سامانه بارشی از فردا وارد آذربایجان‌شرقی می‌شود
سامانه بارشی از فردا وارد آذربایجان‌شرقی می‌شود

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اواخر فردا (دوشنبه) سامانه جدید بارشی وارد استان می‌شود. محمد امیدفر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این سامانه نیمه شمالی استان را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: فعالیت این سامانه موجب رگبار باران، غرش آذرخش، وزش باد گاهی تا نسبتا […]

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اواخر فردا (دوشنبه) سامانه جدید بارشی وارد استان می‌شود.

محمد امیدفر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این سامانه نیمه شمالی استان را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: فعالیت این سامانه موجب رگبار باران، غرش آذرخش، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید می شود.

وی اظهار کرد: فعالیت این سامانه تا اواخر پنجشنبه این هفته ادامه خواهد داشت و در این مدت احتمال بروز رخداد تندبادهای لحظه ای در کلیه نواحی استان و مه و بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با ورود این سامانه دمای استان به صورت محسوس کاهش می یابد، گفت: احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، برخورد صاعقه و احتمال بروز خسارت در اثر شدت وزش باد دور از انتظار نیست.

امیدفر به مسافران و رانندگان توصیه کرد از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کرده و از صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی به ویژه در منطقه ارسباران و پرواز با هواپیماهای سبک خودداری شود.

وی با اشاره به احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک و ایجاد خسارت به سازه های سبک و در برخی نواحی خیزش گرد و خاک،  خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی (۱۳ و ۱۵دقیقه) بناب با ۱۹ و کلیبر با ۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۷ درجه سانتی گراد و آسمان آن نیمه ابری است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

  • منبع خبر : ایرنا