طرح احداث بزرگراه مرند – جلفا برای تکمیل فاقد اعتبار است
طرح احداث بزرگراه مرند – جلفا برای تکمیل فاقد اعتبار است

- مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: اعتباری برای تکمیل پروژه احداث بزرگراه مرند - جلفا در سال گذشته و امسال، ابلاغ نشده است. بزرگراه مرند - جلفا در سال ۹۹ نیز فاقد اعتبار بود

به گزارش نهال امید جعفرصادق رستمی مهر، روز سه شنبه در گفت و گو با نهال امید با بیان اینکه بزرگراه مرند – جلفا در سال ۹۹ نیز فاقد اعتبار بود، افزود: در سال جاری برای اجرا و تکمیل ۶.۷ کیلومتر باقی مانده از این بزرگراه از محدوده «کیلومتر۳۰۰+۳۴» تا ۴۱ که توسط این اداره کل اجرا می شود، نیاز به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی اظهار داشت: این پروژه فاقد موافقت نامه بوده و در سال ۹۶ و ۹۷ نیز هیچ گونه اعتباری نداشته و در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اوراق خزانه جهت پرداخت قسمتی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است و هم اکنون کل مطالبات پیمانکاران این اداره کل در این پروژه حدود ۴۰ میلیارد ریال است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعات در دست اجرای این اداره کل به طور متوسط و در طول ۲۷ کیلومتر ۷۵ درصد بوده و تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

رستمی مهر، در توضیح قطعات در دست اجرای این اداره کل در بزرگراه مرند – جلفا ادامه داد: این طرح مهم راه سازی از کیلومتر ۳۰۰+۳۴ تا ۷۰۰+۳۷ به طول ۳.۴ کیلومتر فاقد پیمانکار بوده و پیشرفت فیزیکی آن صفر است و از کیلومتر ۷۰۰+۳۷ تا ۴۱ به طول ۳.۳ کیلومتر در مرداد سال ۹۹ از طریق مناقصه به شرکت اطلس آب کاوش با فهرست بهای ۹۹ به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال واگذار شده و با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به علت عدم ابلاغ اعتبار عملیات اجرایی آن از دی سال ۹۹ متوقف شده است.

وی یادآوری کرد: از کیلومتر ۴۱ تا ۴۵ به طول چهار کیلومتر اجرای آسفالت بیندر توسط شرکت بام راه آرتا به مبلغ قرارداد ۵۰ میلیارد ریال بر اساس فهرست بها سال ۹۹ به اتمام رسیده و اجرای توپکا در مدت ۱۰ روز آینده شروع می شود و آسفالت این محدوده نیز بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

طرح احداث بزرگراه مرند - جلفا برای تکمیل فاقد اعتبار است
جعفرصادق رستمی مهر، مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از کیلومتر ۴۵ تا ۶۱ به طول ۱۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده و زیر ترافیک است، گفت: یک کیلومتر در این محدوده به علت داشتن معارض در کیلومتر ۵۲ تا ۵۳ ناتمام باقی مانده است.

رستمی مهر، با اشاره به اینکه طول پروژه احداث بزرگراه مرند – جلفا ۶۱ کیلومتر است، افزود: طبق تفاهم نامه با منطقه آزاد ارس ۳۴ کیلومتر از این پروژه از سمت جلفا ( مبدا شروع پروژه) در تعهد این منطقه صنعتی تجاری است.

وی در توضیح وضعیت قطعات مربوط به منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: از کیلومتر صفر تا ۵۰۰+۱۶ به طول ۱۶.۵ کیلومتر به بهره برداری کامل رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: کیلومتر ۵۰۰+۱۶ تا ۵۰۰+۲۲ به طول ۶ کیلومتر دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در حد اتمام عملیات خاکبرداری است و احداث دیوار حایل به طول ۲ کیلومتر توسط شرکت آذرقلعه اجرا و به علت پر شدن سقف ریالی قرارداد مشمول ماده ۴۸ شده و هم اکنون فاقد پیمانکار است.

رستمی مهر، ادامه داد: از کیلومتر ۵۰۰+۲۲ تا ۳۰ به طول ۷.۵ کیلومتر به استثنای پل تقاطع غیرهمسطح راه آهن واقع در کیلومتر ۳۰۰+۲۲ و لایه دوم توپکا این مسیر، کل عملیات اجرایی به اتمام رسیده و از کیلومتر ۴۰۰+۲۲ تا ۴۰۰+۲۸ به طول ۶ کیلومتر در این محدوده زیربار ترافیک رفته است.

وی یادآوری کرد: کیلومتر ۳۰ تا ۳۰۰+۳۴ به طول حدود چهار کیلومتر دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده که به علت عدم توان مالی و اجرایی پیمانکار مشمول ماده ۴۶ شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: برای تکمیل قطعات مانده در محدوده منطقه آزاد ارس مراحل عقد قرارداد با موسسه خاتم الانبیا به مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال توسط این منطقه صنعتی تجاری در دست اقدام است.

رستمی مهر، پیشرفت فیزیکی قطعات منطقه آزاد ارس به طول ۳۴ کیلومتر در پروژه بزرگراه مرند – جلفا را به طور متوسط ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: این منطقه صنعتی تجاری تاکنون برای اجرای قطعات این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

جاده مرند – جلفا به دلیل منتهی شدن به منطقه آزاد ارس و تردد پرشمار وسایل نقلیه در آن، از مسیرهای حادثه ساز آذربایجان شرقی بوده که سالیانه دهها نفر در این جاده مصدوم یا فوت می کنند؛ روز جمعه هفته گذشته نیز در اثر بروز تصادف رانندگی در این جاده پنج نفر فوت کردند. 

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایرنا