عدم حمایت لازم از تابلو فرش سردرود مشکلات زیادی را به وجود آورده است
عدم حمایت لازم از تابلو فرش سردرود مشکلات زیادی را به وجود آورده است

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود گفت: سیاست های نادرست و عدم حمایت از این‌شغل مشکلات زیادی به وجود آورده است. هادی ابری، در جریان بازدید اصحاب رسانه از کارگاه های تولید تابلو فرش در سردرود با بیان اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط رهبر انقلاب یکی از بهترین نامگذاری ها در طول سال های اخیر است، […]

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود گفت: سیاست های نادرست و عدم حمایت از این‌شغل مشکلات زیادی به وجود آورده است.

هادی ابری، در جریان بازدید اصحاب رسانه از کارگاه های تولید تابلو فرش در سردرود با بیان اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط رهبر انقلاب یکی از بهترین نامگذاری ها در طول سال های اخیر است، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر پشت تولید کننده خالی شده است و در حالی‌که ما در ایام کرونایی با شعار «در خانه بمانیم، در خانه ببافیم» و «هرخانه یک کارگاه» این صنف را تعطیل نکردیم، بیشترین آسیب به این شغل وارد شد.

‌وی ادامه داد: در کشورهایی مانند چین، تایوان، ایتالیا و … درصد زیادی از درآمد خود را از طریق مشاغل خانگی بدست می‌آورند، اما در کشور ما در مسیر این هنر و شغل خانگی مانع گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ هنر و شغلی مانند تابلو فرش ارزش افزوده ندارد، متذکر شد: وجود این موانع و مشکلات صبر رهبرمان را لبریز کرد و ایشان سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری کردند.

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود با انتقاد از نحوه برخورد ماموران اداره مالیاتی با تولیدکنندگان تابلو فرش گفت: متاسفانه برخلاف قانون که تولیدکنندگان معاف از مالیات هستند، ماموران مالیات به ما می‌گویند همانطور که مالیات یک کارمند اداره مالیات از فیش حقوقی اش کسر می‌شود، شما نیز باید بخاطر فروش تولیدات خود مالیات دهید.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی رفتارها را که می‌بینیم و با اقدامات آمریکا در تحریم فرش ایران که تقریبا ۸ میلیون نفر را فلج کرده است مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این سیاست ها با سیاست های آمریکا هم سو است؛ در حالیکه در بازار جهانی فرش را با ایران و ایران را با فرش تبریز و سردرود می‌شناسند اما عدم حمایت از این صنف، مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

ابری با بیان اینکه ۸۰۰ کارگاه تولید فرش در سردرود فعال است، گفت: چهارسال قبل حدود۲۴۰ گالری فعال در سردرود وجود داشت اما به واسطه سختگیری مالیاتی و اعمال سیاست های نادرست اکنون این تعداد به ۱۰۰ گالری کاهش یافته است.

وی با انتقاد از رفتار انتخاباتی مسئولین خاطرنشان کرد: آیا تابلو فرش سردرود فقط در ایام انتخابات حائز اهمیت است که نمایندگان مجلس و کاندیداها تنها در این ایام به کارگاه های تولید تابلوفرش سر می‌زنند؟

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود اضافه کرد: در زمان جنگ فرماندهان در خط مقدم و مردم در خانه هایشان حضور داشتند اما در ایام کرونایی این مسئولین هستند که از ترس جان خود در خانه مانده و جلسات را ویدئو کنفرانسی برگزار می‌کنند با این روش نمی‌توان در خط مقدم حضور داشت.

وی در رابطه با کشورهای خریدار این هنر نیز گفت: بیشترین میزان خرید را از کشور چین داریم و برخلاف سایر اجناس که چینی ها از روی آن کپی می‌کنند، تابلو فرش سردرود تنها صنعتی است که چینی ها کپی کاری نمی‌کنند و به نظر می‌رسد قرارداد تجاری ایران و چین بهترین فرصت برای این صنعت می‌تواند باشد.

ابری ادامه داد: اولین نمایشگاه اوراسیا و نمایشگاه اچ پو دبی از دیگر نمایشگاه هایی است که تابلو فرش سردرود در آنها حضور خواهد یافت.

وی با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی در راستای حمایت از این هنر اظهار کرد: سردار زهرایی (رییس سازمان بسیج سازندگی کشور) در کنار بافنده نشسته و پیگیر مشکلات تولیدکنندگان است و در واقع بسیج سازندگی کار دولت را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: حمایت ۵ الی ۱۵ میلیون تومانی از تولید کنندگان تابلو فرش، معرفی این هنر از طریق تیزرهای تبلیغاتی، رصد افراد بیکار و معرفی آنها جهت اشتغال در کارگاه ها از جمله اقدامات حمایتی سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا از این هنر است.

رئیس اتحادیه تابلو فرش سردرود در پایان در خصوص اعتبار لازم جهت اشتغال در بحث تولید تابلو فرش نیز گفت: برخلاف پتروشیمی، فولاد، نفت و… که نیازمند هزینه های میلیاردی هستند، یک فرد می‌تواند تنها با هزینه ۵۰ میلیون تومان بعنوان تولید کننده تابلو فرش کارش را آغاز کند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا