همکاری دانشگاه تبریز و آتاتورک در حوزه فناوری
همکاری دانشگاه تبریز و آتاتورک در حوزه فناوری

در نشست مشترک مرکز رشد دانشگاه تبریز با دانشگاه آتاتورک شهر ارزروم ترکیه مطرح شد: گسترش همکاری دو دانشگاه و ایجاد مراکز رشد مشترک برای همکاری شرکت های دانش بنیان دو کشور همسایه.

به گزارش نهال امید ، نمایشگاه مشاغل آناتولی ترکیه با حمایت دفتر منابع انسانی ریاست جمهوری این کشور و به میزبانی دانشگاه آتاتورک، در روزهای گذشته برگزار شد. 
۴۰ شرکت دانش بنیان، فناور و استارت آپ به همت مرکز رشد دانشگاه تبریز و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با همراهی تعدادی از مسئولان این دو مرکز و یک هیئت دانشگاهی در این نمایشگاه حضور یافتند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. 
این گزارش حاکی است، در حاشیه این نمایشگاه، تعدادی از روسای دانشگاه های ارزروم ترکیه از جمله رئیس دانشگاه آتاتورک این شهر با رئیس مرکز رشد و فن‌آوری دانشگاه تبریز، تعدادی از فناوران و… به منظور توسعه همکاری های دوجانبه جلسه ای برگزار شد. 
در این دیدار، سجاد سلطان زاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و میزبان DAKAF’22 رئیس دانشگاه آتاتورک اومر چوماکلی، روئسای و معاونان دانشگاه های ذینفع و مدیر کل مرکز رشد آتاتورک آیهان چلیک نیز حضور داشتند. 
در این نشست همکاری‌های آموزشی و پژوهشی از جمله ایجاد برنامه‌های مشترک تحصیلاتی و تبادل دانشجو و محقق بین دانشگاه تبریز و دانشگاه‌های همکار DAKAF’22 مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
همچنین ایده ایجاد مراکز مشترک رشد و شتابدهنده برای کمک به کسب و کارها و استارت آپ ها بین مرکز رشد دانشگاه تبریز و مرکز رشد آتاتورک ارزروم، توسعه همکاری بین شرکت های  داتش بنیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
هیئت حاصر از دانشگاه تبریز در این نشست اطلاعاتی درباره این دانشگاه ارائه کردند و دانشگاه تبریز را پنجمین دانشگاه بزرگ ایران با قدمت ۷۵ ساله دانستند و تمایل به همکاری با دانشگاه های ارزروم را  در حوزه علم و فناوری به زبان آوردند. 

  این هیئت با بیان اینکه دانشگاه تبریز در حال آماده شدن برای نوسازی و تحول فناوری است، اظهار داشت: پروتکلی برای بین المللی شدن دانشگاه با ۲۰ دانشگاه به امضا رسید، مطالعات تحقیق و توسعه با ۷۰ شرکت در مرکز رشد انجام شد.
رئیس دانشگاه آتاتورک ارزروم، چوماکلی با اشاره به اینکه باید برای پیشبرد روابط با دانشگاه‌های ایران گام‌های جدیدی برداشته شود، گفت: باید پروژه‌های مشترک بین دو دانشگاه را توسعه دهیم و از دانش و تجربه یکدیگر بهره ببریم. 
وی که بر لزوم همکاری دوجانبه در عرصه ملی و بین المللی تاگید داشت، گفت: ما با حرکت به سمت تحول نسل و نوآوری به هویتی همه کاره دست یافتیم، با این هویت، رسالت خود را در خدمت بهجامعه با تمام جوانب تقویت کرده ایم. 
وی افزود: در مسیر بین المللی شدن، قراردادهای پروتکلی با بسیاری از دانشگاه های جهان امضا کردیم.