاده ها برای رانندگان داشته اما آلودگی های کارخانه ها و نیروگاه ها و البته وسایل نقلیه و گرمایشی را شسته و موجب تمیزی هوا شده است .   

هوایی که این روزها به حسرت شهروندان در کلانشهرها تبدیل شده است. 

شاید بر همین اساس، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند.

امروز هم به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مردم همایشی با عنوان « هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی» در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

تمیز نگهداشتن هوا وظیفه همگانی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه هوایی که تنفس می کنیم، متعلق به همه است، افزود: پس تمیز نگهداشتن هوا هم وظیفه همگانی است.

حسین حقایی افزایش مشارکت مردمی و هماهنگی‌های بین بخشی را راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: امروز می‌تواند شروع عزم ملی جهت کاهش آلودگی هوا باشد.

شعاع کانون های گرد و غبار روز به روز افزایش می یابد

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دنیا سه منبع انسانی، طبیعی و ذخایر ژنتیک به عنوان ثروت اصلی ملت ها به شمار می روند، افزود:  این سه منبع در بستر حیات باید به تعادل برسند.

حسن عباس نژاد با بیان اینکه پیامبر اسلام زمین را مادر حیات دانسته و بر حفاظت از آن تاکید کرده اند، گفت: حفاظت از محیط زیست به معنای این نیست که دور برخی از منابع حصار کشی کنیم بلکه حفاظت از آن به این معنی است که از ظرفیت قابل قبول منابع خود استفاده کنیم .

وی خاطرنشان کرد: بشر در قرن گذشته و جاری نشان داده به دلیل عدم توجه به محیط زیست با انبوهی از مشکلات گرفتار شده و در برخی موارد حیات بشر نیز مورد تهدید قرار گرفته است.

عباس نژاد با بیان اینکه آلودگی هوا عامل و پدیده‌ای زاینده است که علاوه بر تخریب، تغییرات اقلیمی را هم در بر دارد، افزود: تغییر اقلیم در هرجای دنیا به صورت طبیعی اتفاق می افتد اما اگر تغییر اقلیمی بر اثر دخالت انسان به وجود آید اثرات نامطلوبی دارد و این امر نگران کننده است.

وی با بیان اینکه پدیده خشک شدن دریاچه و تالاب ها پدیده ای انسان ساخت است که منجر به تخریب محیط زیست می شود، گفت: اکوسیستم موجود زنده ای است که قدری در مقابل فشارها تحمل می کند اما بعد از آن مقاومت خود را از دست می دهد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم در حوزه های دیگر از جمله افزایش دما نیز تاثیر گذار است که منجر به مصرف زیاد آب می شود، خاطرنشان کرد: در بحث آب ما جزو کشورهایی هستیم که با کمبود فیزیکی آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سرعت کویری شدن نیز از عوامل آلودگی هوا است، اظهار کرد: سالانه حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی خود را از دست می دهیم و به کانون های گردو غباری تبدیل می شود که شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

عباس نژاد افزود: بستر اصلی این منابع عدم توجه به استانداردها در بحث توسعه است؛ اکنون وضعیت کلانشهرها به این وضعیت افتاده و آلودگی هوا در کشور اپیدمی شده است .

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: ۷۰ درصد آلودگی ها در کلانشهرها مربوط به مسایل وسایط نقلیه و استاندارد حاکم بر سوخت های فسیلی و خودروها است .

پالایشگاه و نیروگاها از تکنولوژی کاهش آلاینده ها استفاده کنند

رییس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی آذربایجان شرقی در همایش هوای پاک اظهار کرد: در هر جای جهان آلودگی هوا از مهم ترین چالش های محیط زیست است و در  شرایط فعلی که کشور ما دارد، باید اقدام قابل توجهی در تصمیم‌گیری ها انجام شود.

محمدحسین فرهنگی با تاکید بر آسیب شناسی در خصوص محیط زیست و با بیان اینکه باید محیط زیست جایگاه بهتری داشته باشد، گفت: با بررسی تجارب مختلف کشورهایی که تصمیمات سنجیده و حساب شده در مورد محیط زیست می گیرند ما نیز باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مجوزها و مخالفت ها اکثرا به صورت صفر و صدی انجام می شود که این روش در بسیاری از کشورها منسوخ شده است، خاطرنشان کرد: کشور استرالیا از جمله کشورهایی است که از نظر معادن رتبه اول را دارد، در حالی که در این کشور محیط زیست زیرمجموعه سازمان معادن است و تمام مجوزهای صادر شده در حوزه معدن و صنعت مجوزهای مشروط است و مانع هیچ تولید کننده ای نیستند و اکثرا نیز به صورت مشروط فعالیت می کنند.

فرهنگی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست در انواع موضوعات باید مجوزهای مشروط اعطا کند و اگر قرار است تولید کننده ای هوا را آلوده کند موظف است از فیلترهایی برای پاکسازی هوا هم استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: به واحدهایی که آلایندگی دارند پیشنهاد تغییر تکنولوژی دهیم و راهکار ارایه دهیم و نگاه ها و تحولات مثبت به سمت بهتر شدن محیط زیست باشد و سازمان محیط زیست با ارایه راه های جایگزین به صنایع مجوز فعالیت بدهد.

گفته می شود قدمت روز هوای پاک در ایران از کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشتر است؛ هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و از آنجا که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

  • منبع خبر : ایرنا