نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همه واحدهای تولیدی ارس به رغم برخی مشکلات، نگاه توسعه ای دارند و این ترسیم یک افق روشن برای این منطقه آزاد و نمود واقعی تحقق جهش تولید است. علی جدی روز چهارشنبه در پایان سفر یک روزه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به […]

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همه واحدهای تولیدی ارس به رغم برخی مشکلات، نگاه توسعه ای دارند و این ترسیم یک افق روشن برای این منطقه آزاد و نمود واقعی تحقق جهش تولید است.

علی جدی روز چهارشنبه در پایان سفر یک روزه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به منطقه آزاد ارس در نشستی با فعالان اقتصادی منطقه اظهار کرد: در بازدیدی که از بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و تولیدی این منطقه داشتیم در جریان فعالیت و موانع موجود در مسیر تولید قرار گرفتیم.

وی اظهار کرد: در ارس گام های خوبی در حوزه صنعت برداشته شده و می تواند سهم شایسته ای در بازارهای منطقه داشته باشد و در کنار آن با توجه به ظرفیت هایی که در این منطقه وجود دارد می تواند در همه زمینه ها برای سایر مناطق آزاد الگو شود.

جدی اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون در رفع مشکلات صاحبان صنایع از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد و مشکلات موجود در صنایع ارس را در کمیسیون صنایع و معادن مطرح می کنیم.

 پاشایی نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی

مجلس برای رفع شبهات مناطق آزاد، به ارس آمد

نماینده مرند و جلفا هم در  این نشست گفت: نمایندگان مجلس در رابطه با لایحه دولت برای اصلاح قوانین مالیات و ثبت سفارش مناطق آزاد، از منطقه آزاد ارس بازدید کردند.

معصومه پاشایی با اشاره به اینکه دیدگاه منفی ایجاد شده در اذهان نمایندگان مجلس نسبت به مناطق آزاد موجب تردید در تصمیم و حمایت از این مناطق شده است، افزود: طبق راهبرد اقتصاد مقاومتی و دستور مقام معظم رهبری باید از توان این مناطق برای کمک به تولید و اقتصاد ملی استفاده کنیم.

وی از نگاه ها و تفسیرهای مغرضانه و تبلیغات منفی برخی رسانه ها بر علیه مناطق آزاد انتقاد کرد و گفت: مناطق آزاد چوب اجرا نشدن قانون را می خورند و از سوی دیگر جریان سازی های منفی رسانه ای، بسیاری از سرمایه گذاران این مناطق را با مشکل روبرو کرده است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، بی توجهی و اجرا نشدن قوانین مترقی مناطق آزاد را یکی از اصلی ترین مشکلات مناطق آزاد دانست و اظهار داشت: در دو دهه اخیر  ۳۰ درصد قانون مناطق آزاد را هم اجرا نکرده ایم؛ درحالیکه قوانین مناطق آزاد برای افزایش تولید و اشتغال و محرومیت زدایی است.

پاشایی اصلاح قوانین دارای ضعف را ضروری دانست و افزود: حضور اعضای کمیسیون صنایع مجلس در ارس برای شفافیت توان این مناطق در تولید است که امیدوارم برکات خوبی در پی داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در منطقه آزاد ارس اظهار داشت: از ابتدای تاسیس این منطقه، اقدامات مناسبی به ویژه در حوزه تولید انجام شده است که در سال‌های اخیر روند روبه رشد خوبی داشته و موفق به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های کشاورزی، پتروشیمی، صنایع سنگین، صنایع تبدیلی و صنعت پوشاک شده است.

در این نشست، عدم تخصیص متناسب سهمیه مواد پتروشیمی، مشکلات مربوط به توقف صادرات محصولات تولیدی از گمرک، عدم تامین مواد اولیه تولید پارکت لمینت از داخل کشور و موانع رفع تعهدات ارزی مواد اولیه صنایع پتروشیمی از عمده ترین مواردی بود که از سوی صاحبان صنایع ارس مطرح و مقرر شد اعضای کمیسیون اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهند.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در سفر یک روزه خود به منطقه آزاد ارس از شرکت های فخر آذربایجان، الیاف کائولن، دیاموند شیمی، الکا آذربافت، طلا پروفیل ارس، پیشگامان دنیلی ارس، جلفاکاران، مجتمع گلخانه ارس تارلا امیر و مجتمع فولاد آذر آبادگان بازدید کردند.

منطقه آزاد ارس با ۵۶ هزار هکتار وسعت به مرکزیت جلفا در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و با  ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان مرز مشترک دارد.  

  • منبع خبر : ایرنا