ضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت‌و سازها
ضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت‌و سازها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی توجه به معماری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سالیان سال است که این موضوع نادیده گرفته شده و حتی در برخی مواقع در سازه‌های ساختمانی از نمادهای غیر اسلامی و شیطان پرستی استفاده می‌شود که نیازمند توجه جدی نظام مهندسی است. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی […]

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی توجه به معماری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سالیان سال است که این موضوع نادیده گرفته شده و حتی در برخی مواقع در سازه‌های ساختمانی از نمادهای غیر اسلامی و شیطان پرستی استفاده می‌شود که نیازمند توجه جدی نظام مهندسی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، اظهار کرد: نبود نظارت فنی و مهندسی، در نظر نگرفتن ارزش‌های اسلامی، نبود ایمنی و مقاوم سازی از جمله چالش‌های ساخت و ساز در استان است که باید نظام مهندسی برای از میان برداشتن آن‌ها اقدام عملی جدی داشته باشد.

وی با تاکید بر توسعه سازمان نظام مهندسی و نقش آن در توسعه کشور، گفت: عمل به قانون و اجرای دقیق شرح وظایف سازمان مهندسی می‌تواند چالش‌های حوزه ساختمان سازی را مدیریت کند.

وی، زلزله را چالش جدی شهر تبریز در حوزه ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: بررسی اجمالی مناطق حاشیه نشین تبریز نشان می‌دهد که در هنگام بروز حوادث امکان امداد رسانی در این مناطق وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: بافت فرسوده و غیر مهندسی در تبریز زیاد است که این مهم مسئولیت نظام مهندسی را سنگین‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید کوچکترین اغماضی در حوزه ساخت و ساز صورت گیرد، ادامه داد: هدف اصلی در طراحی‌ها باید در جهت کاهش تلفات باشد و با در نظر گرفتن زلزله خیز بودن منطقه از ساخت و سازهای بی حساب و کتاب جلوگیری شود.

وی با تاکید بر وظایف سنگین مهندسان ناظر، گفت: گودبرداری‌های فاجعه آفرین، نیازمند توجه جدی سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر، مقیم و مجری ساختمان‌ها است.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه نظام مهندسی باید در تمامی موضوعات حساس باشد، ادامه داد: حوزه‌های علیمه آمادگی دارند، در رابطه با معماری اسلامی با نظام مهندسی همکاری داشته باشد.

وی، ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان را از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: باید با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و بومی هر منطقه و با استفاده از فناوری‌های نوین هم نمای داخل و هم نمای خارج ساختمان باید نظام مهندسی به صورت جدی وارد عمل شود.

وی با تاکید بر کاهش مدت زمان اجرا و هزینه‌های ساخت در تولید ساختمان، ادامه داد: صدور مجوز ساخت سازه‌ای چندین طبقه‌ای در یک کوچه کم عرض و عدم توجه به موضوع مقاوم سازی در این سازه‌ها از دیگر چالش‌های جدی پیش روی ساختمان سازی است.

امام جمعه تبریز به نقش بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در ساخت سازه‌های مقاوم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: بیشترین تلفات زلزله‌ها در مناطق حاشیه نشین و همچنین روستاها است؛ با اجرای سازه‌های مقاوم در مناطق روستایی، ساکنان آن دلگرم شده و از مهاجرت به شهرها جلوگیری خواهد شد.

 وی با تاکید بر همت همگانی برای حل معضلات تولید ساختمان، گفت: چالش‌های ساخت و ساز نیازمند توجه جدی نظام مهندسی است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا