عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است
عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی بوده و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است. حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد اظهار کرد: استاد محمد عابد در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری ساحربیان بوده و از کودکی حافظ […]

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: فخامت اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی بوده و عنوان خاقانی شعر آیینی برازنده استاد عابد است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد اظهار کرد: استاد محمد عابد در عرصه عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری ساحربیان بوده و از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت(ع) بود که پدر استاد عابد مرحوم مولانا یتیم خود از پهلوانان شعر آیینی بود و جناب عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود رشد کرد و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.

وی افزود: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شاعر فاخر و دیوانی است لذا آنچه در شعر عابد بیش از همه نمود دارد، ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که بیانگر ملا بودن این شاعر مرثیه سرا است و  اشعار مستحکم وی یادآور سبک و شیوه بزرگانی چون فضولی و حجه الاسلام نیر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بیان کرد: همنشینی با بزرگانی چون علامه جعفری و دکتر مرتضوی و آیت الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده های علمی و ادبی با این بزرگان بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.

وی، ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت(ع) را از نقاط قوت حیات ادبی وی برشمرد و گفت: از آسیب‌های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه با علما  و مداحان است اما استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد و وقتی وی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرده و تاثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد که نتیجه آن، درخشش بزرگانی چون زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا اسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی جون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آیینی شد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، وی گفت: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم، وی از اساتیدی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره‌های قابل اتکا در حوزه شعر آیینی هستند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا