نهاده‌های دامی با قیمت یارانه‌ای در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد
نهاده‌های دامی با قیمت یارانه‌ای در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که نهاده‌های دامی با قیمت یارانه‌ای و با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد، گفت: در صورتی که آمار دقیق در برنامه ریزی برای توزیع نهاده‌های دامی وجود داشته باشد، هرگز بیراهه نخواهیم رفت و هزینه‌های مضاعفی بر دوش جامعه و دولت تحمیل […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که نهاده‌های دامی با قیمت یارانه‌ای و با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌گیرد، گفت: در صورتی که آمار دقیق در برنامه ریزی برای توزیع نهاده‌های دامی وجود داشته باشد، هرگز بیراهه نخواهیم رفت و هزینه‌های مضاعفی بر دوش جامعه و دولت تحمیل نخواهد شد.

اکبر فتحی در جلسه ساماندهی دامداری‌های روستایی و عشایری و غیرصنعتی در ارتباط با اصولی شدن ضوابط ساماندهی، گفت: تمام ضوابطی که شامل دام عشایر یا دام روستایی شود، باید به صورت اصولی برنامه ریزی و ساماندهی شود. 

وی افزود: نظام برنامه ریزی متکی به آمار دقیق بوده و اگر تا به امروز ضرورتی برای انجام این کار وجود نداشته، به خاطر ضعف در عملکرد حوزه مربوطه در به دست آوردن آمار دقیق بوده است. 

فتحی در ارتباط با تخلف در ثبت آمار دام، گفت: در روستاها و مناطق عشایری بدون داشتن دفترچه و براساس خوداظهاری آمارها ثبت شده و در پلاک کوبی متوجه اختلاف آمارها می‌شویم و حوزه‌ نظارتی برخورد قاطعی با افراد متخلف خواهند داشت. 

وی به اهمیت پلاک کوبی تاکید کرد و افزود: در صورتی که پلاک کوبی در سراسر استان به صورت دقیق و با نظارت بیشتر اجرا شود، قطعا آمار دقیقی از دام روستایی و عشایری به دست خواهد آمد که در این صورت، نیازهای استان در بخش نهاده‌های دامی به درستی تخمین زده شده و در اختیار دامداران روستایی و عشایری قرار خواهد گرفت.

وی به اهمیت آمار دقیق در بخش دام اشاره کرد و افزود: آمار دقیق تعداد دام، در تامین نهاده‌های دامی، تنظیم بازار گوشت و محصولات دامی، صادرات و واردات محصولات دامی و خیلی مسائل دیگر تاثیر گذار است و عدم دسترسی به این آمار می‌تواند در حوزه کشاورزی و اقتصاد جامعه اثر منفی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف در به دست آوردن آمار دقیق دام در کل استان، گفت: با همکاری فرمانداری‌های شهرستان‌ها، دامپزشکی استان، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و دیگر نهادهای دولتی و مردمی باید در راستای رسیدن به آمار دقیق اقدام کرد. 

وی در ارتباط با مغایرت دستور العمل وزارت جهاد کشاورزی با دستور العمل بهداشتی دامپزشکی کل کشور برای پلاک کوبی دام، گفت: باید نامه‌ای با پیوست هر دو دستورالعمل، به دامپزشکی کل کشور ارسال شده و رونوشت آن به معاونت دام در حوزه وزارتخانه جهاد کشاورزی ارسال کرده و برای تسریع در حل مغایرت درخواست اقدام کرد.

 فتحی افزود: هر چه تعداد پروانه‌های صنفی در حوزه کشاورزی بیشتر باشد، قدرت چانه زنی بخش کشاورزی بین مسئولان کشور افزایش خواهد یافت، اما این افزایش نباید خارج از چارچوب قانونی و وظایف تعیین شده تشکل‌ها باشد.

انتهای پیام 

  • منبع خبر : ایسنا