رونق کسب و کارهای معدنی آذربایجان شرقی در سال جهش تولید
رونق کسب و کارهای معدنی آذربایجان شرقی در سال جهش تولید

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بر حمایت و برنامه ریزی در راستای تحقق توسعه معادن و رونق کسب و کارهای معدنی استان در سال جهش تولید تأکید کرد.

به گزارش نهال امید، مهرانگیز رحمانی با موضوع بررسی مسائل معادن، افزایش رونق تولید و رونق کسب و کارهای معدنی، گفت: سازمان صمت استان در راستای برنامه‌های محوری وزارت متبوع درسال جهش تولید، در جهت توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد اشتغال پایدار حرکت می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای ذخایرمعدنی و منابع طبیعی غنی آذربایجان شرقی، افزود: افزایش سهم معادن از کسب و کار استان و ایجاد واحدهای فرآوری با تکمیل زنجیره تولید در جهت ایجاد ارزش افزوده از جمله اقدامات مهم در این حوزه است.

وی، وجود مجموعه‌های معدنی فلزی و غیر فلزی و قرارگرفتن استان در چهارراه متالوژی دنیا به اعتقاد کارشناسان را فرصتی برای سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی بخش خصوصی به منظور توسعه استان برشمرد و گفت: از ۶۴۴ واحد معدنی موجود در استان تعداد ۴۱۱ معدن فعال بوده و با توجه به اولویت ها در مسیر رفع موانع تولید بهره برداران و بازگشت واحدهای راکد به چرخه فعالیت پیگیری‌های مستمر انجام می‌شود .

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان از شناسایی ۵۲ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده در استان خبر داد و افزود: ۱۰ نوع ماده معدنی استان در سطح ملی مطرح است و در زمینه کانی‌های فلزی گران‌بها نظیر مس، طلا، نقره و سیلیس آذربایجان شرقی دارای مزیت‌های ویژه است .

وی گفت: کاهش ریسک سرمایه گذاری، تأمین امنیت سرمایه، کشف پهنه‎های جدید معدنی و واگذاری از طریق مزایده‌های عمومی به بهره برداران دارای صلاحیت از دیگر اقدامات مهم در توسعه اقتصاد معدنی استان است .

وی بر ضرورت توجه دقیق به مفهوم خام فروشی در زنجیره تولید و فرآوری در معادن تأکید کرد و گفت: هر حلقه از فرآیند فرآوری تکمیل کننده مرحله بعدی بوده و در استان به هیچ وجه خام فروشی نداریم و درتلاش برای تکمیل این زنجیره بزرگ به منظور ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید و تکمیل فرآیند فرآوری هستیم .

رحمانی، دانش فنی و نقدینگی را دوعامل اساسی در تکمیل سبد تولید معدن دانست و افزود: به دلیل تحریم‌های ظالمانه توجه به توان و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی بیش از پیش در دستورکار قرار گرفته و بومی سازی دانش فنی با تلاش و مطالعات مجموعه‌های دانشگاهی و تعامل و هم سویی دستگاه‌های متولی به عنوان پشتیبان واحدهای دانش بنیان محقق خواهد شد.

وی از تمایل فعالان اقتصادی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در معادن فلزی استان به‌ویژه مس و طلا خبر داد و گفت: باتسهیل قوانین در جهت رفع موانع، مساعدت دستگاه‌های ذیربط در این حوزه ارزآور و اشتغال‌زا و تأمین امنیت سرمایه شاهد رونق کسب و کار و افزایش سهم معادن استان در این بخش خواهیم بود .

وی، از معادن به عنوان بهترین عرصه برای سرمایه گذاری یاد کرد و اظهار کرد: مسئولان استانی به صورت مستمر پیگیر حل مسائل و مشکلات پیرامون فعالان معدنی هستند و از طریق تعامل و هم افزایی و با رعایت تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های قانونی می‌توان از منابع طبیعی خدادادی در جهت توسعه استان بهره برد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان در ادامه با تشریح بخشی از اقدامات انجام شده در معادن مس سونگون، انجرد و نفلین سینیت سراب، گفت: برنامه‌های فرآوری معدن مس سونگون همزمان با صدور پروانه‌های بهره برداری در دهه ۷۰ دنبال شده است و احداث فاز اول طی سال ۸۵ و فاز دوم طی سال ۹۵ با اشتغال ۴ هزار نفر محقق شده است.

وی اضافه کرد: اخیرا هم بعد از تحریم‌های ظالمانه، احداث فازهای ۳ و ۴ کلنگ زنی شده و احداث مجموعه آهک هیدراته اهر که در آستانه افتتاح قرار دارد از جمله فعالیت‌های جانبی در این راستا بوده و نشان از عملیاتی شدن روند فرآوری مس در استان است .

وی، مس سونگون را عامل توسعه همه جانبه منطقه ورزقان و استان دانست و افزود: با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، شاهد اثرات مثبت توسعه‎ای و اشتغال پایدار حاصل از فعالیت این معدن بزرگ در منطقه خواهیم بود .

رحمانی ازسرمایه گذاران بخش معدن به عنوان مجاهدان اقتصادی یاد کرد و گفت: کارخانه معدن مس انجرد با سرمایه بخش خصوصی و ظرفیت تولید ۳۰ هزارتنی، حدود سه هزار تن کنسانتره مس تولید می‌کند و طرح توسعه بهره برداری در این معدن و افزایش تولید نیازمند رفع موانع از طریق اقدامات حمایتی هرچه بیشتر دستگاه‌های متولی است .

وی از احداث و اجرای پروژه معدن نفلین سینیت سراب به جهت اهمیت تولید فلز استراتژیک آلومینیوم به عنوان یکی از اولویت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد کرد و گفت: درسال جهش تولید معدن یاد شده از پروژه‌های کلان استانی است و طی دو دهه با مسائل و مشکلاتی در زمینه دانش فنی، اعمال تحریم‌ها و منابع مالی روبه‌رو بوده است .

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وی انعقاد توافق اولیه با سرمایه گذاری ایمیدرو و مشارکت قرار گاه خاتم الانبیاء را در راستای تحقق اجرای این پروژه دانست و افزود: با تعامل و مشارکت تمامی دستگاه‎های متولی و با اجرایی شدن مرحله نهایی این پروژه، فعالیت در سه فاز ۷۰ هزار تنی محقق خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا