سوت زنی فساد یا فضول‌پروری در شهرداری؟/ تاکید شهردار تبریز بر آگاه‌سازی عمومی در شفاف‌سازی
سوت زنی فساد یا فضول‌پروری در شهرداری؟/ تاکید شهردار تبریز بر آگاه‌سازی عمومی در شفاف‌سازی

هجدهمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه ۱۱ مهرماه با حضور رئیس و اعضای شورا و همچنین رنجبر شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

رسول برگی رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه در خصوص غیبت نوای باغبان، بجانی و بابایی اقدم در این جلسه اظهار کرد: این سه عضو شورای شهر تبریز برای پیگیری موضوع کاهش حریم تبریز به تهران سفر کرده اند که آقای شهردار نیز از نخستین ساعات تنفیذ حکم خود به جد پیگیر موضوع کاهش حریم تبریز بوده است.

وی در ادامه انتخاب دبیری بعنوان رئیس شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی و همچنین کسب رتبه نخست مسابقات بین المللی قرآن توسط سینا طباخی قاری تبریزی را تبریک گفت.

وی با اشاره به وقوع سانحه‌ی تصادف برای یکی از پاکبانان شهرداری منطقه سه و بستری شدن او در بیمارستان، بیان کرد: وقتی به شهرهای دیگر مراجعه می‌کنیم، شاهد پیشرفت‌های زیادی هستیم  و باید این تکنولوژی‌ها برای تنظیف شهر به کار گرفته شود تا جان پاکبانان به خطر نیفتد.

برگی با انتقاد از به کارگیری بازنشستگان و افراد مامور به خدمت در شهرداری نیز  گفت: علاوه بر حاشیه نشینی در شهر، یک حاشیه نشینی نیز در شهرداری وجود دارد که بسیاری از افراد پاک دست و متخصص به جاهایی فرستاده شده اند که نتوانند فعالیت کنند و اگر این افراد در حاشیه به کار گرفته شوند دیگر نیازی به استفاده از بازنشستگان و مامورین به خدمت نخواهیم داشت و لذا باید بحث استفاده از بازنشستگان و مامورین به خدمت ها باید جمع‌آوری شود و همچنین باید در خصوص استخدام‌های اواخر شورای پنجم تصمیم‌گیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روز وقف، بر افزایش تعاملات با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تاکید کرد و افزود: تعاملات با اوقاف بیشتر شود گفت: یکی از خیّرین برای ایجاد خانه سالمندان در قبرستان «عمو زین الدین» اعلام آمادگی کرده که لازم است همکاری مناسب در این زمینه انجام شود.

وی در ادامه در خصوص مشکلات آتشنشانان تبریزی متذکر شد: علی‌رغم اینکه حداقل باید ۱۴ نفر در ایستگاه آتشنشانی حضور داشته باشند، در تبریز این تعداد شش  نفر است و این شش نفر نیز باید هر دو ساعت شیفت دهند در حالیکه نگهبانان ایستگاه‌ها باید افرادی مجزا از آتشنشانان باشند.

رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه باید به فریاد آتشنشانان برسیم، اضافه کرد: آتشنشانان با از خودگذشتگی مستقیما با جان مردم سروکار دارند و اگر راندمان کاری آتشنشان‌ها پایین بیاید، نمی‌توانیم بهانه‌ای بیاوریم.

وی ادامه داد: من از اکثر ایستگاه‌های آتشنشانی بازدید کرده ام و متاسفانه ایستگاه‌ها به شدت با کمبود نیرو مواجه هستند و باید به هر نحوی که شده حتی اگر نیاز باشد با گرفتن حکم از رهبر انقلاب، ایستگاه‌های آتشنشانی را تجهیز کنیم.

پرویز هادی رئیس کمیسیون محط زیست و خدمات شهری نیز در این خصوص گفت: ما از چندین ایستگاه بازدید کردیم که مهمترین مسئله کمبود نیروی انسانی است. مقرر شده بود ۲۶۰ نفر به این مجموعه جذب شود که  این تعداد را به ۱۳۰ نفر تقلیل داده‌اند.

وی افزود: آیا این مورد به صورت کتبی اعلام شده بود؟ چرا که آتش‌نشانی به دلیل ارتباط مستقیم با جان شهروندان، سازمان مهمی است.

وی ادامه داد: در ایستگاه های آتشنشانی با کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات مواجه هستیم  اما از طرفی ایستگاه جدیدی در خاوران افتتاح شده است. آیا ماشین ‌آلات جدیدی داریم یا از دیگر ایستگاه‌ها تامین خواهیم کرد؟

رئیس کمیسیون محط زیست و خدمات شهری اضافه کرد: موضوع بعدی  مشکل آموزش است و گویا فردی که به نیروهای آتشنشانی آموزش می‌دهد متخصص نیست و باید نیروهای متخصصی در این حوزه جهت آموزش وارد شوند.

وی گفت: اگر در یک منطقه دو حادثه رخ دهد، نیروی کافی نداریم؛ کمبود نیرو خیلی خطرناک است. خواهشمندم این موضوع را پیگیر باشید.

روح اله دهقان نژاد رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز نیز گفت: هگزا کپتر آتشنشانی باید یک پرواز داشته باشد چون برخی مسائل پیرامون آن مطرح است.

وی ادامه داد: نفراتی که از آتشنشانی رفته‌اند، باید برگردند و باید پرونده‌ی نفراتی که امروز در آتشنشانی حضور دارند، بررسی شود تا حق و حقوق آن‌ها تحقق یابد و بحث امریه نیز باید پیگیری شود.


روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک نیز نیز گفت: شهرداری از جمله نهادهای دخیل در ایمنی شهروندان است و باید جنس حادثه و تراکم حوادث به دست آورده شود تا بتوانیم براساس داده‌ها تصمبم گیری کنیم.

آتش‌پاد علیرضا زبردست مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز در خصوص فعالیت شش ماهه این سازمان سازمان گفت: طی این مدت ۱۰۱۳ حریق و ۱۰۸۸ حادثه توسط آتش‌نشانان مهار شده که در مجموع شامل ۲۱۰۱ مورد عملیات است. از این تعداد ۵۳۰ مورد عملیات امداد آسانسور بود که ۴۹ درصد عملیات‌های غیرحریق سازمان را شامل می‌شود.

وی در خصوص وضعیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی تبریز اظهار کرد: در سطح شهر تبریز ۲۳ ایستگاه‌ عملیاتی و سه پست امدادی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردهای کشورمان، برای هر ۵۰ هزار نفر در شرایط عادی و ایمن، یک ایستگاه آتش‌نشانی نیاز است که در این راستا ۳۷ ایستگاه باید داشته باشیم و از نظر توپوگرافی تبریز ما باید ۴۱ ایستگاه داشته باشیم که حدود ۶۰ درصد این امر محقق شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز فقط چهار دستگاه نردبان عملیاتی دارد و این سازمان به چند دستگاه پیشرو، تانکر و نردبان نیاز دارد که باید خریداری شود، افزود: در خصوص تجهیز ایستگاه‌ها، خودروهای ما فرسوده هستند و اکثر تانکرها مربوط به دهه ۶۰ و دیگر خودروها ساخت دهه ۷۰ و ۸۰ هستند.

وی در خصوص بودجه مورد نیاز این سازمان نیز گفت: سازمان آتش‌نشانی ۱۶ میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات در سال ۹۹، پیش‌بینی کرده بود که پس از ارائه توضیحات و رایزنی‌های انجام شده با توجه به نیاز مبرم، مقرر شد طی بودجه امسال ۱۶۰ میلیارد برای خرید تجهیزات اختصاص یابد.

وی در ادامه توضیحات مربوط به مشکلات مالی این سازمان گفت: برای تولید تجهیزات مورد نیاز در داخل استانداردهای مورد نیاز رعایت نمی‌شود تا مقابل حریق ایمن باشند.

مدیرعامل سازمان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با تاکید بر استفاده از نیروهای ماهر و آموزش‌دیده در این سازمان حین عملیات تصریح کرد: با وجود کمبود تجهیزات، اکیپ کوهستان و غواصی شهرداری در کل استان و استان‌های همجوار فعال است و استاندارد جهانی اگر سه الی پنج دقیقه در مواجهه با خطر است، ما در چهار و نیم دقیقه سر صحنه حادثه حضور داریم.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های انجام شده جهت ایمن‌سازی بازار، گفت: با نصب باکس‌های اطفای حریق و شیرهای هیدرانت که با ساده‌ترین تجهیزات انجام شده، امیدواریم از احتمال حریق در بازار تبریز پیشگیری شود.

تکمیل و راه اندازی سامانه شفافیت به منظور جلوگیری از فساد در مجموعه شهرداری

دهقان‌نژاد نیز طی سخنانی  گفت: در زمینه شفافیت اداری، سامانه‌هایی در نظر گرفته شده بود که باید به منظور پیشگیری از ایجاد فساد، این سامانه‌ها تکمیل و راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: در مسائل حقوقی شهرداری با مشکل روبرو هستیم  و قراردادهای کارکنان به درستی منعقد نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در زمینه مسائل فرهنگی و هنری در تبریز آنچنان که شایسته است عمل نشده،  افزود:  باید در خانه‌ی هنر که اخیرا بحث مالکیت آن به شهرداری بازگشته است، شاهد اقدامات هنری باشیم.

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز ادامه داد: در حوزه‌ی رسانه ای نیز شهرداری به درستی و با شفافیت عمل نکرده است، به نحوی که این رسانه تنها ثنا گوی شهرداری است همچنین در خصوص ایجاد مجتمع رسانه‌ای که پیشنهاد شده بود مکانی برای آن انتخاب شده که امیدواریم مسائل پیگیری شود.

وی تاکید کرد: در زمینه‌ی جذب نیرو و  به کارگیری نیرو نیز باید به صورت تخصصی عمل شود تا مشکلی به وجود نیاید.

موضوع تبدیل وضعیت کارکنان باید پیگیری شود

احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز اظهار کرد: برخی از کارکنان نگران فراموش شدن تبدیل وضعیت‌ها هستند که لازم است شهرداری برنامه‌های خود را در این خصوص بیان و موضوع تبدیل وضعیت کارکنان را بصورت جدی پیگیری کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع خزانه‌داری متمرکز خاطرنشان کرد: لایحه‌ی خزانه‌داری متمرکز تصویب شده است که می‌تواند با رفع برخی ایرادات به شکلی که ابلاغ شده، در زمینه‌ی شفافیت مالی که یکی از ارکان اصلی شهرداری‌ها است، اجرا شود.

وی با بیان اینکه کمیته تخصیص باید قبل از هزینه کرد تشکیل شود، افزود: ظاهراً ۲۵ درصد درآمد مناطق متمرکز است که باعث می‌شود حقوق ها سرموقع پرداخت شود و اگر خزانه متمرکز اجرا شود دیگر شاهد طولانی شدن اجرای پروژه‌های عمرانی نخواهیم‌ بود.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره اینکه تفریغ بودجه همچنان به شورا ارائه نشده است، تاکید کرد: در بودجه سال جاری ۱۳۱ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات در حوزه خدمات اختصاص یافته است و باید  این بودجه تحقق یابد تا در فصل سرما شاهد کاستی در ارائه خدمات نباشیم.

پیشنهاد تشکیل اتاق فکر نخبگانی برای مدیریت علمی شهر تبریز

سید کاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار نیز با مطرح کردن پیشنهاد تشکیل اتاق فکر نخبگانی برای مدیریت علمی شهر تبریز گفت: از شهردار محترم می‌خواهیم از مشارکت دهی شهروندان در مدیریت شهرغافل نشوند، چراکه آنطورکه باید شاهد مشارکت شهروندان در مدیریت شهری نیستیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیانی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب اختراعاتی در بحث مدیریت شهری هستند و همچنین برخی از شرکت‌های بومی بیش از ۲۰۰ پروژه‌ی علمی و پژوهشی در شهرهای مختلف ایران اجرا کرده‌اند و تنها شهری که حضور نداشته‌اند تبریز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهر باید علمی باشد، افزود: مشارکت دهی نخبگان و شرکت‌های موفق دانش‌بنیان در حوزه‌های شهری می تواند به مدیریت علمی شهر منجر شود درحالیکه در سایر کشورها حتی کودکان را در مدیریت شهری مشارکت می‌دهند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب‌وکار گفت: ما در گذشته، نه فقط مردم، حتی نخبگان را نیز در مدیریت شهری مشارکت نداده ایم درحالیکه یکی از عوامل موفقیت در مدیریت شهری، مشارکت دهی مردم به ویژه نخبگان در حوزه های مختلف عمرانی، معماری، شهرسازی، حمل و نقل، ترافیک، فرهنگ، ورزش همگانی و… است.

عدم وجود امنیت شغلی موجب کاهش راندمان کاری کارکنان می شود

حکیمه غفوری رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: تا زمانیکه اعتماد و امنیت شغلی در میان نیروی انسانی ایجاد نشود راندمان کاری آنها نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: کارکنان شهرداری در مورد تعدد قرارداد ها مشکل دارند و رانندگان استیجاری و مربیان نیز با مشکلات متعدد شغلی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه سروسامان دادن به قراردادهای پیمانکاری باید در اولویت باشد، اظهار کرد: تا زمانیکه درآمد پایدار در شهرداری ایجاد نشود موضوعات درحد حرف باقی خواهد ماند .

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی  شورای شهر تبریز افزود: در زمینه‌ی ورزش، فرهنگ شهروندی و مسائل دینی و مذهبی نیز باید اقدامات اساسی انجام شود.

لازمه ی بستن قرارداد مستقیم با کارکنان، رفع برخی مشکلات قانونی است

شهرام دبیری گفت: در گذشته تلاش های بسیاری برای ایجاد قرارداد مستقیم با کارکنان کردیم که متاسفانه وجود برخی مشکلات قانونی مانع بستن این قراردادها شد که باید برای رفع آن اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: در خصوص شفافیت مالی باید گزارشی از وضعیت موجود شهرداری در زمینه مالی ارائه و تمامی موجودی، مطالبات و بدهی های شهرداری باید مشخص شود تا بدانیم شهر چگونه تحویل گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خزانه متمرکز بسیار مهم است و می‌تواند در جلسات آتی شورا مطرح شود.

عضو شورای شهر تبریز افزود: مبنای کاری ما بودجه ۱۴۰۰ است که باید برای تحقق کامل آن اقدام کنیم.

وی گفت: در برخی مناطق وام‌هایی برای اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شده اما اخذ نشده و علت تحقق نیافتن بودجه‌ی مناطق نیز همین وام ها هستند.

ارائه خدمات مناسب بدون رفع مشکلات پرسنل شهرداری غیر ممکن است

محمدحسن اسوتچی خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: تا زمانیکه موضوعات کارگری و مشکلات پرسنلی حل نشود ارائه خدمات بی عیب و نقص و مناسب از محالات است.

وی با بیان اینکه مدیران و کارگران از اعلان فساد در برخی موارد می‌ترسند، افزود: حراست شهرداری باید به نحوی باشد که موضوعات و فساد بیان شود و کارکنان ترسی از بیان فساد نداشته باشند.

طرح یک فوریتی سوت زنی فساد و تخلف در صحن علنی شورا توسط اعضا شورای اسلامی شهر تبریز بررسی شد

 برگی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز که پیشنهاد دهنده این طرح بود گفت: این طرح برای پیشگیری است نه مچ گیری و ما می‌خواهیم فضا را برای افراد متخلف از بین ببریم.

وی افزود: این موضوع در شهرداری مشهد، تهران و قوه قضاییه نیز اجرا می‌شود که می‌خواهیم ‌با این ‌نحو کمترین فساد را در شهرداری از بین ببریم.

وی با بیان اینکه کوچک ترین فساد در نظام اسلامی قابل قبول نیست، گفت: هیچ تهدیدی برای کارمندی که درست کار می‌کند، وجود ندارد و این طرح برای متخلفین است.

رییس شورا اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه نباید افشاکنندگان فساد را به جاهای دوردست بفرستیم اضافه کرد: در گذشته اگر کارمندی تخلف را گزارش می‌داد با مشکل برمی‌خورد و این طرح برای حمایت ازآنها است.

وی ادامه داد: حمایت‌ها و مشوق هایی همچون ارائه پاداش به کارکنان و ارتقا شغلی برای افشاکنندگان فساد (با سند، مدرک و مستندات) در نظر گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: عدم انتشار گزارش اسامی افشاکننده و فرد متخلف، بررسی پیگیری ویژه برای رفع مشکل مطرح کننده فساد، پرداخت پاداش نقدی مناسب با نوع و میزان فساد از جمله اقدامات در نظر گرفته شده در این طرح است.

برگی با بیان اینکه افشاگری یک فساد می‌تواند موجب کمک میلیاردی به شهرداری تبریز شود، افزود: اگر یک پیمانکار فساد را آشکار می‌کند در همکاری با این پیمانکار تسهیل خواهد شد و نباید مثل گذشته در کارتخوان سیب زمینی فروش تراکنش میلیاردی انجام شود.

وی گفت: اگر این  افشاگری صورت گیرد، پیمانکار نمی‌تواند با ناظر دست به یکی کرده و با تغییر صورت وضعیت کلی برای شهرداری بار مالی ایجاد کند.

غفوری نیز بیان کرد: هیچکس مخالف طرح سوت زنی نیست ، بنده معتقد هستم که برخی امور در تعارض وظایف با بازرسی و حراست است که نباید در راستای کم کاری آنها تشکیلات دیگری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این طرح می‌تواند فضول پروری در شهرداری را گسترش دهد و شاید باعث ایجاد تشویش نیز شود و اگر اینگونه باشد که بگوییم هرکس گزارش دهد پاداش می گیرد این موضوع مشکل ساز خواهد شد.

وی افزود: اگر فرد و پیمانکاری نمی‌تواند به کسی پیشنهاد خلاف قانون دهد، به دلیل شناختی است که از افراد دارد و لذا در تغییر مدیریت ها باید از مدیران پاکدست استفاده شود تا از فساد جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: من با شفافیت و فساد ستیزی موافق هستم اما نا با این مدل و روش.

 برگی نیز گفت: وظیفه اصلی شهرداری نظارت است، سوت زنی فساد در مشهد و قوه قضائیه اجرا و این موضوع باعث کاهش فساد در شهرداری شده است.

روح اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر نیز اظهار کرد: اگر امروز شان نظارتی شورا کاهش یافته باید در راستای ارتقای آن عمل ‌کنیم.

وی ادامه داد: در شورای پنجم اقداماتی برای سامانه های شفافیت انجام شد که ناقص مانده که اگر تکمیل شود می‌تواند به راحتی از فساد جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سوت زنی برای موارد استثنا است نه برای همه امور گفت: شهرداری باید گزارشی از رعایت شفافیت در  امورات شهری  ارائه کند و اطلاعاتی که قانونی است در اختیار شورا و شهرداری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: پس از سال‌ها هنوز نمی توانیم در تعامل با پیمانکاران به درستی عمل کنیم.‌

زعفرانچی نیز با بیان اینکه با اجرای این طرح تمامی کارمندان به نیروی حراست تبدیل می‌شوند، افزود: گاهی حتی نیروهای حراستی زورشان نمی‌رسد در مقابل فساد بایستند که اگر اهرم نظارتی در کنار حراست قرار گیرد باعث جبران ضعف ها خواهد شد.

اسوتچی نیز گفت: پیشنهاد می‌دهم این طرح به صورت یک فوریت نباشد و به صورت عادی پیگیری شود.

در نهایت طرح اعضای شورای شهر درخصوص طرح سوت زنی فساد و تخلف در شهرداری کلانشهر تبریز برای بررسی بیشتر به کمیسیون های مربوطه واگذار شد.

حفظ روحیه جهادی مانع از ایجاد مشکلات در زمینه کاری می شود

غلامرضا احمدی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز طی سخنان میان دستور خود گفت: حفظ روحیه‌ی جهادی عاملی برای موفقیت در کارها و رفع مشکلات در زمینه های کاری خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مدتی که در شورای شهر حضور داریم شاهد تلاش‌های همکاران هستیم که بعضاً بیش از ۱۰ ساعت در روز برای امورات شهرداری وقت می‌گذارند.

وی ادامه داد:  برای جبران مشکلات موجود باید با حفظ روحیه، بدون توقف، فداکارانه، به دور از خودنمایی و برای رضای خدا کار کرد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: نگاه علمی و کار تیمی و بدون سیاسی کاری و پرهیز از اقدامات ژورنالیستی برای رسیدن به اهداف ثمر بخش خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انتظار می‌رود استراتژی و اولویت های شورا بیشتر تبیین شود و از روزمرگی جلوگیری و برای هر حوزه برنامه مدون داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از جمله اولویت ها توجه جدی به شهرسازی ایرانی- اسلامی در نگاه رهبر معظم انقلاب و تبیین مبانی نظری آن ، ساماندهی مناطق فرسوده و بافت حاشیه نشین، توجه جدی به محیط‌زیست و فضای سبز، توسعه‌ی حمل و نقل پایدار، درآمد پایدار، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، تاکید به امور فرهنگی هنری و ورزشی، مقابله با فساد، توضیع عادلانه خدمات، نگاه ویژه به محرومین، گسترش ارتباطات با مقامات استانی و کشوری برای رفع مشکلات شهری  از جمله اموری است که باید در اولویت شورا باشد تا موفق شویم.

احمدی اظهار کرد: اگر از حاشیه پرهیز و نیرو ها را بسیج کنیم در این فرصت می‌توانیم اقدامات خوبی برای پیشرفت شهر انجام دهیم.

وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات با وجود زیرساخت های مناسب هنوز برای شهرداری اثر بخش نبوده است.

وی با تاکید بر لزوم شایسته سالاری تاکید کرد: استفاده از نیروهای جوان، کارآمد و پر نشاط در کنار افراد با تجربه امری مطلوب است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه حل مشکلات قراردادی موجب آرامش خاطر کارکنان خواهد شد، اضافه کرد: تقویت و حمایت از تشکل های کارگری باید در جدیت باشد که اگر اینگونه باشد نمی‌توان نماینده کارگران را اذیت کرد و تشکلات کارگری می‌توانند در تامین حق و حقوق کارکرگران مفید باشند.

وی ادامه داد: ۳ نفر از همکاران شورای شهر برای اعاده حق و حقوق کلانشهر تبریز در تصویب ایجاد غیر کارشناسی بخش باسمنج که هم  برای اهالی باسمنج ایجاد مشکل کرده و هم باعث تضییع حق شهر تبریز شده است که این موضوع را تا زمان حصول نتیجه پیگیری خواهیم‌کرد.

پیش از شروع حسابرسی های جدید تکلیف حسابرسی های قدیمی مشخص شود

رشیدی گفت: حسابرسی موضوعی جدی است که پیشنهاد می‌کنم قبل از آغاز بررسی حسابرسی‌های جدید، حسابرسی های قبلی را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین مقرر شده بود حسابرسی هایی که تا پایان سال ۹۸ انجام شده، به سازمان بازرسی ارجاع شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی موضوعات علی‌رغم تصویب در کمیسیون‌ها، همچنان بعد از گذشت چند هفته ابلاغ نمی‌شود که خواستار تسریع در ابلاغ مصوبات کمیسیون‌ها هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مقرر شده بود ۴ ماه با آیین کار قبلی  کار شود که لازم است هرچه سریعتر در این خصوص نیز اقداماتی صورت گیرد.

آگاه‌سازی عمومی در شفاف‌سازی، دستور کار شهرداری تبریز است

عباس رنجبر شهردار تبریز نیز که برای اولین بار بعد از صدور حکم خود در جلسه شورای شهر حاضر شده بود، طی سخنانی گفت: در دو، سه روز اخیر و پس از معارفه، با همکاران در مناطق و سازمان‌های شهرداری در حال بررسی وضعیت جاری بودیم و قرار است با تشکیل کمیته‌هایی اقدامات اساسی انجام شود.

وی ادامه داد: بحث حمل و نقل عمومی، شهرداری الکترونیک و حاشیه‌نشینی را می‌خواهیم پیش ببریم و در حوزه‌ی حاشیه‌نشینی دو موضوع را پیگیری خواهیم کرد که یکی، اقداماتی برای تسهیل زندگی ساکنان این مناطق و دیگری، رفع خطر از مناطق حاشیه‌نشین است که کاری بسیار بزرگ خواهد بود.

شهردار تبریز با بیان اینکه برخی مناطق به‌صورت عمودی و غیراستاندارد توسعه می‌یابد، گفت: تا جایی که می‌توانیم به‌صورت عملی و یا فرهنگی مردم را از این موضوع آگاه خواهیم کرد و در بحث رفع خطر، می‌توانیم با طرح‌های مقاوم‌سازی برخی از ساختمان‌ها را رفع خطر کنیم و برچیدن ساختمان و بازسازی آنها دیگر راهکار رفع خطر است.

وی ادامه داد: در این حوزه نیز تیمی متشکل از کارشناسان در حال بررسی اوضاع و برآورد قیمت هستند که به سمع و نظر شورا خواهد رسید.

وی خصوص حوزه حمل و نقل نیز گفت: در دوران شیوع کرونا با کاهش سفرهای درون‌شهری مواجه بودیم و معلوم نیست این اتفاق تا چه زمانی ادامه داشته باشد و در این حوزه با مدیران بخش‌ها جلساتی برگزار کرده موضوع افزایش خودروهای عمومی را برای دوران پساکرونا و بازگشایی مدارس و افزایش واکسیناسیون مدنظر قرار داده‌ایم.

رنجبر افزود: در بحث اتوبوس، تولید داخلی نداریم و از طرفی واردات  نیز خیلی محدود است که البته در این خصوص در داخل استان پتانسیل داریم و صحبت‌هایی  نیز در این ارتباط داشته ایم و بودجه خوبی نیز در این حوزه داریم که اوراق مشارکت نیز اخذ خواهد شد. اینکه دنبال اتوبوس باشیم یا مینی‌بوس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به موضوع شفاف سازی و مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: در این حوزه کارهایی انجام شده که نیمه‌تمام مانده است و امروز ما هنوز نتوانسته‌ایم بحث صدور پروانه را به‌صورت آنلاین و مجازی به مردم ارائه کنیم و در رابطه با شفاف‌سازی و سالم‌سازی محیط، بحث آگاه‌سازی عمومی در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اعضا شورای اسلامی شهر تبریز از سینا طباخی قاری ممتاز تبریز که موفق به کسب مقام اول بیست و هفتمین دوره مسابقات بین المللی تلاوت و حفظ قرآن کریم در کرواسی را کسب کرده بود، با اهدا لوحی تقدیر کردند.

انتهی پیام