مرمت بازار تاریخی، همچنان اولویت شهرداری تبریز؛ از کفسازی تا احداث درب‌های تاریخی
مرمت بازار تاریخی، همچنان اولویت شهرداری تبریز؛ از کفسازی تا احداث درب‌های تاریخی

بازار بزرگ تبریز با قدمت تاریخی خود، همواره یکی از مراکز هدف شهرداری برای حفظ، مرمت و نگهداری بوده است. کفسازی، جداره‌سازی، احداث سرویس‌های بهداشتی، مرمت سردرب‌ها و ده‌ها فعالیت خدماتی و رفاهی دیگر در منطقه بازار را می توان کارنامه توانمند مدیریت شهری در این حوزه معرفی کرد.

به گزارش نهال امید،  ۲۰ هزار متر مربع کفسازی در نقاط مختلف بازار بزرگ تبریز نشان از اهمیت ویژه این منطقه برای مدیریت شهری دارد. شهرداری در این حوزه از فعالیتهای مرمتی خود، کفسازی‌های سابق را که عمدتا آسفالت بوده و موجب رسوب آب‌های سطحی و فرسایش آجرهای مغازه‌ها شده بود، تخریب کرده و با خاکبرداری  آن اقدامی زیرساختی در این حوزه انجام داده است. زیرسازی های مقاوم و سپس کفسازی مناسب در اغلب نقاط بازار تبریز به حدی مورد استقبال بازاریان قرار گرفته است که در برخی راسته‌ها شاهد همیاری اصناف و بازاریان با مدیریت شهری بودیم.

راسته بازار قدیم تا ورودی قندفروشان بزرگ، راسته بازار جدید و سرای جعفریه، بازار یمن دوزان، بازار دلاله زن بزرگ، بازار حرمخانه، کوچه حرمخانه، تیمچه قندفروشان، سرای صاحب دیوان، کف‌سازی بازارچه یخچال و تیمچه مجیدیه، کف سازی بازار دلاله‌زن کوچک، بازار دباغ‌خانه، بازار کلاهدوزان، ورودی مظفریه، بازار قیز بستی، بازار بزازان و بازار صفی، با اعتبار نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال از سوی شهردای  هدف کف‌سازی بوده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

از دیگر پروژهای  کف‌سازی در محوطه بازار، همچنین می توان به بهسازی و کف‌سازی بازار کفاشان و محدوده بازار بزرگ تبریز به مساحت ۱۱۵۰ متر وبا اعتبار نزدیک به ۳ میلیارد ریال اشاره کرد که  با پیشرفت ۹۲ درصدی این پروژ]، به زودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

همچنین، پروژه در دست اقدام دیگر شهرداری در بازار، پروژه کفسازی بازار سیگارفروشان، پشت بازار امیر و محدوده بازار تبریز است که با  مساحتی ۱۶۰۰ متر مربع و اعتباری نزدیک به ۳ میلیارد ریال، در دست اقدام می باشد که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد، به فعالیت خود ادامه می دهد.

مصالح ساختمانی مورد استفاده در این کفسازی، بیشتر سنگ‌های بومی از نوع سنگ اسپراخون  بوده و به دلیل مقاومت بالای آن، و قدمت ۱۰۰ ساله آن در بناهای  شهری، بیشتر مورد اقبال مدیران شهری قرار گرفته است. عمارتهای معروف استان مانندساختمان مرکزی شهرداری تبریز(میدان ساعت) وبازارتبریزوسنگفرش خیابان تربیت وبازارقدیمی تبریزومعابرمختلف وپارکها(ایل گلی) ودرنمای ظاهری برخی ازعمارتهای معروف ویاساختمانهای مدرن اخیر، از این سنگ استفاده شده است که به حق عنوان سنگ منحصربه فرد و باستانی معروف شده است.

همچنانکه نمای ساختمان مرکزی شهرداری تبریز(میدان ساعت) با گذشت قریب یک قرن، باهمان اقتدارخودنمایی می کند و کوچکترین خلل وفرج وفرسایشی درسنگهای نما وسنگفرش این عمارت منحصربفرد مشاهده نمی‌گردد وهرچه ازعمراین بنا می‌گذرد، نما وظاهرآن جلوه گری بیشتری به خود می‌گیرد زیرا این سنگ کمترین انفعال فیزیکی وشیمیایی ومحیطی را دربرابرفرسایش داشته و به هیچ وجه ازملات جدا نمی‌گردد.

علاوه بر بهسازی  و کفسازی در بازار تبریز،   مدیریت شهری در این منطقه خاص اقدام به جداره‌سازی در نقاط مختلف آن اقدام کرده است که کارنامه‌ای درخشان نیز در این حوزه به دست آورده است. نزدیک به ۶۵۰۰ متر مربع جداره سازی  با اعتبار نزدیک به ۵ میلیارد ریال جزو اقدامات انجام شده شهرداری در حوزه جداره‌سازی در منطقه بازار تاریخی تبریز است. 

راسته بازار قدیم، بازر صادقیه تا ورودی قندفروشان، راسته بازار جدید، بازار یمن دوزان، بازار دلاله‌زن بزرگ، بازار سرپوشیده حرمخانه، بازار کلاهدوزان، دلاله‌زن کوچک، بازار کفاشان و ورودی مظفریه، مناطقی از بازار تاریخی تبریز هستند که اقدامات جداره‌سازی در آنها صورت گرفته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

سردرب‌های تاریخی بازار تبریز که به مرور زمان از بین رفته بودند، دیگر پروژه‌های شهرداری تبریز در منطقه تاریخی بازار بزرگ بود که ۳ سردرب بزرگ بازار با اعتبار ۱۷۸۰ میلیارد ریال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. سردرب رهلی بازار (رنگ سازان)، سردرب باغمیشه (باغمیشه قاپیسی) و سردرب بازار قیزبستی، مهمترین اقدامات شهرداری در این حوزه می‌باشد.

افزون بر پروژه‌های کلان شهرداری در منطقه تاریخی و فرهنگی بازار تبریز، راه‌اندازی مراکز خدماتی و رفاهی نیز در دستور کار گرفته است. احداث سرویس بهداشتی صاحب دیوان، احداث سرویس بهداشتی تیمچه ملک، ساخت و نصب لوستر یخچال صادقیه، ایجاد تهوین مطبوع یخچال صادقیه، احداث نمای طاق آجری یخچال، احداث بالکن و نرده‌های سنتی یخچال صادقیه، عایق‌کاری بیرونی یخچال صادقیه، احداث و تکمیل مرمت طاق یخچال و نمای دیوار مشترک موزه آب و مشاغل و یخچال دیواره‌های سنگی و پله‌های یخچال و احداث کانال نم‌زدا و تکمیل کف‌سازی یخچال بازار صادقیه، با اعتبار ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال،  مورد احداث و بهره‌بردای قرار گرفته است.

  • منبع خبر : شهریار