شرکت پشتیبانی امور دام  مرغ نژاد «آرین» را ۱۲درصد  بالاتر از قیمت مصوب می‌خرد
شرکت پشتیبانی امور دام  مرغ نژاد «آرین» را ۱۲درصد  بالاتر از قیمت مصوب می‌خرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: برای حمایت از تولید مرغ آرین در کشور گوشت این محصول ۱۲درصد بالاتر از سایر مرغ‌ها خرید حمایتی می‌شود.

به گزارشنهال امید ، مهندس اکبر فتحی در جلسهوبینار با حضور مدیران جهادکشاورزی شهرستانها که در راستای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها و تسهیل در امر ارائه تسهیلات بانکی به دامداران و مرغداران گفت: در شرایطی قرار گرفته ایم که اصلاح نظام یارانه ای کشور پیش روست و بیشترین زحمت این امر بر دوش بخش کشاورزی اعم از تولید کنندگان، متولیان و متصدیان این بخش است و بر این مبنا بی سابقه ترین تلاشها و فعالیتها در این بخش در حال رخ دادن می باشد از جمله بخش دام، برنامه ریزی( که اخیرا با موضوع تسهیلات درگیر می باشد) و بخش بازرگانی که در شهرستانها فعالیت می نمایند بیشترین زحمت را بر دوش دارند.

وی با اشاره به پیش بینی مشکلاتی که اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها علاوه بر بخش مصرف در بخش تولید ایجاد می نماید، اظهار داشت: طبق پیش بینی های صورت گرفته انتظار می رفت با اعلام قیمتهای جدید، زمینه کاهش مصرف ایجاد گردد که راه حلی که برای این موضوع در نظر گرفته شده بود این بود که شرکت پشتیبانی دام اقدام به خرید تولیدات مازاد نماید تا از متضرر شدن تولیدکنندگان جلوگیری به عمل آید لذا از همان روز اول اجرای طرح قیمت هفتگی در استان ( برای رفع نگرانی تولید کنندگان از قیمت تولیداتشان در آینده) بر مبنای حداقل قیمت بازار مشخص گردید؛ اگرچه شاید اطلاع رسانی کاملی در میان تولیدکنندگان از جمله مرغداران صورت نگرفت که بایستی این امر کاملاً تبیین گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: برای جلوگیری از تبعات بعدی و کاهش جوجه ریزی ها باید با تمام مرغداریهای موجود در شهرستانها  اطلاع رسانی صورت گرفته و نگرانیهای ایشان از بابت فروش محصول مرتفع گردد زیرا محصول نهایی ایشان به قیمت روز توسط شرکت پشتیبانی خریداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمار جوجه ریزی خرداد ماه استخراج شده و قطعاً در اختیار مدیران شهرستان ها قرار خواهد گرفت که بر مبنای آن تاخیر هر واحد تولیدی در زمان جوجه ریزی باید مورد رصد دقیق قرار گرفته و علت تاخیر برطرف گردد ادامه داد: در صدر مراحل تولید مرغ، بحث مرغ مادر که تولید تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه می نماید موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. عدم جوجه ریزی واحدها موجب باقی ماندن جوجه های یکروزه در دست تولیدکنندگان خواهد شد و با توجه به دستور صریح وزیر محترم مبنی بر رصد و کنترل جوجه ریزی و جلوگیری از هرگونه اخلال در این امر باید اقداماتی در این راستا تعریف گردد در حال حاضر در واحدهای موجود در استان حدود ۴میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه ظرفیت خالی وجود دارد که باید جوجه ریزی در آنها اتفاق افتد، در صورت اقدام این واحدها برای جوجه ریزی شرایط بسیار بهتر خواهد بود و در غیر این صورت نیزنباید این ظرفیتها خالی بماند و باید از ظرفیت زنجیره ها و تولیدگنندگان بزرگ به صورت قراردادی یا پیمانکاری یا هر شرایط دیگری برای راه اندازی این واحدها کمک گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه نهاده مورد نیاز این واحدها نیز توسط مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها تامین خواهد شد افزود: مسئله اصلی این است که در ابتدا وضعیت و درخواستهای واحدهای تولیدی شهرستانها باید مشخص شود تا در ادامه معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت دام و طیور بتوانند اقدام به رفع درخواستهای آنان نمایند. در صورتی که این شرایط نیز فراهم نشود شرکت پشتیبانی دام طبق شرایطی( با دریافت ضمانت بانکی) نهاده را به صورت اعتباری در اختیار مرغداران قرار داده و بعد از دو ماه که محصول به فروش رسید هزینه آن را دریافت خواهد کرد(البته این امر در مورد نژاد آرین مطرح می باشد) لذا با توجه به تمامی این پیش بینی ها دیگر نگرانی و دلیلی برای عدم جوجه ریزی و خالی ماندن واحدها باقی نمی ماند .

مهندس فتحی گفت: از نظر سرمایه در گردش نیز علیرغم تمامی مشکلات اقداماتی صورت گرفته است و بانک کشاورزی در تعامل با سازمان جهادکشاورزی به پیشبرد این امر می پردازد اما در حال حاضر موضوعی که اولویت بیشتری دارد بحث جوجه ریزی جدید است و پرداخت های مربوط به جوجه ریزیهای اردیبهشت و خردادماه و نیز مرغ مادر تولید کننده تخم مرغ نطفه دار باید در اولویت قرار گیرد. این به معنای آماده باش سازمان در این زمینه است و باید تا آخرین لحظه مرغدار را تا دریافت مبلغ از بانک و واریز آن به سامانه بازارگاه همراهی نماییم. در این مسیر یکسری مشکلات و موانع همانند استعلامهای بانکی وجود دارد که براساس تاکید استاندار محترم و طی صحبت با فرمانداران در این مرحله بخشداریها تنها به پروانه بهره برداری صادره استناد نموده و استعلامات را بلامانع خواهند دانست و نیازی به پایان کار نخواهد بود. استعلامات منابع طبیعی و امور اراضی نیز باید سریعاً توسط خود شهرستان انجام گردد استعلامات دیگر ادارات نیز باید با فوریت تمام با هماهنگی فرمانداران محترم شهرستانها پیگیری نمایند.

وی در ارتباط با چک های برگشتی اظهار داشت: مقرر گردیده بود لیست این چک ها به وزارتخانه ارسال شده و طی تعامل با بانک مرکزی کل لیست بلااثر گردد اما طبق تاکیدی که امروز صورت گرفت مصوبه شورای تامین استان می تواند در این زمینه کارساز باشد و بر این اساس در مصوبه شورای تامین این امر به استناد ماده ۴ آیین نامه اجرایی مربوط به حوزه اقتصاد مورد اشاره قرار گرفت و سوء اثر چک های برگشتی تولیدکنندگان برای مدت یکسال معلق گردید و از فردا این مسئله وبدهی های معوقه ایجاد مشکل نخواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص مورد پذیرش بودن اسناد تک برگ و رد اسناد دفترچه ای گفت: این موضوع در ارتباط با درخواستهای جدید مطرح است و در مورد پرونده ها و مشتریان قدیمی صادق نیست از آنجا که اکثر مرغداران با بانک کشاورزی تعامل دارند این امر در مورد ایشان مسئله ای ایجاد نخواهد کرد و در مورد استثنائاتی که از بانک های دیگر معرفی می گردد نیز به دنبال راهکارهایی برای حل خواهیم بود.

مهندس فتحی با اشاره به بازدیدهایی که به همراه مدیر شعب بانک کشاورزی استان از شهرستانها به عمل خواهد آمد، بیان کرد: کارشناسان مربوط به حوزه معاونت برنامه ریزی، بهبود تولیدات دامی، معاون فنی و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ار ساعت ۶ صبح مستقر بوده و به پیگیری و حل مشکلات اقدام خواهند نمود.

 وی گفت: باید با تمام مرغداران شهرستانها گفتگو  و اطلاع رسانی انجام شده و تمام شرایط به سمع و نظر ایشان برسد و احتمال بی خبری تولیدکننده ای از شرایط ذکر شده وجود نداشته باشد.

  • منبع خبر : نهال امید