به گزارش نهال امید تبریز:ماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آثار تاریخی موجود در مراغه سرمایه‌ای قابل توجه برای این کهن‌شهر به شمار می‌رود، گفت: این میراث فرهنگی ارزشمند با هم‌افزایی مسئولان شهری و مشارکت مدیران کشوری جان می‌گیرد و صیانت می شود.

نماینده مجلس: میراث فرهنگی مراغه با هم‌افزایی صیانت می‌شود

علی علیزاده روز شنبه و یک روز پس از بازدیدش از آثار تاریخی مراغه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: آثار تاریخی این شهرستان قابل قیاس با شهرهای دیگر نیست و باید این آثار و شرایط نگهداری و بهره‌برداری از آنها با شهرهای بزرگی چون اصفهان، شیراز و تبریز مقایسه شود.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی و آثار تاریخی مراغه همواره از سوی مسوولان کشوری مورد کم‌توجهی قرار گرفته و وضعیت فعلی این آثار بسیار ناراحت‌کننده است.

وی افزود: قسمت عمده اشتغال در شهرهای تاریخی کشور به بخش گردشگری اختصاص دارد و این موضوع در مراغه نیز قابل تحقق است اما مسوولان شهرستان و کشوری باید برای تحقق آن همت کنند.

وی اظهار داشت: مسوولان شهرستان می‌توانند با هم‌افزایی، این زمینه را فراهم کنند و خوشبختانه شهرداری مراغه در ماه‌های اخیر به این حوزه ورود کرده و اقدامات مثبتی را انجام داده است.

علیزاده بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری مراغه در ساماندهی محوطه گنبد سرخ اقدامات خوبی را انجام داده و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای طی اسفند سال گذشته میان شهرداری و میراث فرهنگی امضا شده است.

وی ادامه داد: می‌توان با توجه به نظر مثبت اعضای شورای اسلامی شهر مراغه و شهرداری، چشم‌انداز خوبی را برای میراث فرهنگی شهرستان تعریف کرد، اما مسوولان شهرستانی و میراث فرهنگی باید بیش از پیش پای کار باشند.

وی با تاکید بر اینکه رونق گردشگری و ساماندهی آثار تاریخی می‌تواند در حوزه اشتغال مراغه تحولی بزرگ ایجاد کند، تصریح کرد: در صورت همراهی و همکاری شهرستانی می‌توان از ظرفیت مسوولان کشوری نیز در این راستا بهره برد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی به اهمیت آزادسازی حریم آثار تاریخی هم اشاره و بیان کرد: گلکاری و ایجاد میادین در ورودی شهرها با هدف زیباسازی و جذب گردشگران انجام می‌شود در حالی که محوطه آثار تاریخی دارای نمای نامناسب است.

وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر ساختمان‌هایی در اطراف آثار تاریخی مراغه وجود دارد که باید آزادسازی و بازسازی شود و در این راستا نیازمند همت و هم‌افزایی مجموعه مدیران شهرستانی با محوریت شهرداری و میراث فرهنگی هستیم.

این شهرستان نزدیک به ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده که از این تعداد ۳۰۰ اثر در فهرست آثار ملی قرار دارد؛ مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
 

  • منبع خبر : ایرنا