مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است
مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه گفت: مبارزه با علف ‌های هرز در مزارع گندم و جو ضروری است .

به گزارش نهال امید ، دکتر اسماعیل کریمی اصل ضمن بیان مطلب فوق عنوان نمود: علفهای هرز یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گیاهی و میزبان بسیاری از بیماریهای گندم و جو است، علفهای هرز به دو صورت کمی وکیفی به محصول خسارت وارد می کنند، خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد با محصول ) می شود و خسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می گردد.

وی ادامه داد: با توجه به مساعد شدن شرایط جوی، مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو این شهرستان از اواسط فروردین ماه آغاز شده است و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه تصریح کرد: در این راستا مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم در سطح ۴ هزار و ۸۷۷ هکتار، مبارزه با آفت سن گندم در سطح ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار و مبارزه با جوندگان مضر در سطح یک هزار هکتار از مزارع شهرستان انجام گردید.

دکتر کریمی اصل با بیان اینکه باید کار مبارزه با علفهای هرز در سطح همه مزارع گندم و جو شهرستان انجام ‌شود، افزود: در تلاشیم تا با بهره مندی از توصیه های فنی و طرحهای ترویجی و اجرای طرحهایی مثل جهش تولید در دیمزارها سطح مبارزه علیه علف‌های هرز در منطقه را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با علفهای هرز در مزارع گندم و جو ضروری است، تصریح کرد: سهل انگاری زارعان در سمپاشی مزارع علیه علفهای هرز، کیفیت و کمیت محصول را به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه با بیان اینکه شناسایی دقیق علف‌های هرز، تعیین زمان مناسب مبارزه و انتخاب علفکش مناسب از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنترل شیمیایی علف‌های هرز مزارع گندم و جو هستند و بهترین زمان مبارزه با علفهای هرز این مزارع از مرحله ۳-۲ برگی تا اواخر پنجه زنی گندم  می باشد تاکید کرد: کشاورزان با بهره گیری از توصیه‌های فنی کارشناسان و انجام به موقع مبارزه با علف‌های هرز می‌توانند علاوه بر افزایش راندمان تولید، محصولی با کیفیت بهتر را تولید کنند.

وی اظهار نمود: استفاده از سایر راهکارها نظیر آیش، تناوب، استفاده از گاوآهن پنجه غازی در زمان آیش و کنترل علفهای هرز قبل از گلدهی و استفاده از کودهای دامی پوسیده از روشهایی است که می تواند باعث کاهش جمعیت علفهای هرز گردد.

  • منبع خبر : نهال امید