قربانی های کرونا؛ آینه عبرت یا تراژدی مرگ
قربانی های کرونا؛ آینه عبرت یا تراژدی مرگ

به گزارش نهال امید:آمار صعودی فوتی های کرونا، فشار روانی در جامعه را از مرحله استرس گذارنده و به مرز شوک رسانده که از آثار آن و شنیدن و تکرار اخبار مرگ های کرونایی بی حسی افکار عمومی است.

این شرایط در نهایت به بی تفاوتی بخشی از جامعه و افکار عمومی منتهی شده است در حالی که باید مایه عبرت همگانی باشد.  

خستگی روانی مردم که آستانه تحمل آنها را کاهش داده و از طرفی رویکرد و نگرش اقتصادی برخی از مسوولان در تعطیلات نوروزی مسافرت، دید و بازدید، دورهمی و خرید و از طرفی صف های طولانی خرید کالاهای ضروری، شیب مبتلایان به کرونا را در کشور به شدت افزایش داد. 

البته به عقیده کارشناسان، محدودیت های اعمال شده نیز به دقت اجرا و نظارت نمی شود که خود از علل دیگر افزایش مبتلایان به کرونا است و اکنون سریع ترین اقدام برای مقابله با کرونا تسریع واکسیناسیون و عمومی شدن آن است، گر چه در همین مدت نیز پروتکل های بهداشتی از طرف مردم باید رعایت و از طرف مسوولان به دقت اعمال شود. 

متاسفانه به رغم اعلام آمار فوتی ها و سیر صعودی آن، ساده انگاری و عادی انگاری مردم ادامه دارد و به گفته مسوولان، رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک به حدود ۶۳ درصد در کشور کاهش یافته که رقم مناسب برای مقابله با کرونا ۹۰ درصد است.

انگار خانواده ای تا خود به صورت مستقیم عزیزش یا یکی از نزدیکان خود را گرفتار غول کرونا نبیند یا داغدار نشود، به رعایت توصیه ها و پروتکل های بهداشتی بی تفاوتی نشان می دهد تا بالاخره ناقوس مرگ بالای سر خود و خانواده خودشان به صدا در بیاید یا تراژدی غمناک مرگ برای آنها نیز تکرار شود. 

متوسط فوت روزانه ۴۵۰ نفر در کشور و بیش از ۲۰ نفر در آذربایجان شرقی، داستان دلخراشی است که هر روز در حال تکرار است و تا زمانی که اراده همگانی حاکم و از تمام ظرفیت های موجود استفاده نشود، جولان انواع سویه های کرونا از جمله کرونای چینی، انگلیسی و اخیرا آفریقای جنوبی و کرونای هندی، خانواده های بسیاری را دغدار کرده و مصیب فوت نزدیکان را تحمیل کند.  

در این شرایط مردم افزایش سرعت واکسیناسیون را مطالبه می کنند، اما در هر حال آنچه که مسلم است، رعایت پروتکل های بهداشتی چاره فعلی کاهش سرعت ابتلا در جامعه است تا واکسن های خارجی به اندازه کافی، وارد و واکسن های داخلی نیز به مرحله تولید برسند که بنا به گفته مسوولان مربوطه یک ماه دیگر واکسن های ایرانی وارد بازار و تزریق عمومی آنها آغاز می شود. 

دیگر مطالبه مردمی تامین اقلام ضروری و تسهیل دسترسی به آنها است تا بدون نوبت و با طی کمترین مسافت این کالاها را تامین کنند؛ اجابت این خواسته موجب رعایت قرنطینه از طرف مردم و رعایت توصیه “در خانه بمانید” از طرف مردم می شود. 

واکسیناسیون سالمندان

بیش از ۴۰هزار نفر در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۰هزار نفر در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند.

محمدحسین صومی ادامه داد: از دیروز واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال کشور از تبریز آغاز شده و در این استان واکسن ۷۰هزار سالمند آذربایجان شرقی در مدت یک هفته تزریق می شود و سپس نوبت سالمندان گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه کسی برای دریافت یا ثبت نام واکسیناسیون به مراکز درمانی، بهداشتی و بیمارستانی مراجعه نکنند، گفت: روزانه سه تا چهار هزار نفر در آذربایجان شرقی واکسینه می شوند و به افرادی که نوبت واکسن آنها فرا برسد اطلاع داده خواهد شد. روزانه سه تا چهار هزار نفر در آذربایجان شرقی واکسینه می شوند و به افرادی که نوبت واکسن آنها فرا برسد اطلاع داده خواهد شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، جانبازان بالای ۷۰ درصد، پاکبانان، کادر مزارستان ها، پزشکان تحت پوشش نظام پزشکی در آذربایجان شرقی انجام شده است.

عباسعلی درستی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز 

بیش از یکهزار نفر از سالمندان آذربایجان شرقی واکسینه شدند/ کرونا در آذربایجان شرقی رتبه بیست و ششم را دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه تعداد بسترهای کرونایی آذربایجان شرقی از یکهزار و ۶۰۰ نفر کمتر شده است، گفت: اکنون شهرستان هوراند دارای وضعیت زرد، ۶ شهرستان شامل سراب، اسکو، چاراویماق، هشترود، خداآفرین و ورزقان در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان استان از جمله تبریز همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. 

غلامعلی درستی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وضعیت آذربایجان شرقی در وضعیت کرونا در مقایسه با سایر استان ها در جایگاه بیست و ششم قرار گرفته ولی حدود ۳۰۰ بیمار در بخش مراقبت های ویژه و حدود ۱۵۰ کرونایی زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند. 

وی همچنین با اشاره به واکسیناسیون بیش از یکهزار نفر از سالمندان بالای ۸۰ نفر آذربایجان شرقی در ۲ روز گذشته، گفت: مردم باید تا افزایش واکسیناسیون و عمومی شدن آن پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند تا آمار کرونا سرعت بیشتری نگیرد، همچنان فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بهترین شیوه مراقبتی در مقابل کووید ۱۹ است. 

درستی ادامه داد: کرونای افریقای جنوبی تاکنون در آذربایجان شرقی مشاهده نشده اما در استان های جنوبی کشور مواردی از آن گزارش شده است. کرونای افریقای جنوبی تاکنون در آذربایجان شرقی مشاهده نشده اما در استان های جنوبی کشور مواردی از آن گزارش شده است. 

آغاز واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال در تبریز توسط رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

زمان دقیق واکسیناسیون سالمندان ۷۵ تا ۸۰ سال به زودی اعلام می شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: در مرحله دوم واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال بر علیه کرونا، یک میلیون و ۱۴۷ هزار سالمند تا دوشنبه هفته آینده واکسینه می‌شوند.

علیرضا رئیسی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مرحله اول واکسیناسیون را که شامل پزشکان و پرستاران بود، تمام کردیم؛ البته شاید تعداد کمی مانده باشد که آن هم نه به دلیل کمبود واکسن بلکه تاخیر در مراجعه این افراد است و بالای ۹۰ درصد واکسیناسیون فاز اول تمام شده است.

وی با بیان اینکه واکسن به اندازه کافی برای این گروه سنی در استان ها توزیع کرده ایم، خاطرنشان کرد: اگر کمبودی باشد بلافاصله توزیع می کنیم و مجموع تعداد واکسن تجویز شده تا آخر هفته از مرز یک میلیون نفر عبور می کند و پیش بینی ما این است که تا دوشنبه هفته آینده واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را نیز تمام کنیم و بعد از آن برای گروه بعدی که سنین ۷۵ تا ۸۰ سال را شامل می شود، اطلاع  رسانی می کنیم.

رییسی از شهروندان خواست به هیچ وجه جهت ثبت نام برای تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه حضوری نکنند چون که واکسیناسیون کاملا در کشور رایگان است و به هیچ وجه پولی نیست.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد، گفت: اگر واکسنی در جایی به صورت پولی تزریق شود مطمئن باشید که این واکسن خارج از شبکه درمان است و احتمال تقلبی بودن آن بسیار بالاست.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد، گفت: اگر واکسنی در جایی به صورت پولی تزریق شود مطمئن باشید که این واکسن خارج از شبکه درمان است و احتمال تقلبی بودن آن بسیار بالاست.

وی ادامه داد: هفته آینده یک سامانه رونمایی می شود که آخرین اطلاعات واکسیناسیون کشور در آن وجود دارد، در این سامانه برای افراد گروه هدف پیامک ارسال می شود و زمان مراجعه شان برای انجام واکسیناسیون مشخص است و اگر گروهی در مدت خاصی پیامکی دریافت نکردند، می توانند جهت ثبت نام به سامانه مراجعه کنند.  

رییسی خاطرنشان کرد: البته احتمال عدم ارسال پیامک بسیار پایین بوده و نیازی به مراجعه حضوری و یا ثبت نام در سامانه نیست و فقط به احتمال بسیار ضعیف چنان چه برای فردی در مدت زمان مشخصی پیامکی ارسال نشد می توانند به سامانه مراجعه کنند.

وی در مورد ۲ مرحله ای بودن واکسیناسیون نیز گفت: بستگی به نوع واکسن دارد،  بعضی از واکسن ها بعد از چهار هفته نوبت دوم تزریق می شود و برخی واکسن ها مثل آستارازنکا بعد از سه ماه نوبت دوم تزریق می شود البته در دنیا برخی واکسن ها وجود دارند که تک مرحله ای هستند و برخی از واکسن ها نیز سه مرحله ای بوده اما واکسن های موجود در ایران دو مرحله ای است.  

معاون وزیر بهداشت و درمان اضافه کرد: بیشتر افرادی که واکسن دریافت می کنند نوبت دوم شان بعد از چهار هفته است و چنان که دریافت کنندگان عوارضی بعد از تزریق مشاهده کردند، توسط همکاران ما رصد و پیگیری می شوند.