مزیت‌ها و مشکلات تولید ماسک در آذربایجان‌شرقی
مزیت‌ها و مشکلات تولید ماسک در آذربایجان‌شرقی

تولید ماسک به عنوان بهترین راه پیشگیری از شیوع کرونا در حالی در آذربایجان‌شرقی به حد قابل قبولی رسیده که این امر ضمن تلقی مزیت نسبی برای بخش بهداشت و درمان استان، با مشکلاتی از قبیل نبود نظارت کافی بر تولید خانگی و کارگاهی و عرضه آن در اماکن مختلف مواجه است.

به گزارش نهال امید، مسوولان فنی داروخانه ها، صاحبان فروشگاه های تجهیزات پزشکی و مردم معتقدند به علت بالا رفتن میزان تقاضا برای اقلام بهداشتی مثل ماسک، نظارت بر تولید آن سخت شده، اما کیفیت تولیدات در پیشگیری، مقابله و مبارزه با شیوع کرونا بسیار موثر است.  

بنا به اعلام کارشناسان بهداشت و درمان، استفاده از ماسک در پیشگیری از بیماری بسیار ضرورت دارد، اما مردم باید به استانداردهای ماسک در موقع خرید دقت کنند، چون ماسک های موجود در بازار بعضا با وجود قیمت بالا، استاندارد لازم را ندارند و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.  

با افزایش نیاز به ماسک در جامعه، تولید ماسک های خانگی و کارگاهی در بازار افزایش یافته و همین امر کیفیت ماسک های موجود در بازار را با اما و اگرهایی مواجه کرده، لذا نظارت بیشتر مسوولان را در این خصوص می طلبد تا خود ماسک ضریب ایمنی مردم را دچار مشکل نکند.  

اعتماد مردم به عرضه ماسک و دستکش به خصوص از طریق داروخانه ها، مراکز بهداشتی و فروشگاه های تجهیزات پزشکی موجب شده که بیشتر اقلام بهداشتی را از این مراکز تهیه کنند، ولی اگر اقلام بهداشتی اطمینان بخشی در اختیار داروخانه ها قرار نگیرد ، این امر خود از عوامل شیوع کرونا می شود بر این اساس در عرضه و تولید این اقلام باید دقت ویژه ای شود.  

با توجه به افزایش تولید اقلام بهداشتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی کننده در آذربایجان شرقی، اکنون زمان آن فرا رسیده تا میدان برای تولید و عرضه محصولات باکیفیت و استاندارد فراخ تر شود تا مردم دلواپسی نسبت به کیفیت و قیمت محصولات بهداشتی پیشگیری از کرونا نداشته باشند.  

اگر یک خانواده ۴نفره روزی ۴ عدد ماسک مصرف کنند، باید روزانه به طور متوسط ۸ هزار تومان و ماهانه ۲۴۰ هزار تومان هزینه کنند که قسط یک وام بیش از پنج میلیون تومانی را شامل می شود که هزینه قابل توجهی برای خانواده های کم بضاعت است؛ پس باید حداقل در قبال هزینه ای که متحمل می شوند، ضمانت سلامت خریدار ماسک در مقابل کرونا تامین باشد، بنابراین وسواس در تولید و نظارت بر اقلام بهداشتی بسیار ضرورت دارد.  

در حال خرید ماسک از داروخانه بودم که پیرزنی حدود ۸۰ ساله صدایم کرد، وقتی به سمتش رفتم با مهربانی ماسک سفید پارچه ای خودش را نشانم داد و گفت: پسرم زیاد برای خرید ماسک هزینه نکن، این ماسک خانگی را خودم با پارچه «مدقال» در سه لایه دوختم و آماده کردم.  

این پیرزن ادامه داد: پسرم ما از این هزینه ها نداریم یعنی حقیقتش را بخواهی قدرت خرید آن را نداریم و به همین ماسک خانگی اکتفا می کنیم.  

وقتی از وی در مورد لایه های وسط ماسک پرسیدم، با همان گشاده رویی و مهربانی گفت: از  پارچه های موجود خانگی استفاده کرده ام.

در حالی که باید جنس لایه وسط ماسک از پارچه مخصوصی بنام «مِلت بلو» باشد، مردم عادی شناختی از این نوع پارچه ندارند ئو همین امر ضرورت نظارت بر تولید ماسک های با کیفیت به عنوان عامل مقابله با شیوع کرونا را دوچندان می کند.

وجود ماسک و دستکش های نامرغوب در بازار، پایین بودن اطلاعات برخی از مردم در خصوص ماسک و جنس آن، بالا رفتن قیمت ماسک های استاندارد، تولید ماسک های خانگی و کارگاهی کم کیفیت و ارایه آموزش های متناقض در تهیه ماسک، از جمله آسیب هایی است که مردم در استفاده از ماسک برای مقابله شیوع کرونا با آن دست به گریبان هستند.

دکتر «وحید باغچه بان»، مدیر فنی و مسوول یک داروخانه در تبریز

تناسب نداشتن عرضه و تقاضا در بازار ماسک، موجب تولید غیراستاندارد آن شده است

مدیرفنی و مسوول یک داروخانه در تبریز اظهار کرد: روزانه حدود یکهزار و ۵۰۰ ماسک فروش داریم، اما برخی مواقع اگر خودمان برای تامین آن اقدام نکنیم نیاز مردم برطرف نمی شود.  

دکتر وحید باغچه بان افزود: معاونت غذا و دارو چند شرکت برای تهیه ماسک معرفی کرده که با آنها ارتباط داریم، اما متاسفانه هنوز به مرحله تامین به اندازه نیاز بازار نرسیده اند؛ یعنی عرضه با تقاضا تناسب ندارد و این موضوع موجب می شود که ماسک های غیر استاندارد تولید شود.  

این تولید کننده ماسک ادامه داد: تولید توسط اشخاص و به صورت خانگی موجب شده تا شاهد فروش ماسک های غیراستاندارد در سوپر مارکت ها، ابزارفروش ها، لوازم آرایشی و سایر اصناف باشیمتولید توسط اشخاص و به صورت خانگی موجب شده تا شاهد فروش ماسک های غیراستاندارد در سوپر مارکت ها، ابزارفروش ها، لوازم آرایشی و سایر اصناف باشیم که این نوع ماسک ها از استاندارد لازم برخوردار نیستند.  

دکتر باغچه بان گفت: ماسک باید از سه لایه استاندارد تشکیل شود و جنس لایه وسط آن «ملت بلوم» است و ۲ لایه دیگر هم اسپاند است در غیر این صورت ویروس می تواند از آن عبور کند و کارآیی ماسک یاد شده فقط مقابل گرد و غبار خواهد بود، وقتی مردم ماسک خریداری می کنند با اطمینان به محل هایی که روزانه مجبورند مراجعه کنند، تردد می کنند در این صورت ماسک غیراستاندارد عامل شیوع کرونا می شود.  

مسوول داروخانه وحید در خصوص دستکش لاتکس نیز گفت: پنج قوطی ۱۰۰ تایی برای یک ماه در دسترس داروخانه قرار می گیرد که به هیچ وجه کافی نیست و کمبود داریم طوری که نیاز خود داروخانه را بیشتر پاسخ می دهد، البته در روزهای گذشته به علت گرما تقاضای دستکش کاهش یافته و علاقه مردم برای استفاده از دستکش فروکش کرده است، البته دستکش نایلونی در اختیار همگان است.  

باغچه بان با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان غذا و دارو ماسک را در اختیار ما قرار می دهد، ادامه داد: ماسک با قیمت ۱۵۵۰ تا ۲هزار تومان و دستکش جراحی استریل شده حدود ۳۸۰۰ تومان عرضه می شود.  

وی افزود: حمایت دولت از تولیدکنندگان و تامین مواد استاندارد عامل مهمی در تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی در دوران کرونایی است.  

دکتر «رسول عالی»، دکتر داروساز و مدیر داروخانه «عالی» در بخش صوفیان آذربایجان شرقی

 اقلام بهداشتی باید استاندارد و با قیمت مناسب باشد تا مقابله با کرونا با استفاده فراگیر از ماسک مفید فایده باشد

دکتر داروسازی و مدیر داروخانه عالی در بخش صوفیان آذربایجان شرقی نیزگفت: یک بسته ماسک ۵۰ عددی قبل از کرونا ۱۰ تا ۱۲هزار تومان عرضه می شد در حالی که در آن دوره تمام ماسک ها تقریبا خارجی بودند.  

دکتر رسول عالی اظهار کرد: اکنون که تولیدات ساخت داخل وارد بازار شده و تقاضا بسیار افزایش یافته است ماسک حدود ۱۶۰۰ تومان در اختیار خود داروخانه قرار می گیرد البته در ۱۰ روز گذشته توزیع آن بهتر شده و دیگر محدودیتی در عرضه نداریم اما به علت کاهش توان مالی مردم در این منطقه خرید آن نیز کاهش یافته است.  

وی تاکید کرد: به هر حال اقلام بهداشتی که در اختیار عموم مردم قرار می گیرد باید مقرون به صرفه، استاندارد و با قیمت مناسب باشد تا مقابله با کرونا با استفاده فراگیر از ماسک مفید فایده قرار گیرد.  

دکتر عالی ادامه داد: برخی مواقع کارآیی ماسک های تولید شده ای که در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد پایین است و از استاندارد لازم برخوردار نیستبرخی مواقع کارآیی ماسک های تولید شده ای که در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد پایین است و از استاندارد لازم برخوردار نیست. 

وی همچنین در خصوص نحوه عرضه دستکش لاتکس نیز گفت: دستکش لاتکس نداریم و در بازار آزاد نیز هر بسته ۱۰۰عددی ۲۰۰ هزار تومان عرضه می شود البته دستکش فریزر به وفور وجود دارد که استفاده از آن توصیه نمی شود و ماسک استاندارد بهترین شیوه مبارزه با کرونا است.  

مسوول و فروشنده مرکز تجهیزات پزشکی 

قیمت تمام شده ماسک برای عرضه کننده بالاتر از قیمت نرخ گذاری شده است

مسوول یک فروشگاه تجهیزات پزشکی در تبریز نیز اظهار کرد: قیمت مصوب ماسک جراحی ۱۵۰۰ تومان اعلام شده اما کسی توان عرضه آن را ندارد چون بیش نرخ اعلام شده در اختیار خودمان قرار می گیردقیمت مصوب ماسک جراحی ۱۵۰۰ تومان اعلام شده اما کسی توان عرضه آن را ندارد چون بیش نرخ اعلام شده در اختیار خودمان قرار می گیرد.  

طاهر بافنده با بیان اینکه حداقل قیمتی که ماسک در اختیار ما قرار می گیرد ۱۶۰۰ تومان است، ادامه داد: ماسک استاندارد جراحی تمام پرس سه لایه هر عدد برای مصرف کننده ۳هزار تومان عرضه می شود.  

وی افزود: در زمان اوج اول کرونا ماسک نایاب بود اما تولیدات داخلی خلاء را پر کرد گرچه برخی دست دوز بوده و از استاندارد به دور بودند.  

بافنده گفت: در آن زمان قیمت ها صعودی شد و حتی ماسک معمولی را تا ۱۵هزار تومان نیز به فروش می رساندند تا اکنون ماسک های دست دوز بیشتر تبدیل به ماسک های یکبار مصرف شده که به صورت بسته بندی شده به اندازه کافی به مشتریان ارایه می شود که حدود ۲هزار تومان به مردم عرضه می شود.   

وی در مورد این سووال که ماسک های موجود را مردم با اطمینان استفاده کنند یا نه؟ افزود: ماسک های سه لایه ایده آل هستند اما به هر حال استفاده از ماسک خیلی بهتر از آن است که وجود نداشته باشد اما جای ماسک های سه لایه پزشکی را نمی دهند.  

فروشنده فروشگاه تجهیزات پزشکی نیز به ایرنا گفت: بسته ۵۰ تایی ماسک قبل از کرونا ۱۵ هزار تومان بوده است اما در حال حاضر همین مقدار با بسته پرس شده ۱۵۰ هزار تومان بوده یعنی یک عدد ماسک ۳هزار تومان برای مصرف کننده تمام می شود.  

مریم تقی زاده با اشاره به اینکه برخی ماسک را به وفور تولید کرده و دست به دست در اختیار عرضه کنندگان و مراکز بهداشتی قرار می دهند، گفت: این اقلام در داخل نایلون پرس شده بدون مجوز تولید ارایه می شود حتی برخی هم که در داخل قوطی توزیع می شود پروانه ساخت، محل تولید و غیره را ندارد اما چون نیاز و تقاضا بالاست نظارت و رسیدگی سخت شده است.  

وی یادآور شد: برخی از ماسک های غیراستاندارد خود ممکن است عامل شیوع کرونا باشد یعنی در داخل اجتماع مانع شیوع نیست اما در موضوع مواد ضدعفونی کننده عملکرد بسیار مناسب بوده و از بهترین استانداردهای کیفی برخوردار هستنددر موضوع مواد ضدعفونی کننده عملکرد بسیار مناسب بوده و از بهترین استانداردهای کیفی برخوردار هستند.  

وی در خصوص توزیع و تولید دستکش لاتکس نیز گفت: در این خصوص بدترین وضعیت را داریم چون هم کمبود هست و هم قیمت بالاست، بسته های ۱۰۰ تایی ۲۳ تا ۴۵ هزار تومان عرضه می شد اما در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد به همین خاطر بسته ها را کوچک و ۱۰ تایی کرده اند که عددی ۲هزار تومان عرضه می شود.  

تقی زاده ادامه داد: البته تقاضای دستکش لاتکس نسبت به هفته های گذشته کاهش یافته اما ماسک افزایش دارد.  

وی همچنین گفت: تجهیزات پزشکی را سازمان صنعت، معدن و تجارت و هم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جزو اصناف محسوب می کنند و نیازهای ماسک و دستکش ما را تامین نمی کنند.   

«بهنام یوسف زاده»، مسوول فنی داروخانه ای در تبریز که ماسک دولتی عرضه می کند

مشکل کمی ماسک در تبریز رفع شده است

مسوول فنی یک داروخانه در تبریز گفت: مشکل کمی ماسک تقریبا حل شده و روزانه کمبودی در این خصوص نداریم.  

بهنام یوسف زاده اظهار کرد: اما به لحاظ تثبیت قیمت ها مشکل وجود دارد چون حدود ۱۶۰۰ تومان به خود داروخانه عرضه می شود اما در جامعه اعلام شده که ماسک عددی حدود ۱۵۰۰ تومان است که عملا فروش به قیمت کمتر از خرید ممکن نیستاما به لحاظ تثبیت قیمت ها مشکل وجود دارد چون حدود ۱۶۰۰ تومان به خود داروخانه عرضه می شود اما در جامعه اعلام شده که ماسک عددی حدود ۱۵۰۰ تومان است که عملا فروش به قیمت کمتر از خرید ممکن نیست. 

وی افزود: روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ عدد ماسک به فروش می رود که معمولا کمبودی نداریم چون از قبل خرید انجام شده است و اکنون هر عدد ماسک ۲ هزار تا ۲هزار و ۴۰۰ تومان به مردم عرضه می شود.  

یوسف زاده با اعلام اینکه در خصوص مواد ضدعفونی کننده و الکل مشکلی وجود ندارد، گفت: اما دستکش لاتکس توزیع نشده است در صورتی که تقاضا وجود دارد.  

۳ گروه نظارتی در سطح شهر تبریز نظارت بر کیفیت و قیمت ماسک و اقلام بهداشتی کرونا را روزانه انجام می دهند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اظهار کرد: توزیع ماسک و دستکش تولید شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و معاونت غذا و دارو به وسیله سه شرکت خصوصی در تبریز که توزیع به آنها واگذار شده انجام می شود و از این طریق اقلام بهداشتی مثل ماسک و دستکش در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد.  

محمدعلی تربتی گفت: به داروخانه ها نیز اصرار داریم تا اقلام بهداشتی را تهیه و در اختیار مردم قرار دهند و در این خصوص روزانه توسط ۳ گروه نظارتی در سطح شهر تبریز روزانه نظارت بر کیفیت و قیمت از طریق علوم پزشکی انجام می شود.  

وی افزود: علت وجود ماسک های غیراستاندارد خرید داروخانه ها خارج از سیستم سه شرکت یاد شده است و ماسک های تولیدی خانگی یا کارگاهی از طریق سه شرکت اعلام شده علوم پزشکی توزیع نمی شود.  

داروخانه ها باید از شرکت های مجاز ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده خود را تامین کنند

مدیر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیزگفت: داروخانه ها باید از شرکت های مجاز ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده خود را تامین کنند چون سازمان غذا و دارو آنها را تایید کرده، اگر خارج از شبکه خریداری انجام شود با آنها برخورد می کنیم.

حسن آقاجانی همچنین قیمت تمام شده ماسک برای مصرف کننده را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: ماسک هایی که با قیمت بالاتر در داروخانه ها و سطح شهر عرضه می شود ماسک های وارداتی از دیگر استان ها به خصوص تهران است.   

مدیر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی تبریز قیمت تمام شده ماسک برای مصرف کننده را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: ماسک هایی که با قیمت بالاتر در داروخانه ها و سطح شهر عرضه می شود ماسک های وارداتی از دیگر استان ها به خصوص تهران است.  

وی تاکید کرد: مردم وقتی برای خرید ماسک و سایر اقلام بهداشتی هزینه می کنند باید از استاندارد آن اطمینان داشته باشند و این مطالبه به طور جدی پی گیری می شود.  

روزانه ۳۷۵هزار عدد ماسک در آذربایجان شرقی با قیمت عددی ۱۵۰۰ تومان برای مصرف کننده تولید می شود

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: روزانه ۳۷۵هزار عدد ماسک در واحدهای اتوماتیک تولید ماسک استان، تولید می شود.

حبیب امین زاده با اشاره به اینکه یکهزار و ۲۰۰ دستگاه تمام اتوماتیک تولید ماسک در آذربایجان شرقی راه اندازی شده و به سایر استان های کشور نیز دستگاه ارسال شده است، افزود: البته واحدهای دیگری هم فعالیت می کنند که تمام اتوماتیک نبوده و واحدهای جهادی، بسیج اصناف، بسیج مستضعفان و سپاه نیزعلاوه بر آنها تولید دارند و تامین مواد اولیه این واحدها نیز به صورت کامل توسط سازمان انجام می شود.

وی اظهار کرد: سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده قیمت تمام شده عمده فروشی هر عدد ماسک را  یکهزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده که با هفت درصد سود و هزینه های توزیع ۱۵۰۰ تومان برای مصرف کننده تمام می شودسازمان حمایت از مصرف کننده قیمت تمام شده عمده فروشی هر عدد ماسک را  یکهزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده که با هفت درصد سود و هزینه های توزیع ۱۵۰۰ تومان برای مصرف کننده تمام می شود  و شرکت هایی که مجوز توزیع اخذ کرده اند می توانند اقلام بهداشتی کرونایی را به داروخانه ها و صنف های مرتبط عرضه کنند.

امین زاده در پاسخ به علت ۲ نرخی شدن و نوسان قیمت ماسک و دستکش لاتکس در بازار و بالاتر از قیمت تعیین شده،  گفت: افزایش قیمت «ملت بلو» به عنوان لایه میانی ماسک های سه لایه استاندارد، تامین مواد اولیه شرکت های تولید کننده از بازار آزاد و فروش آن در این بازار دلایل نوسان قیمت ماسک است که البته این شرکت ها معرفی شده از طرف سازمان نیستند.  

با ۲نرخی شدن و نوسان قیمت ماسک در بازار به شدت مقابله می کنیم

وی تاکید کرد: در روزهای اینده و به زودی نظارت بیشتر و دقیق تری بر کیفیت ماسک های تولیدی در استان اعمال می شود و به شدت با ۲ نرخی شدن قیمت ماسک در بازار مقابله خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافه کرد: ۴۸ واحد تولیدی ماسک و ۲۸ واحد تولیدی دستکش لاتکس در این استان فعال شده اند که قبل از کرونا یک واحد تولیدی ماسک که پنج هزار عدد تولید داشت، یک واحد تولیدی الکل و یک واحد تولیدی دستکش لاتکس در آذربایجان شرقی تولید داشتند۴۸ واحد تولیدی ماسک، ۲۸ واحد تولیدی دستکش لاتکس و ۳۴ واحد تولیدی مواد ضدعفونی در این استان فعال شده اند که قبل از کرونا یک واحد تولیدی ماسک که پنج هزار عدد تولید داشت، یک واحد تولیدی الکل و یک واحد تولیدی دستکش لاتکس در آذربایجان شرقی تولید داشتند.

  • منبع خبر : ایرنا