سایه کمبود برق بر سر توسعه شهرک صنعتی صوفیان
سایه کمبود برق بر سر توسعه شهرک صنعتی صوفیان

تامین برق و توسعه زیرساخت‌های انرژی از ضروریات حوزه صنعت و ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی بوده و کمبود آن به چالشی برای واحدهای مستقر در این شهرک‌ها به ویژه شهرک صنعتی «هاشمی رفسنجانی» در بخش صوفیان شهرستان شبستر تبدیل شده است.

به گزارش نهال امید، انرژی برق که از آن به عنوان یکی از ستون‌های اصلی توسعه و رشد اقتصادی نام برده می شود، از زیرساخت های اساسی و حیاتی صنایع محسوب می شود و نقش مهمی در توسعه شهرک ها و واحدهای صنعتی و تولیدی ایفا می کند و عدم تامین و کمبود آن سد راهی برای توسعه شهرک ها و واحدهای صنعتی و فرآیند تولید کالا و محصولات است.

در زمان کنونی نقش انرژی برق از یک کالای صرفا مصرفی فراتر رفته و رابطه مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش صنعت و تولید دارد که در ماه های اخیر به علت قرار گرفتن صنعت برق زیر بار فشار مصرف و قطعی و خاموشی ها برق مکرر در مصارف خانگی و به ویژه صنعتی، بخش صنعت را با چالش و مشکل مواجه کرده است.

شهرک صنعتی «هاشمی رفسنجانی» در بخش صوفیان شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی، ایجاد و فاز اول آن در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار در سال ۸۲ عملیاتی شده و فاز توسعه آن نیز در زمینی به وسعت ۸۰ هکتار در سال ۹۷ شروع شده است؛ در این شهرک صنعتی که در زمینه صنایع ساختمانی فعالیت می کند، حدود ۱۹۱ قرارداد واگذاری منعقد شده که از این تعداد ۱۶۱ واحد به بهره برداری رسیده است.

هم اکنون در این شهرک ۱۱۵ واحد صنعتی فعال بوده و بقیه واحدها نیز در حال اجرا بوده و تاکنون در فاز اول و توسعه این شهرک برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر زمینه اشتغال ایجاد شده است.

اما این شهرک صنعتی با برخورداری از مزیت هایی چون نزدیکی به تبریز و قرار گرفتن در کنار بزرگراه تبریز – صوفیان و نیز خط آهن برقی تبریز – جلفا، با مشکلی به نام کمبود برق برای توسعه مواجه است، معضلی که حوزه تولید و صنعت آذربایجان شرقی به طور عمومی با آن دست به گریبان است.

سایه کمبود برق بر سر توسعه شهرک صنعتی صوفیان
سهراب فیض زاده، معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی

خط انتقال چهار مداره برای رفع مشکل برق واحدهای صنعتی شهرک هاشمی رفسنجانی اجرا شده است

معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلاتی در خصوص تامین برق فاز توسعه و واحدهایی در حال توسعه در فاز موجود این شهرک وجود دارد، می گوید: این شهرک صنعتی در دو بخش شامل کلیدخانه ۲۰ کیلو ولت و شبکه فوق توزیع با مشکل کمبود برق مواجه بود که اقدامات لازم برای رفع آن ها انجام شده است.

سهراب فیض زاده، می افزاید: برای رفع مشکل برق واحدهای صنعتی شهرک صنعتی هاشمی رفسنجانی بر اساس مطالعات انجام شده و هماهنگی با شرکت توزیع برق استان خط انتقال چهار مداره و کلید خانه ۲۰ کیلوولت از پست صوفیان تا این شهرک از سوی این شرکت اجرا شده و پس از رفع برخی نواقص از سوی پیمانکار آماده تحویل به شرکت توزیع برق منطقه ای استان برای توزیع بار بین واحدهای صنعتی این شهرک است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شبکه خط انتقال و توزیع برق این شهرک تقریبا تکمیل شده است، اظهار می کند: تعدادی از واحدهای صنعتی موجود در این شهرک دارای مصرف بالایی انرژی برق معادل پنج مگاوات هستند که برای رفع مشکل آن ها نیز مقرر شده تا با مشارکت این واحدها و شرکت توزیع برق منطقه ای استان کلید خانه داخل پست برق احداث و از این محل برق مورد نیاز آن ها تامین شود.

فیض زاده، مشکل عمده واحدهای صنعتی این شهرک را عدم تامین آب مورد نیاز اعلام کرده و ادامه می دهد: وقتی شهرکی بر اساس مصوبه دولت ایجاد می شود آب منطقه ای موظف است تا آب مورد نیاز آن را تامین کند.

وی یادآوری می کند: میزان مصرف آب این شهرک در حد یک مزرعه بوده در حالی که میزان اشتغال آن به ازای هر لیتر در ثانیه حدود ۸۵ نفر است و بیشتر از یک مزرعه اشتغال ایجاد می کند.

سایه کمبود برق بر سر توسعه شهرک صنعتی صوفیان

کمبود و خاموشی برق، جلوی توسعه واحدهای صنعتی شهرک هاشمی رفسنجانی را گرفته است

مدیرعامل شهرک صنعتی هاشمی رفسنجانی نیز با بیان اینکه ۱۵ سال از احداث این شهرک صنعتی می گذرد، می گوید: با گذشت این مدت هنوز زیرساخت های اساسی و حیاتی این شهرک تکمیل نشده و واحدهای مستقر در فاز اول و واحدهای جدید در فاز توسعه آن با مشکل کمبود برق، آب شرب و آب صنعتی، آنتن دهی و اینترنت و نبود جاده دسترسی مناسب مواجه هستند.

ابراهیم اسدی، می افزاید: در فاز اول این شهرک ۱۲۸ واحد بزرگ صنعتی و ۳۲ واحد کوچک کارگاهی وجود دارد و در فاز توسعه آن نیز برای ۲۵ واحد زمین واگذار شده که حدود ۱۱ واحد از آن ها به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی اظهار می کند: با توجه به اینکه برخی از واحدهای بزرگ فاز توسعه این شهرک نیاز به برق بالای پنج مگات وات دارند مقرر شده تا با مشارکت این واحدها و توزیع برق استان از پست برق و کلیدخانه برق مورد نیاز آن ها تامین شود.

مدیرعامل شهرک صنعتی هاشمی رفسنجانی می گوید: چهارشنبه هر هفته نوبت قطعی برق واحدهای تولیدی این شهرک بوده و این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای واحدهای صنعتی در این شهرک می شود و با توجه به خنک شدن هوا و کاهش مصارف خانگی مدیران واحدهای تولیدی این شهرک خواستار قطعی برق چند هفته یک بار هستند.

اسدی، ادامه می دهد: این شهرک فاقد آب شرب بوده و با تانکر یا کالن ۲۰ لیتری آب شرب نیروهای فعال در این شهرک تامین می شود و آب صنعتی واحدها نیز با فاصله ۷.۵ کیلومتری از چاه آب به شهرک منتقل و به علت کمبود آن، در طول شبانه روز فقط حدود هشت ساعت از حدود ساعت ۷ صبح تا سه بعد از ظهر جریان آب صنعتی برقرار و در بقیه ساعات روز قطع می شود.

وی یادآوری می کند: عدم تکمیل روشنایی معابر شهرک و نبود شبکه فاضلاب از دیگر مشکلات این شهرک صنعتی است.

سایه کمبود برق بر سر توسعه شهرک صنعتی صوفیان

مشارکت بخش خصوصی در رفع مشکل برق مورد نیاز صنایع راهگشاست

مدیر دفتر برنامه ریزی فنی برق منطقه ای آذربایجان نیز با اشاره به مشکل کمبود برق واحدهای مستقر در شهرک صنعتی هاشمی رفسنجانی، می گوید: با توجه به اینکه تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی در شهرک های تقاضا محور از جمله شهرک هاشمی رفسنجانی نیاز به اعتبار زیادی دارد، در زمان کنونی مشارکت بخش خصوصی در رفع این مشکل راهگشا است.

امیر دانه لوئی پور، می افزاید: نیرو رسانی به شهرک های صنعتی استان بر اساس مصوبه ای در ۱۵ بند در سال ۹۸ در استانداری آذربایجان شرقی به تصویب رسید و در آن وظایفی بر عهده شرکت های برق منطقه ای،  توزیع برق، شهرک های صنعتی برای پوشش تقاضای برق شهرک های تقاضا محور استان تعریف شد.

وی اظهار می کند: بر اساس این مصوبه مقرر شد ۲ دستگاه کلید خانه یک به چهار از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان خریداری و برای نصب به شرکت برق منطقه‌ای تحویل شود که با تلاش همکاران این شرکت فعلا یک دستگاه کلید خانه تهیه و تحویل شده است که در محل پست شهرک سرمایه گذاری نصب خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه ریزی فنی برق منطقه ای آذربایجان می گوید: مطابق برنامه ریزی انجام شده محل نصب کلید خانه دوم در پست صوفیان جهت تغذیه خطوط شهرک هاشمی رفسنجانی در نظر گرفته شده بود که در صورت خرید و تحویل کلید خانه مذکور برق منطقه ای آماده است در اسرع وقت نسبت به نصب و راه اندازی آن اقدام کند.

دانه لوئی پور، با بیان اینکه اقدامات اجرایی برای توسعه ظرفیت پست صوفیان و تعویض ترانسفورماتورهای موجود در حال انجام است، ادامه می دهد: در صورت  آماده نبودن کلید خانه دوم پیشنهاد می شود برای ۲ متقاضی بالای ۵ مگاوات در این شهرک ۲ فیدر اختصاصی به آنها در محل پست صوفیان اختصاص یابد.

وی یادآوری کرد: ۲ فیدر اختصاصی مذکور به عنوان فیدر عمومی برای ارتباط خطوط شهرک آیت اله رفسنجانی مورد استفاده قرار گرفته و معوض آن از کلید های منصوبه کلید خانه داخل شهرک تحویل متقاضیان شود.

دانه لوئی پور، می افزاید: با اجرای این طرح مشکلات مربوط به اجرای خطوط اختصاصی متقاضیان نیز برطرف می شود.

سایه کمبود برق بر سر توسعه شهرک صنعتی صوفیان

پست توزیع برق صوفیان نیازمند ظرفیت سازی است

معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی می گوید: پست توزیع صوفیان نیازمند ظرفیت سازی بوده و قبلا نیز اعلام شده که برای واحدهای صنعتی شرکت شهرک های صنعتی ۲ عدد کلید یک به چهار اختصاص داده شود که یک مورد برای یکی از شهرک ها محقق شده و برای شهرک صنعتی هاشمی رفسنجانی نیز نیاز است که این کلید داخل فیدر نصب شود تا یک خروجی تبدیل به چهار خروجی شود.

کریم روشن میلانی، می افزاید: در زمان کنونی ۲ شرکت فولاد آلیاژی در این شهرک وجود دارد که هر کدام درخواست پنج مگاوات برق دارد و در حالی که پنج مگاوات برابر با کل برق مصرفی شهرستان صوفیان است.

وی اظهار می کند: در زمان کنونی در صوفیان ۱۲ متقاضی جدید برق وجود دارد که مجموع درخواست آن ها ۹ مگاوات است و به همه آن ها اعلام شده که به دلیل پست توزیع و ظرفیت سازی و احداث فیدر امکان تخصیص برق وجود ندارد.

روشن میلانی، ادامه می دهد: از شهرک های صنعتی خواسته ایم برای ایجاد گاردریل اقدام کنند چون در صورت بروز مشکل و قطعی این خط در واقع سه خط برق قطع خواهد شد.

  • انتهای پیام
  • منبع خبر : ایرنا