طرح جامع مطالعات گردشگری منطقه آینالو تهیه می‌شود
طرح جامع مطالعات گردشگری منطقه آینالو تهیه می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: طرح جامع مطالعات گردشگری منطقه آینالو تهیه و تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

به گزارش نهال امید،احمد حمزه زاده جلسه کارگروه میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خداآفرین، افزود: طرح جامع مطالعات گردشگری منطقه آینالو در فاز نخست تعریف شده و بر همین اساس پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران نیز مجدد فعال خواهد شد.

وی مسیر گردشگری طبیعتی خداآفرین را از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی نام برد و اظهار داشت: از مهم‌ترین سیاست‌گذاری‌های استان تقویت ظرفیت‌های این منطقه است که بر ‌این ‌اساس میراث ‌فرهنگی در راستای معرفی جامع ظرفیت‌های این منطقه، محور شمال آذربایجان شرقی را به عنوان یکی از مسیرهای تعریف شده برای اینفوتور فعالان تخصصی گردشگری برای دوران پساکرونا انتخاب کرده است.

حمزه زاده به لزوم استفاده از ظرفیت‌های عشایری در توسعه گردشگری منطقه تاکید و اضافه کرد: سبک سفر و سلیقه گردشگران امروزی به سمت گردشگری طبیعی سوق پیدا کرده که در این زمینه می‌توان با توسعه کمپ‌های گردشگری و اقامتگاه‌های بوم گردی عشایری منطقه، زمینه لازم را برای جذب حداکثری گردشگران فراهم ساخت.

وی تهیه نقشه چشم اندازهای اکوتوریسم و ژئوتوریسم آذربایجان شرقی را از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: تکمیل عمارت وینق در دستور کار این اداره کل قرار دارد که در صورت مساعدت فرمانداری و جذب اعتبار لازم از محل اعتبارات متوازن، شاهد اتمام مرمت این عمارت تاریخی تا پایان سال جاری خواهیم بود.

حمزه زاده گفت: در خصوص مرمت پل‌های خداآفرین تفاهم‌نامه‌ای با آب منطقه‌ای داشتیم که پیرو این تفاهم‌نامه تأمین اعتبار عملیات مرمت بر عهده آب منطقه‌ای استان بود که در راستای تحقق این امر مکاتبه‌های جدیدی با دستگاه مربوطه انجام خواهد شد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز عملیات مرمت پل‌های تاریخی خداآفرین باشیم.

وی درباره مرمت برج تاریخی قارلوجه خداآفرین نیز گفت: مرمت این برج تاریخی نیز طی تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد ارس به ‌صورت مشارکتی انجام خواهد شد که پس از تأمین اعتبار لازم، عملیات مرمتی آغاز می شود.

حمزه زاده با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه خداآفرین، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد مشارکت چشمگیر بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه در قالب چند پروژه هستیم که در تلاشیم با تأمین تسهیلات لازم گامی مؤثر در تسریع روند فعالیت و تکمیل آن‌ها برداریم.

وی به اهمیت رویدادسازی مختص منطقه خداآفرین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تعریف رویداد مختص شهرستان‌ها در دستور کار این اداره کل قرار دارد، لذا تعریف جشنواره‌هایی مانند جشنواره انار و همچنین کوچ عشایر منطقه که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، امری ضروری است.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده آینالو در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) واقع شده است که از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز محدود می شود و به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی، پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و منحصر به فرد دارد.

آب و هوای آینالو در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و زمستان آن سرد و طبیعت این محدوده بسیار زیبا و سحرانگیز بوده و هر بیننده ای را به ذوق می آورد.

شهرستان خداآفرین با جمعیت ۳۵ هزار نفر در فاصله ۲۵۳ کیلومتری شمال شرقی تبریز قرار دارد که با بهره مندی از قسمتی از زیست کره ارسباران در زمره شهرستان های دارای ظرفیت بالای گردشگری قرار گرفته است.

  • منبع خبر : ایرنا