شهرداری در موضوع سکونتگاه های غیررسمی فراتر از وظایف خود عمل می کند
شهرداری در موضوع سکونتگاه های غیررسمی فراتر از وظایف خود عمل می کند

شهردار تبریز گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز صرفا نمی تواند از سوی شهرداری باشد و نیاز است تا دستگاه های مختلف در این رابطه همکاری کنند.

به گزارش نهال امید، ایرج شهین باهر در یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به لزوم همکاری تمامی دستگاه های ذیربط در بحث جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، اظهار کرد: در این رابطه جلسات مختلف برگزار شده است و سعی می کنیم با همکاری این دستگاه ها اجازه ساخت و ساز غیرمجاز را به افراد متخلف ندهیم.

او ادامه داد: متاسفانه شاهد این هستیم که در بستر رودخانه ها ساختمان احداث شده که گاز و برق هم دارد و یا ساختمانی که در بالای تپه کار شده و احتمال ریزش دارد، از انشعاب گاز برخوردار است که این اتفاق با ناهماهنگی دستگاه های خدمات رسان با شهرداری رخ داده است.

شهردار تبریز در عین حال به اقدامات شهرداری در خصوص مقابله با این ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲ مورد تخریب در منطقه ۱۰ شروع شده و ساختمان های غیرمجاز در حال تخریب است. ما می توانیم طبق قانون آرای ماده ۱۰۰ را اجرا کنیم و متخلفان ببینند که ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب می شود.

او افزود: با اینکه شهرداری قانونا تکلیفی برای احداث مسکن در سکونتگاه های غیررسمی ندارد، اما با توجه به وضعیتی که حاشیه نشینی تبریز دارد برای اعضای محترم شورا و بنده تکلیف است که در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهیم.

ایرج شهین باهر یادآور شد: بحث بازآفرینی بافت فرسوده و حاشیه نشینی رسما به عهده دولت است که باید اصلاح کند اما شهرداری تبریز در خصوص چند پروژه از جمله مقبره الشعرا یا دوکمال که شهرداری تبریز در این حوزه وظایفی ندارد، کار می کند چراکه چنین پروژه هایی برای همه ما مهم است.

او ادامه داد: ما در شهرداری تبریز با تاکید اعضای محترم شورای شهر وارد این موارد شده ایم و هر مشکلی در شهر باشد که نیاز به ورود شهرداری باشد، ما پای کار هستیم و البته نیاز است که شورا در بحث بودجه به ما کمک کند.

شهردار تبریز عنوان کرد: در بحث ساخت و ساز مسکن ما آمادگی داریم تا توسط شرکت های زیرمجموعه شهرداری تبریز از جمله عمران و خانه سازی قسمتی از موضوع ساخت مسکن برای حاشیه نشینان شهر را پیش ببریم.

او با اشاره به لزوم توجه به نوسازی بافت های فرسوده، گفت: در بحث نوسازی بافت های فرسوده در محله چوخورلار ۵۰ درصد این محله تملک شده و تا خرداد ۹۹ بصورت کامل تملک می شود که این برای اولین بار در کشور است که یک بافت فرسوده با این حجم و وسعت در مرکز شهر احیا می شود.

او افزود: این مقدار، بیشترین میزان احیای بافت فرسوده در ۳۰، ۴۰ سال گذشته تبریز است و با اینکه پیش از این کمتر از دو هکتار بافت فرسوده در تبریز احیا شده، اگر محله چوخورلار احیا شود به اندازه تمام دوران ۳۰ سال گذشته بافت فرسوده احیا می شود.

  • منبع خبر : شهریار