نصب ۴۵۸۹ کنتور هوشمند برق در تبریز
نصب ۴۵۸۹ کنتور هوشمند برق در تبریز

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به نصب ۱۳۶۴ دستگاه کنتور هوشمند جدید از محل طرح های اقتصاد مقاومتی در اسفندماه جاری، گفت: در مجموع ۴۵۸۹ کنتور هوشمند از ابتدای سالجاری تاکنون در این شهرستان نصب شده است.

به گزارش نهال امید، عادل کاظمی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر تا پایان سال یک‌هزار دستگاه کنتور هوشمند تحویل شود، قبل از شروع پیک سال آینده، تمام انشعابات دیماندی به غیر از سیستم روشنایی معابر به کنتورهای جدید مجهز خواهند شد.

وی یادآور شد: تا پیش از سال ۱۳۹۶، ۱۶۲ دستگاه کنتور هوشمند نصب شده بود که این رقم در سه سال گذشته به ۳۰۶۳ دستگاه کنتور هوشمند رسید.

کاظمی خاطر نشان کرد: این کنتورها در راستای اهداف صنعت برق ایران برای ایجاد شبکه‌ هوشمند انرژی و طرح ملی فراسامانه‌ هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی که به اختصار فهام نامیده می‌شود، نصب شده است.

وی طرح نصب کنتورهای فهام را طرحی ملی عنوان کرد و افزود: اهداف این طرح ملی ارتقای بهره‌وری، کاهش تلفات غیر فنی و فراهم کردن بستر مناسب جهت مدیریت بار و مصرف مشترکان برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، رصد میزان مصرف مشترکان برای برآورد بار، استفاده در طرح های پیک‌سایی و کاهش تلفات، پروژه‌هایی که اخیرا در طرح چاوش مورد نظر هستند، داشتن اطلاعات مشترکین کاهش تلفات غیرفنی در شبکه‌های برق، مدیریت تقاضا با ارسال نرخ به مشترکان و تشویق آنها به کاهش مصرف، قطع برق مشترکان معین در شرایط بحرانی شبکه‌های توزیع، قرائت خودکار کنتورها، ایجاد بستر مناسب برای راه‌اندازی بازار خرده‌فروشی برق و یکنواخت شدن کنتورها در سطح کشور را از سایر مزایای اجرای طرح دانست.

شهرستان بیش از ۱.۸ میلیون نفری تبریز افزون بر ۶۰۰ هزار مشترک برق وجود دارد.