لزوم ورود تولیدکنندگان و تجار آذربایجان شرقی جهت تحقق کشاورزی قراردادی
لزوم ورود تولیدکنندگان و تجار آذربایجان شرقی جهت تحقق کشاورزی قراردادی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سیاست‌ها و هدف گذاری‌های دولت سیزدهم توجه به گذار از کشاورزی تولیدمحور به کشاورزی تجارت محور است.  اکبر فتحی در جلسه کشت پاییزه کلزا در شهرستان تبریز ضمن اشاره به دشواریها و مشکلات موجود در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بدلیل همه گیری بیماری کرونا و شرایط خشکسالی و نیز شرایط […]

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سیاست‌ها و هدف گذاری‌های دولت سیزدهم توجه به گذار از کشاورزی تولیدمحور به کشاورزی تجارت محور است.

 اکبر فتحی در جلسه کشت پاییزه کلزا در شهرستان تبریز ضمن اشاره به دشواریها و مشکلات موجود در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بدلیل همه گیری بیماری کرونا و شرایط خشکسالی و نیز شرایط اقتصادی نابسامان حاکم بر کشورگفت: در بخش کشاورزی که با سفره مردم سروکار دارد، وجود کوچکترین نقص در سیستم تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه همان روز خود را در سفره مردم و بازار در قالب تامین کالاهای اساسی نشان خواهد داد که این ویژگی کار در بخش کشاورزی را در مقایسه با بخش صنعت و خدمات دشوارتر و حساس تر می‌کند.

 وی با بیان اینکه بیشترین میزان کشت کلزا در استان به شهرستانهای تبریز و اسکو تعلق دارد،افزود: کلیات سیاستها و هدف گذاریهای دولت سیزدهم توجه به گذار از کشاورزی تولیدمحور به کشاورزی تجارت محور است که در این دیدگاه بازار مورد توجه است و طبق نیازمندیهای بازار تولید انجام می‌شود لذا روشها و عملکردهای سابق باید بازبینی و تغییر داده شود  و هدف گذاریها در راستای این سیاست تعریف و پیش برده شود که اولین گامی که لازم است در جهت حرکت به سمت کشاورزی تجاری برداشته شود، انجام کشاورزی قراردادی است؛ باید توجه داشت که خود کشاورز هیچ آشنایی نسبت به نیاز بازار ندارد و نمی تواند طبق ذائقه های مختلف مصرف کنندگان اقدام به تولید کند.

وی از گروههایی تحت عنوان تشکلهای بخش کشاورزی، مراکزخدمات غیردولتی کشاورزی و یا برخی بازرگانان و تجار به عنوان مواردی یاد کرد که شناخت لازم را از بازار دارند و متصل کردن این گروهها با کشاورزان و انعقاد قرارداد بین تولیدکنندگان و تجار را اقدامی خواند که باید در این مقطع زمانی بدان پرداخته شود و افزود: در صورت اجرایی شدن کشاورزی قراردادی به خودی خود الگوی کشتی که معاونت بهبود تولیدات گیاهی در جهت اختصاص سهمیه و برش کشت به شهرستانها ارائه می دهند، نیز با نیاز بازار و کشاورزی تجاری هماهنگ خواهد شد.

فتحی ضمن اشاره به اهمیت کشت پاییزه در تامین امنیت غذایی و توجه به این امر که بالای ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی به بخش زراعت اختصاص دارد که در پاییز کشت می شود، بر لزوم اطلاع از وضعیت تامین نهاده‌های مختلفی همچون بذر و کود و سم به عنوان الزامات کشت پاییزه تاکید کرده و گفت: برشهای تعیین شده برای شهرستانها باید در عرصه پهنه ای اجرایی شده و میزان سهم هر کارشناس پهنه از برش تعیین شده مشخص شود و نسبت به این میزان برش، تامین نهاده و ادوات مورد نیاز نیز مورد رصد قرار گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر تعریف فرمول کودی گفت: به نسبت فرمول تعریف شده باید کودهای مختلف تامین شده و در مزارع استفاده شود تا از تخلیه مواد معدنی و عالی این اراضی پیشگیری شود.

وی افزایش تولید با افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح را همگام با افزایش سطح زیر کشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: تنها با آسیب شناسی فرایند کشت و تولید می توان به این مهم دست یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در مورد عملکرد کشت کلزا در استان ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی کاهش متوسط عملکرد استان به نسبت شهرستان تبریز گفت: در شهرستان تبریز نیز همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم و متوسط عملکرد، حداقل در این شهرستان با توجه به شرایط حاکم و کیفیت آب مورد استفاده قابل ارتقا به دو تن می باشد اگرچه نقطه ایده آل در مزارع کلزا حدود هشت تن است.

 فتحی در ارتباط با سامانه صدور حواله‌های الکترونیکی کودهای شیمیایی ضمن ارزیابی عملکرد ضعیف استانی گفت:کاربرد این سامانه تکلیفی قانونی بوده و مورد تاکید ستاد جلوگیری از قاچاق کالا و ارزمی باشد و ارتقای عملکرد استانی در این سامانه نیازمند تکمیل سامانه پهنه بندی است.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، وی افزایش قیمت کلزا را حاکی از رقابت پذیری این محصول دانست و ضمن قدردانی از کشت انجام شده بر تکمیل سهمیه اختصاص یافته و یافتن راه حلی برای رفع مشکل کوچک مقیاس بودن اراضی کشاورزی شهرستان تبریز تاکید کرد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا