فعالیت عمرانی در ایستگاه قطارشهری قونقا با میراث فرهنگی هماهنگ است
فعالیت عمرانی در ایستگاه قطارشهری قونقا با میراث فرهنگی هماهنگ است

مجری طرح خط اول قطارشهری تبریز و حومه گفت: فعالیت عمرانی در ایستگاه قطار شهری قونقا با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می‌شود.

به گزارش نهال امید، رضا زائر، با اشاره به انتشار تصویری با مضمون وجود اسکلت در حفاری های ایستگاه میدان قونقا، افزود: سازمان قطارشهری تبریز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ارتباط با حفاری در این منطقه هماهنگی لازم را دارند.

وی اظهار داشت: وجود اسکلت در این محدوده به دلیل وجود مقابر در زمان های گذشته، قابل پیش بینی بوده و با توجه به اینکه در گذشته این محل قبرستان بوده و در دوره احداث باغ گلستان با تخریب جدی مواجه شده، بر همین اساس احتمال اینکه موارد مشابه وجود داشته باشد، محتمل است.

مجری طرح خط یک قطارشهری تبریز و حومه گفت: کارشناس های سازمان میراث فرهنگی نیز روز گذشته بازدیدی از این ایستگاه داشتند و با هماهنگی این سازمان فعالیت های عمرانی در این ایستگاه با جدیت در حال انجام است و در ماه های اخیر با چنین صحنه ای مواجه نشده بودیم و در صورت رویت نیز با نظر و نظارت این سازمان اقدام های لازم انجام می‌شود.

زائر، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این ایستگاه در سال ۹۰ شروع شده است، ادامه داد: حفاری شمع و خاک برداری در این ایستگاه در همان سال ها انجام شده و در زمان کنونی به بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی یادآوری کرد: سازه ایستگاه ماه ها پیش به اتمام رسیده است و قطار به صورت ایستگاه عبوری از آن عبور می کند و با پیشرفت قابل ملاحظه ای عملیات عمرانی در این ایستگاه هم اکنون در مرحله اجرای نازک کاری و دسترسی در جلوی پاساژ وسکانیان قرار گرفته است.

انجام بررسی‌های اولیه باستان شناسی در محل مترو باغ گلستان تبریز

در همین حال مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: بررسی های اولیه باستان شناسی در محل خاک برداری مترو باغ گلستان انجام شده است.

حسین اسماعیلی عتیق اظهار کرد: کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اداره کل، در قالب یک تیم کارشناسی، در محل حضور یافته و بررسی‌های اولیه را انجام دادند.

وی ادامه داد: این محل بخشی از گورستان گجیل بود که در قرون اولیه اسلامی تا اوایل دوران قاجار و به خصوص در قرون میانی اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ در نتیجه این بررسی ها استخوان های انسانی کشف شد که به احتمال قوی با این قبرستان که در دورهای تاریخی استفاده می شد، ارتباط دارد.

اسماعیلی عتیق با اشاره به اقدامات اولیه انجام شده در این خصوص گفت: از استخوان‌های شناسایی شده و برخی قطعات سفالی‌ به منظور بررسی، پژوهش و کارهای تحقیقاتی نمونه برداری شد و بعد از انجام بررسی های اولیه نتایج آن اطلاع رسانی می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر در بررسی‌هایمان به ناشناخته‌ها یا موارد شاخصی از جمله معماری یا گذشته دوره های یاد شده دست پیدا کنیم، مطالعات باستان‌شناسی به طور قطع ادامه می یابد در غیر این صورت مترو با حضور مستقیم کارشناس باستان‌شناسی به فعالیتش ادامه خواهد داد.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: در دو سال اخیر یک کار تحقیقی در قالب مطالعه‌ بافت تاریخی تبریز با نمونه موردی باغ گلستان تبریز توسط اداره کل انجام شده است.

مطالعه قطارشهری تبریز است در ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی نیز از ۱۳۸۴ آغاز شده و در ۱۳۹۴ بخشی از آن گشایش یافت.

قطارشهری تبریز در ۵ خط (شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌است.

دولت تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه متروی تبریز از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای پرداخت و یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی منتشر کرده است.

  • منبع خبر : ایرنا