صنعت مرغداری آذربایجان‌شرقی بیشترین تاثیر را از کرونا دیده است
صنعت مرغداری آذربایجان‌شرقی بیشترین تاثیر را از کرونا دیده است

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیشترین تاثیرپذیری ناشی از ویروس کرونا در بخش کشاورزی، در پرورش مرغ و صنایع وابسته به صنعت مرغداری اتفاق افتاده است.

به گزارش نهال امید، اکبر فتحی در گفت و گویی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا مرزهای کشور بر روی صادرات و واردات محصولات کشاورزی بسته شد، اظهار کرد: عدم واردات سه ماهه این نهاده ها در ایام کرونا موجب کاهش ظرفیت تولیدی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و یا در برخی موارد موجب تعطیلی فعالیت های تولید خوراک دام و طیور شد.

وی در خصوص واردات محصولات کشاورزی به خصوص نهاده های دام و طیور،  گفت: بیش از ۸۵ درصد نهاده های دام و طیور مورد نیاز کشور اعم از ذرت، سویا، کنجاله سویا و جو وارداتی هستند که پس از وارد شدن به کشور در کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و یا توسط خود مرغداران میکس شده و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

فتحی با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با کرونا در استانداری آذربایجان شرقی و تشکیل کارگروه اقتصادی این ستاد که جهادکشاورزی استان نیز یکی از اعضای کارگروه مربوطه است، افزود: خرید گوشت مرغ تولیدی مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان شرقی، خرید از کشتارگاه‌های دو خطه و تک خطه و استفاده از ذخایر نهاده های دام و طیور شرکت پشتیبانی امور دام در ایام پیک بیماری کرونا در آذربایجان شرقی از جمله اقدامات کارگروه اقتصادی ستاد مقابله با کرونای استان در راستای حمایت از تولیدکنندگان محصولات دام و طیور و تعدیل قیمت این محصول بود.

وی با بیان این که ۶۵ درصد نهاده های دامی به بخش طیور و ۱۵ درصد به بخش دام و مابقی به کارخانجات تولید خوراک دام و طیور اختصاص دارد، گفت: در حال حاضر مرغداران و فعالان صنعت مرغداری در استان می توانند با ثبت نام در سامانه بازارگاه نسبت به تهیه و تامین نهاده مورد نیاز خود اقدام نمایند.

 فتحی با بیان این که بخش کشاورزی به عنوان چهاردهمین رسته از آسیب دیدگان ناشی از کرونا قرار دارد، اظهار کرد: واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر، همچنین مراکز تولید محصولات گلخانه ای، سبزی و صیفی جات، صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی در قالب رسته ۱۴ تایید شده است.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات تولید خوراک دام و طیور آذربایجان شرقی در زمینه تهیه مواد اولیه و قیمت خوراک آماده دام و طیور، افزود: تامین مواد اولیه کارخانجات در سه ماهه اول کرونا امکانپذیر نبود و ما فقط توانستیم از ذخایر شرکت پشتیبانی دام در این ماه ها استفاده کنیم و قیمت خوراک آماده دام و طیور نیز در صورت استفاده از ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان هیچ تفاوتی در سال های ۹۹ و ۹۸ با سال ۹۷ نخواهد داشت.

فتحی گفت: محصولات گلخانه ای بخش کشاورزی اعم از سبزی و صیفی جات که صادرات محور بوده و بیشتر جهت صادرات تولید می شوند با بسته شدن مرزها، محصولات گلخانه ای در دست تولیدکنندگان ماند و در نهایت تولیدکنندگان مجبور شدند محصولات تولیدی را با قیمت کمتر از بهای تمام شده به بازارهای داخلی عرضه کنند.

رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که بخش زراعت و باغات برای افزایش تولید و بهینه سازی فرآیند تولید نیازمند علوم و دانش روز هستند، گفت: حضور فیزیکی مروجان کشاورزی در سطح مزارع در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا غیرممکن بود،  لذا کارشناسان و مروجان با استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و تشکیل گروه های مجازی و ابتکاراتی همچون ایجاد رادیو اینترنتی در شهرستان ها و تشکیل گروه های مختلف اجتماعی با کشاورزان در ارتباط بوده و دانش نوین کشاورزی را به مزارع کشاورزی انتقال دادند.  

  • منبع خبر : ایرنا