محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ۵۴ کشور صادر شد
محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ۵۴ کشور صادر شد

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: محصولات کشاورزی استان در سال جاری به ۵۴ کشور صادر شده است.

به گزارش نهال امید، اکبر فتحی اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال ۶۰ هزار تن محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد به لحاظ وزنی افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه ارزش دلاری محصولات صادر شده هنوز جمع بندی نشده است، افزود: خشکبار، صیفی جات، محصولات فرآوری شده مثل کشمش و رب از جمله محصولاتی هستند که به ۵۴ کشور  صادر شده و روسیه، ارمنستان، عراق و افغانستان به ترتیب بیشترین سهم را دارند. 

وی ادامه داد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی در سال گذشته ۴۱۷ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن ۴۳ درصد افزایش داشته است. 

وی همچنین با تأکید بر عدم کمبود محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف به رغم مشکلات دوران شیوع کرونا گفت: به رغم تمام تحریم ها و مشکلات، رشد منفی سایر بخش ها با رشد مثبت کشاورزی جبران شد. 

فتحی اضافه کرد: بر این اساس نه تنها با کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی اعم از دامی، باغی، زراعی و شیلاتی در آذربایجان شرقی روبرو نشده ایم، بلکه افزایش محصولات کشاورزی را نیز شاهد هستیم که منجر به صادرات محصولات کشاورزی شده که حاصل تلاش کشاورزان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: شیوع این ویروس شرایط را برای تمامی بخش‌ها سخت کرد، اما این مشکل در بخش کشاورزی و در راستای تأمین امنیت غذایی و غذای مورد نیاز جامعه بسیار سخت‌تر بود اما با تمام این وجود، باید به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

فتحی همچنین با اشاره به اینکه فعالیت های کشاورزی در هیچ دوره ای تعطیل بردار نیست، افزود: به طور نمونه واحد مرغداری نمی‌تواند تلاش خود را متوقف کند چرا که این واحد، یک واحد دارای موجود زنده است و قطع حیات آن امکان پذیر نیست و اینکه این تولیدات باید بر سر سفره‌ها نمود پیدا کرده و غذای مورد نیاز افراد را تأمین کند؛ پس بنابراین امکان تعطیل بخش کشاورزی در هیچ شرایطی وجود ندارد.

وی بیان کرد: کارشناسان برای افزایش عملکرد در واحد ثبت و انتقال دانش جدید به واحدهای دیگر، مجبور به حضور در کنار کشاورزان هستند و تفکیک این دو مورد از همدیگر، امکان پذیر نیست؛ کشاورزان از تجربه دانش بومی برخوردار هستند و انتقال تجربه و دانش جدید بر عهده کارشناسان این سازمان است.

وی ادامه داد: در دوران شیوع ویروس کرونا، کارشناسان نیز در کنار کشاورزان بوده‌اند و از سویی کشاورزان نیز از تجربه ظرفیت‌های رسانه‌ای بهره برده‌اند؛ خبرنگاران با انتشار مطالبی در خصوص مسائل مربوط به کشاورزی در دوران شیوع ویروس کرونا شریکی در تأمین امنیت غذایی کشور بوده‌اند.

فتحی همچنین با اشاره به مشکلاتی که در حریم شهرها وجود دارد، گفت: در حریم شهرها، شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی با مشکلاتی روبرو هستند بر این اساس برای رفع این مشکلات قرار شده شهرداری بدون استعلام از جهاد کشاورزی مجوز ماده ۱۰۰ صادر نکند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به خانه باغ هایی که بدون مجوز ساخته می شوند، هشدار داد: همکاران ما در حوزه اراضی و یگان حفاظت اراضی کشاورزی قلع و قمع ها را در برنامه خود دارند که بطور معمول روزانه یک مورد قلع و قمع در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ را اعمال می کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا