صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قلعه تاریخی پشتاب شهرستان هوراند
صعود گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قلعه تاریخی پشتاب شهرستان هوراند

مدیر امور اداری، رفاه و پشتیبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به قلعه تاریخی پشتاب شهرستان هوراند خبر داد.

     به گزارش نهال امید ، مهندس ناصر رحیمی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این صعود با رعایت پروتکلهای بهداشتی با همراهی ۱۷ نفر از کوهنوردان سازمان به سرپرستی آقای محمدباقر امیرسلیمانی از همکاران بازنشسته سازمان و از پیشکسوتان کوهنوردی استان انجام شد، افزود: تیم کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی استان را در این صعود آقایان سیدمحمود موسوی، اسماعیل کوهی، حسین فاتحی، جعفر تبریزی، اصغر شفیق، محمدصادق پور، مهدی حاجیلو، قادر آذربهرام، کریم میرزایی، میرحبیب میری، سیدحسین اشرفی، منوچهر رحمانی، باقر امیرسلیمانی، اسلام آبروشن، عبدالرضا نویدی و یوسف اسکندر جعفرزاده تشکیل داده بود.  

   گفتنی است قلعه پشتاب یا قلعه پشتو یکی از دژهای کهن و قلعه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که تنها یک راه باریک با ۲۲۰ پله سنگی برای ورود دارد و حصارهای آن بسیار مرتفع و صخره‌ای بوده و دورتادورش پرتگاه‌های عمیق قرار دارد. تعداد زیاد پله‌های دستکند و راه ورودی باریک قلعه، امنیت ورود به آن را بسیار زیاد کرده است قلعه پشتاب که قدمت آن به دوران اشکانی و ساسانی می‌رسد، در آذرماه  ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .این قلعه دارای آب ‌انبار‌های متعددی است که بیشتر آنها در سمت شمال و درون صخره‌ها کنده‌ شده‌‌اند. در ساخت دیوارهای قلعه از سنگ‌های لاشه‌ای، ملات گل رس، ساروج و تعدادی آجر استفاده شده است.

    این قلعه در نزدیکی روستایی به همین نام بر بالای کوهی صخره‌ای قرار دارد. روستای پشتاب یا پیشتاب در ۱۲ کیلومتری غرب هوراند واقع شده است. در قسمت شرق آن طبیعت بسیار زیبای آفتاب خانه با گیاهان متعدد و آبشاری زیبا خودنمایی می‌کند. در اطراف این قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم‌نوازی وجود دارد و جنگلهای پراکنده با گیاهان متنوع دیده می‌شود. همچنین در دامنه قلعه حیوانات وحشی به‌ویژه خرس قهوه‌ای زندگی می‌کنند. آثار به‌دست آمده از درون قلعه که سفال‌های بدون نقش‌ونگار قدیمی هستند، نشان می‌دهند که این محل در اوایل تسلط اسلام بر منطقه ارسباران و قره داغ مورد استفاده بوده است. سفالینه‌های اشکانی و ساسانی این قلعه عمدتاً دارای خمیره نخودی و قرمز و تزییناتی با کنده‌کاری هندسی هستند و سفالینه‌های قرون میانه اسلامی در دو نوع ساده و لعابدار با خمیرمایه مواد کانی ساخته شده‌اند.

  • منبع خبر : نهال امید