روایت بانوی عمارت از صف تامین امکانات در تبریز / رهایی مدیریت شهری از سوی حاکمیت
روایت بانوی عمارت از صف تامین امکانات در تبریز / رهایی مدیریت شهری از سوی حاکمیت

دویست و پنجاه و سومین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه (۳ مرداد) با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد. شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه و در سخنان پیش از دستور ضمن تبریک سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه بعد […]

دویست و پنجاه و سومین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه (۳ مرداد) با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ابتدای این جلسه و در سخنان پیش از دستور ضمن تبریک سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه بعد از انقلاب با تبریک این روز به نماینده ولی فقیه در استان، جایگاه نماز جمعه را در شفاف سازی سیاسی و اجتماعی جامعه بسیار مهم دانست.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن عید غدیرخم این روز را به شیعیان جهان تبریک گفت و درخصوص افتخار آفرینی ورزشکاران ایرانی در بازیهای المپیک توکیو نیز گفت: اخیرا شاهد افتخار آفرینی ورزشکار ایرانی در المپیک در رشته‌ی تیراندازی بودیم که این طلا دومین طلای المپیک و اولین  طلای ایران بود و همچنین پیروزی تیم ملی والیبال ایران را نیز تبریک می‌گوییم.

در ادامه این جلسه از یک جوان تبریزی مخترع و سازنده‌ی کلید و پریزهای بی‌خطر و از یک خانواده‌ی تبریزی که در عرصه محیط زیست فعال بودند، تقدیر شد.

دستور بعدی جلسه به «لایحه شهرداری تبریز در خصوص واگذاری ۲۳ درصد از املاک تعاونی مسکن جهاد کشاورزی از اراضی مسکونی به شهرداری» اختصاص داشت.

عبداله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: طرح موضوع و نحوه اعلام شهرداری مشکل‌دار است و طرحی که در صحن رد می‌شود، باید حداقل بعد از گذشت سه ماه دوباره در صحن مطرح شود.

وی اضافه کرد: اعضای کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی به دلیل اینکه این لایحه آورده خوبی برای شهرداری دارد، موافقت خود را اعلام کرده‌اند اما اگر می‌خواهیم‌ از تعاونی حمایت کنیم، آنها نیز اقداماتی باید انجام دهند.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه پول شهرداری باید به‌روز پرداخت شود گفت: امروز تورم در کشور به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آینده قیمت ها را پیش بینی کرد لذا اگر شهرداری امروز این پول را بگیرد، همان روز آن را خرج خواهد کرد اما اگر زمین باقی بماند ارزش آن افزوده خواهد شد.

سونیا اندیش، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر نیز خاطرنشان کرد: اگر هدف شهرداری کمک به تعاونی جهاد کشاورزی است به نحوی برخورد شود که شرایط جامعه در نظرگرفته شود.


وی ادامه داد: تعدادی از این افراد که همگی از کارمندان دولت هستند فرش و طلای خود را فروخته و در این زمین سرمایه‌گذاری کرده‌اند لذا لازم است اگر قصد حمایت داریم، این کار به درستی انجام شود.

در نهایت این لایحه به تصویب رسید.

دستور بعدی جلسه به سخنرانی میان دستور سونیا اندیش اختصاص داشت.

این عضو شورای شهر تبریز طی سخنانی گفت:امروز از آخرین جلسه های علنی شورای شهر تبریز و این آخرین نطقی است که به عنوان نماینده مردم شریف تبریز در دوره پنجم پارلمان شهری ایراد می‌کنم.شهروندان بزرگوارچهار سال پیش در سال ۱۳۹۶ پیش از انتخاب به عنوان اعضای شورای شهر تبریز همسو با مطالبات شما و نیاز شهر تبریز، برنامه های خود را تعیین و اعلام کردیم و شما بر مبنای آن، بنده و دیگر اعضای محترم شورا را به عنوان نمایندگان خود در تصمیم گیری در مسائل مرتبط به حوزه شهری انتخاب نمودید و امروز در پایان شورای پنجم موعد ارایه گزارش به شما عزیزان است.

وی ادامه داد: گزارش عملکرد در حوزه کمیسیون تخصصی تحت مسئولیتم را در جلسات گذشته ارائه کرده و در فضای مجازی جهت دسترسی همگان منتشر کردم و امروز نیاز دیدم که نگاه کلی‌تر و عمومی‌تری به فعالیت شورای پنجم داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه را که اهم مطالبات شما و برنامه های ما در آغاز شورای پنجم بود، می توان در افزایش شفافیت و مبارزه با فساد، حرکت به سمت شهری انسان محور، عبور از توسعه‌ی نامتوازن شهر و حرکت به سمت توسعه متوازن و پایدار، عدالت در توزیع خدمات و امکانات، توجه به فضای سبز، محیط زیست و هویت تاریخی و در نهایتا افزایش رفاه شهری دانست و از نظر من، شورای پنجم در پاسخگویی به این مطالبات و عمل به این برنامه ها عملکرد قابل قبولی را داشته است؛ اگرچه در برخی از موارد عملکرد بهتر و در برخی ضعیف‌تر بوده و یا خروجی عملکردها در برخی حوزه ها ملموس تر و در برخی حوزه ها نیاز به گذر زمان خواهد داشت.

اندیش تاکید کرد: شورای پنجم از روز نخست ایجاد شفافیت در ساختار شورای شهر و شهرداری تبریز و مبارزه با فساد و تخلفات را برنامه اصلی خود قرار داد و جلسات شورای شهر نیز از ابتدای دوره بصورت زنده از طریق فضای مجازی  منتشر شده و به استحضار عموم شهروندان رسید تا عملکرد ما شورانشینان در معرض نقد  شهروندان، متخصصان و منتقدان قرار گیرد.

وی تعامل شواری پنجم با خبرنگاران افتخار این دوره عنوان کرد و افزود: درب صحن علنی شورا به روی تمام اهالی رسانه و خبرنگاران عزیز باز بود و هیچ خبرنگار و رسانه ای را از حضور در صحن شورا منع و برخلاف سنت موجود علیه هیچ اهل قلمی هیچ اقدام بازدارنده و یا شکایتی انجام نشد و من از تمامی اهالی محترم رسانه که در این چهار سال گذشته در انتشار اخبار پارلمان شهری و انعکاس نظر شهروندان و متخصصان به شورای شهر فعال و همراه بوده اند نیز کمال تشکر و قدردانی را دارم.

وی متذکر شد: شورای پنجم معتقد بود که عقلانی ترین و موثرترین راه در جهت مبارزه با فساد، افزایش شفافیت، برنامه محوری و اصلاحات ساختاری و اداری است که موثرتر از هر شیوه ای، می‌تواند فساد را کنترل و امکان تخلف را محدود سازد

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز اضافه کرد: با تدوین دستورالعمل ها، آیین نامه ها و شیوه نامه ها (همچون آیین کار شورا، شیوه نامه سرمایه گذاری، دستورالعمل حمایت از ورزشکاران و هنرمندان و …)، تلاش کردیم موضوعات را در چارچوب های مشخص از پیش تعیین شده بررسی کرده و مانع از تاثیرگذاری نظرات شخصی، احساسی و لحظه ای در تصویب موضوعات شده و سعی کردیم اگر نگاه حمایتی از برخی حوزه ها داریم این حمایت را عادلانه و بر اساس اصول معین توزیع کنیم و اگر محدودیتی نیز قائل می شویم همگان در برابر این محدودیت برابر باشیم.

وی تاکید کرد: تلاش کردیم از اقدامات نمایشی و مصوبات هیجانی فاصله بگیریم و پروژه های شهری را بر مبنای اولویت ها و نه خوشایند های فردی، جمعی و یا محله ای مصوب و پیگیری کنیم و بجای اقدامات نمایشی، ساعت ها جهت تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت برای اداره شهر زمان و انرژی گذاشتیم تا مسیر توسعه شهر نه با نظر شخصی و گروهی که بر مبنای برنامه و شاخص جلو رود.

وی با اشاره به حسابرسی از شهرداری تبریز، سازمان ها و شرکت های وابسته نیز گفت: این موضوع که سالها راکد مانده بود، دوباره به جریان انداخته شد تا قدم بزرگی در مسیر شفافیت و کارآمدی در مجموعه مدیریت شهری برداشته باشیم.

اندیش گفت: با تلاش اعضای شورا و مدیران شهرداری سامانه های شفافیت املاک و ماشین آلات طراحی و راه اندازی گردید که در سایه آن چندین هزار میلیارد تومان از املاک شهر که در دست غیر بود، به شهر و شهرداری تبریز بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا با حمایت حداکثری از انجمن‌ها و موسسات خیریه فعال، ضمن حمایت و ارج نهادن به تلاش های شبانه روزی آنان، شورای شهر و شهرداری تبریز را از ورود مستقیم به حوزه های حمایتی از شهروندان خارج و این مسئولیت را به متخخصان این حوزه واگذار کنیم.

وی در خصوص حمایت از ورزشکاران نیز گفت: حمایت از هیأت های ورزشی و ورزشکاران را جایگزین تیم‌داری در شهرداری و حمایت از ورزش و ورزشکاران استان را از مسیری غیر از ورود مستقیم به حوزه ای خارج از وظایف روشن شهرداری تبریز پیگیری کردیم.

این عضو شورای شهر تبریز افزود: تصمیم گرفتیم به جای از درد گفتن در صحن علنی و نالیدن جلوی دوربین، برای درمان دردهای شهر، جدی تر و موثرتر از پیش کمیسیون‌های تخصصی شورا را سامان ببخشیم و خوشحالیم که کمیسیون های تخصصی شورا در دوره پنجم ارزش و اعتبار یافته و موضوعات و مشکلات شهر به دور از عوام فریبی در فضای تخصصی مورد بررسی و چاره جویی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مفتخریم که در طول دوران شورای پنجم کمترین قطع درختان در شهر را شاهد بودیم و حفاظت و صیانت از فضای سبز شهر را به مسئولیت و هدف تمام ارکان مدیریت شهری تبدیل کرده ایم و خوشحالیم که با اجرای طرح ها و پروژه های مختلف بر خلاف گذشته در پایان ۴ سال اعلام کنیم که وضعیت فضای سبز تبریز در گذر این ۴ سال نه تنها پسرفت نکرده است بلکه توسعه‌ی قابل توجهی در این حوزه را نیز شاهد هستیم.

وی در خصوص اقدامات شورای شهر در بحث بانوان نیز گفت:کمک در جهت راه اندازی مرکز ماده ۱۶ بانوان و ایجاد شیلتر زنان، تعیین اعتبار در جهت توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار، رایزنی با مسئولین و بزرگان شهر در جهت کاهش محدودیت ها و حمایت از ورزش زنان در حوزه های مختلف، راه اندازی فراکسیون بانوان شهر تبریز، تلاش در جهت به کارگیری زنان در حوزه های تخصصی همچون سازمان آتش نشانی، حمایت از مشاغل مرتبط با اشتغال زنان همچون آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی، رسیدگی به مسایل و حمایت از کارکنان زن شهرداری تبریز از جمله این اقدامات بود.

اندیش ادامه داد: سعی کردیم علی‌رغم عدم حمایت های قانونی از اعضای پارلمان شهری، در ایفای نقش نظارتی خود در جهت پاسداشت حقوق شهر و شهروندان هرکجا نیاز بود بدون لکنت و شفاف از مسایل و مشکلات و تخلفات و فساد بگوییم و حتی برای ۵ دقیقه صحبت، با شکایت این و آن،  ساعت ها در کلانتری ها و دادگاه ها برای پاسخگویی حاضر شویم که این مسئولیت اخلاقی و قانونی ما بود اما ای‌کاش پارلمان شهری برای ایفای این نقش خود حمایت های قانونی را نیز پشت خود احساس می‌کرد.

وی یادآور شد: ما به عنوان بخشی از مدیریت شهری تبریز مسئولیت خانه ای به اسم تبریز و خانواده ای به بزرگی تمام شهروندان تبریزی را برعهده گرفته بودیم و ما نیز همچون شما بهترین ها را در این مدت برای شهر  می خواستیم اما در این مسیر مشکلات کمی نداشتیم و خانواده شهر نیز همچون تمام خانواده ها در این ایام سخت شیوع ویروس کرونا با محدودیت روبرو شد.

وی اضافه کرد: وضعیت اقتصادی کشور، افزایش هزینه ها ، کاهش درآمدها، نوسان قیمات ها و مشکلات تحریم ما را نیز همچون خانواده های شما تحت تاثیر قرار داد و ما را نیز همچون تمام خانواده ها از آنچه می خواستیم از رفاه و رضایت به همشهریانمان به ارمغان بیاوریم دور ساخت و مجبورمان کرد برخی از برنامه هایمان را که بار مالی زیادی برای شهر داشت موقتا تعطیل کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: تلاش کردیم همچون تمام خانواده ها هرچند سخت و بی رمق، بار خانواده تبریز را از این گردنه سخت عبور دهیم و بارها برای خانواده شهر همچون شما مجبور شدیم در صف تامین امکانات بایستیم، گاهی موفق بودیم و گاهی هم نه! اما امیدواریم که این تلاش چهارساله‌ی اعضای شورای شهر را از ما قبول نمایید و من مطمئن هستم که با گذر زمان و با قضاوت نسبی نسبت به عملکرد شورای پنجم در مقایسه با قبل و بعد از خود، نمره قابل قبولی بر عملکرد ما در دوره پنجم قائل خواهید شد.

اندیش در پایان سخنان خود گفت: از شهرداری تبریز بابت سرعت بخشیدن به پروژه باغ کتاب باغشمال تشکر می‌کنم و امیدوارم با تسریع امور، شاهد افتتاح این پروژه به عنوان یکی از بزرگترین یادگارهای بنده و شورای پنجم برای شهروندان تبریز و علی الخصوص اهالی فرهنگ تبریز باشیم.

سخنان میان دستور فرج محمد قلیزاده

فرج محمد قلی‌زاده، رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر تبریز نیز طی سخنان در نطق میان دستور گفت: چرا حاکمیت مدیریت شهری را رها کرده است؟ ۷۰ درصد مردم ایران در ۱۲۰۰ شهر و ۱۸ کلانشهر زندگی می‌کنند و ۳۲ درصد جمعیت ایران در کلانشهرها هستند و هیچ مجموعه‌ای به اندازه شهرداری با مردم ارتباط ندارد.

وی افزود: این موضوع در کل شهرداری ها با وجود همه خدمات، نارضایتی را به جامعه پمپاژ می‌کند و خروجی آن نارضایتی مردم است.

وی خاطرنشان کرد: آخرین قانون شهرداری‌ها ۶۶ سال پیش تصویب شده و قوانین آن به روز نیست و لازم است زیرساخت های جدید و قوانین جدیدی در این قوانین ایجاد شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: به غیر از شورای پنجم مشهد هیچ شورای شهری در کشور ساختار اداری ندارد و به همین دلیل تجربیات شورا از دوره‌ای با دوره‌ بعد منتقل نمی‌شود و شهرداری ها از ۴۰ سال قبل بزرگتر اما نا کارآمد، پرهزینه و غیر پاسخگو شده است.

وی با بیان اینکه دولت حاضر نشده امور شهری را به شهرداری ها واگذار کند و به همین دلیل هیچ ارگانی هماهنگ نیست، گفت: بودجه دلیل رها کردن شورا توسط دولت است؛ بودجه شهرها از مالیات عمومی تامین می‌شود در حالیکه در ایران شهرداری بودجه خود را از طریق تغییر کاربری، فروش تراکم و کمیسیون های ماده ۱۰۰ بدست می‌آورد و این قانون فروشی شهرها را به جهنم تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم شهر و مدیریت شهری را رها کرده و تعداد بسیاری نیز ناراضی و تعدادی نیز بی‌تفاوت هستند، گفت: انتخابات شورای شهر ناقص است چراکه هر انتخاباتی براساس حزب نباشد، آن انتخابات ناقص است و بعد از گذشت پنج دوره، هنوز عملکرد شورا ها قابل قبول نبوده و هرکار خیری انجام می‌شود از توان شخصی هزینه شده است.

قلیزاده اظهار کرد: شهرداری به لحاظ ساختاری فرسوده است و هر فرد نیروهای خود را به شهرداری تزریق می‌کند به همین دلیل شهرداری تهران ۱۵۰ هزار نفر کارگر دارد و تبریز ۱۵ هزار نفر حقوق بگیر.

وی اضافه کرد: عمده کارکنان دارای مدرک ولی بدون تخصص هستند و ماهانه حدودا ۱۳۵میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود که ۱۸۵۰ میلیارد تومان حقوق  سالیانه است.
وی با بیان اینکه در عذل و نصب ‌مدیران هیچ شاخصی وجود ندارد، تاکید کرد: ۸۵ درصد درآمد ناپایدار بوده و هزینه‌ های جاری شهرداری هر دوره افزایش می‌یابد و نظارت کافی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه اعضای شورای پنجم با وجود اختلاف سلیقه‌ها تخصص خوبی داشتند، گفت: به همین دلیل آیین کار شهرداری تبریز تدوین شد و به جرات می‌توان گفت آیین کار شهرداری تبریز کامل ترین در کشور است.
وی همچنین با اشاره به تدوین و تصویب برنامه ۵ ساله و چشم انداز ۱۲ ساله، اصلاحات عمیق در تعرفه عوارض محلی، تاسیس مرکز پژوهش ها، ایجاد سامانه شفافیت مدیریت شهری، سامانه مدیریت هوشمند املاک، سامانه هوشمند مدیریت ماشین الات و سامانه چک های شهرداری را بخشی از عملکرد شورای پنجم عنوان کرد.

وی ادامه داد: در دوره چهارم  اعضای شورای شهر ۱۱۵۰ و مدیران و کارکنان شهرداری نیز ۱۳۰۰ روز در سال ۹۳ یا ۹۴ در ماموریت خارج از کشور بوده‌اند اما در شورای پنجم دو نفر از اعضا ۳ روز به ژاپن  و ۵ نفر دیگر پنج روز به آذربایجان رفتند.

قلیزاده با بیان اینکه ابزار نظارتی شورا بسیار پایین است گفت: در این دوره اعمال نظارت شورای شهر از طریق حسابرسی انجام شد که باید یادآوری کنم در قانون اساسی ارتش، سپاه و صدا وسیما یک اصل دارند اما برای شورا ۶ اصل وجود دارد ولی امروز شورای شهر فقط شورای شهرداری است و ابزار هایی که دارد در همین حد است.

وی اضافه کرد: شیوه‌نامه های شورای شهر در حوزه فرهنگ و ورزش تدوین شد که در گذشته میلیارد ها تومان هزینه شده بود و دستاورد و شیوه‌نامه‌ای نداشت .
وی گفت: شورای شهر در زمینه ساختاری نمره قابل قبولی به دست آورده است، و پیشنهاد دارم در دوره های بعدی نسبت به اصلاح ساختار ها اقدام کنند و تا زمانیکه ساختار ها اصلاح نشود خدمات ارایه خواهد شد ولی رضایت به وجود نخواهد آمد.

در ادامه جلسه این هفته شورای شهر تبریز  دو رونمایی تحت عنوان «سامانه برخط موافقت نامه های تبریز» و « نماد سامانه مدیریت مالی و چک های شهرداری تبریز با هدف شفاف سازی» انجام شد.

بهشتی گفت: سامانه شفافیت زیرمجموعه‌های نیز دارد و این سامانه ماحصل همکاری مشترک مرکز پژوهش‌های شورای شهر و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری است که در آن اطلاعات پروژه اعم از زمان شروع، زیربنا، مساحت، هزینه‌کرد، اعتبار و دیگر اطلاعات ثبت می‌شود که یک طرف آن را معاون برنامه‌ریزی امضا  می‌کند و طرف دیگر آن را مدیر برنامه ریزی.

شهردار تبریز از ثبت اطلاعات ۱۳۰۰ دستگاه خودرو و ماشین‌آلات تحت مالکیت شهرداری تبریز به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در سامانه شفافیت خبر داد.

 ایرج‌ شهین‌باهر، شهردار کلانشهر تبریز نیز اظهار کرد: با راه اندازی سـامانه جامع ماشـین آلات شهرداری تبریز، تمام خودروهای تحت مالکیت شهرداری در آن ثبت شده و دیگر هیچ دستگاه و خودرویی دور از چشم نظارت عمومی نیست.

وی افزود: تمامی اطلاعات ماشـین آلات شـهرداری در سـامانه‌ای جامع بارگذاری شـده است که در کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و ارائه به موقع خدمات تعمیرگاهی موثر واقع خواهد شد.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: راه اندازی سامانه شفافیت به اندازه کل درآمدهای دوره های چهارم و پنجم مدیریت شهری دستاورد داشته است.

وی اضافه کرد:  پیش از راه اندازی سامانه شفافیت، خرید، نگهداری، به کارگیری و هزینه کرد ماشین آلات به صورت جزیره ای و پراکنده انجام می شد که با راه‌اندازی این سامانه، کلیه امور مربوط به ماشین‌آلات شهرداری زیر ذره‌بین نظارت قرار گرفت.

شهین باهر همچنین خاطرنشان کرد: برخی از املاک شهرداری تبریز به بهانه های مختلف نزد افراد و نهادهای دولتی دیگر بودند و برخی از املاک نیز در طول ادوار گذشته توسط اشخاص تصرف شده بود که در این دوره از مدیریت شهری با تلاش اداره کل املاک و مستغلات، بخش اعظمی از این املاک به تعداد ۲۵۱ مورد و در مجموع به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به شهرداری بازگردانده شد.  

وی افزود: این املاک در دعاوی حقوقی و نزد مراجع ذیصلاح طرح شده و با دفاع اداره کل حقوقی شهرداری تبریز، مالکیت این املاک به شهرداری تبریز بازگردانده شده است.

شهردار تبریز همچنین با اشاره به بازگشت ابنیه تاریخی شهر به مالکیت شهرداری اظهار کرد:  شاید بتوان مهمترین مصداق احیای مالکیت شهرداری را، بازگشت مالکیت شهرداری بر خانه ی تاریخی هنر در باغ گلستان دانست.

وی اضافه کرد: در کنار این موارد، شهرداری تبریز بعد از سال ها برای تمامی املاک خود سند مالکیت اخذ کرده است که حتی پس از پایان این دوره از مدیریت شهری، خللی بر مالکیت این املاک به وجود نمی آید.  

شهین‌باهر یادآور شد: از جمله موارد دیگر می توان به اخذ سند مالکیت شهرداری تبریز بر عمارت تاریخی ساعت پس از ۸۰ سال و نیز بخشی از تفرجگاه ائل گلی در دوره فعلی شهرداری تبریز اشاره کرد.

مرتضی موحدنیا، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تبریز نیز گفت: این سامانه ماحصل همکاری مرکز پژوهش‌ها و معاون برنامه ریزی و در راستای اجرای بندهای بودجه سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است که این موافقت‌نامه‌ها در معرض دید عموم باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها مقرر شد تا موافقت‌نامه‌های شهرداری در معرض دید عموم باشد و سال به سال تکمیل شود.

وی تاکید کرد: بعد از تصویب بودجه، از طریق شهردار به مناطق ابلاغ می‌شود و در مناطق موافقت‌نامه‌ها به عنوان سند مالی بین شهرداری و مدیران پروژه تنظیم می‌شود که پس از آن وظیفه معاونت برنامه‌ریزی تخصیص بودجه است.

موحدنیا افزود: مشخصات موافقت نامه‌ها نیز به تفکیک پروژه‌ها، حجم عملیات، میزان اعتبار، درصد پیشرفت، نحوه اجرای آن و عملکرد مالی سال پایه و پرداخت‌های صورت گرفته و پیش‌بینی اعتبار برای سال‌های آتی در این موافقت‌نامه‌ها این موارد قید می‌شود.

وی در خصوص اهداف این سامانه خاطرنشان کرد: همکاران معاونت برنامه‌ریزی اقدام به تدوین و راه‌اندازی این سامانه کرده است و هیچگونه هزینه‌ای در طراحی این سامانه به شهرداری تحمیل نشده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تبریز اضافه کرد: این سامانه با همکاری و نظارت معاونت برنامه‌ریزی، مرکزپژوهش‌ها، معاونت‌های شهرداری و دیگر مجموعه‌های شهرداری تدوین شده است.

فرج محمد قلی‌زاده در این خصوص گفت: وعده راه اندازی پنج سامانه شفافیت داده شده بود که ۴ سامانه آن آماده شده و سامانه قرارداد و امور حقوق باقی ماند و امروز سامانه چک رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: شهرداری سالانه میلیارد ها تراکنش چک دارد و اگر نظارت کافی و سیستماتیک به این چک‌ها نشود، در این صورت واحد هایی واگذار و چک گرفته می‌شود که بعد از ۱۵ سال چک نقد نشده و واحد ها ارزششان چندین برابر شده است.

قلیزاده ادامه داد: در بسیاری موارد چک ها مفقود شده است اما در صورت راه اندازی سامانه چک این موضوعات از بین خواهد رفت و از آلودگی بدنه شهرداری به فساد جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: در برخی سازمان ها آنقدر چک وجود داشت که به وسیله گونی حمل می‌شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: باوجود سامانه چک دریافت و نگهداری و وصول چک ها هوشمند خواهد شد و تقریبا از تخلفات سنتی جلوگیری می‌شود مگر اینکه راه های جدیدی پیدا کنند.

وی متذکر شد: از مدیران شهرداری می‌خواهم نگران گذشته نباشند و راه های پیموده شده را بگویند چرا که سامانه های شفافیت دشمنان زیادی دارند و لازم‌است مدیریت بعدی شهر مراقب این دشمنی هاباشد و آنها را تکمیل کنند.

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: در سنگ فرش میدان شهید بهشتی که فرشی با مصالح خاص طراحی شده بود، اخیراً شهرداری منطقه اقدام به برداشتن کف سازی قبلی کرده و مجدداً طرح جدیدی ارائه کرده است.

وی افزود:  شهرداری در حوزه فضای سبز و توسعه آن اقدامات موثری انجام‌داده است ولی لازم است شهرداری برنامه و طرح خود را برای مجموعه میدان شهید بهشتی را قبل از اجرا ارایه کند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در خصوص پروژه های عمرانی دو شهروند تبریزی از چند نفر از اعضای شورا شکایت کرده‌اند که چرا اقدامات غیر قانونی را به صورت شفاف بیان نمی‌کنید که جواب های آن داده شد.

بابایی اقدم گفت: ۴ پروژه تقاطع غیر همسطح که در شهر درحال اجرا هستند امروز تعدیل خورده اند درحالیکه ۲۰ درصد پیشرفت داشته اند، قبلا در این‌خصوص هشدار داده‌ایم اما توجهی به آنها نشده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز در گزارشی از حوادث اخیر برای پرسنل آتش نشانی تبریز ارائه کرد.

علیرضا زبردست در این خصوص گفت:  این حادثه که در منطقه ائل‌گلی رخ داد و عملیات اطفای حریق به مدت ۴۵ دقیقه طول کشید، به دلیل وجود مایع اشتعال زا و عدم جمع آوری به موقع از طبقه همکف به دیگر طبقات سرایت کرد.

وی با بیان اینکه به همت آتش‌نشانان ۲۱ نفر نجات یافتند افزود: در این حادثه یکی از همکاران ما دچار مصدومیت شد که کارشناسان بر این باور هستند که دلیل مصدومیت این آتش‌نشان افت قند خون و جابجایی ماسک او هنگام افتادن و استنشاق گازها است.

وی با اشاره به آموزش بعد خدمت و ضمن خدمت  این آتش‌نشان گفت: این آموزش ها نیز هیچ مشکلی نداشته و او با بالاترین نمره قبول شده است و همکار ما از ماسک استفاده کرده است ولی به دلیل افت قند خون بی‌حال افتاده است و با افتادن وی جابجایی در ماسک صورت اتفاق افتاده و استنشاق گازهای سمی صورت گرفته است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز بابیان اینکه صالح امانی بعد از سه ماه، هنوز در بیمارستان بستری است، گفت:روزانه آموزش‌های مختلفی از جمله کار در تاریکی، کوهستان، دریاچه و… صورت می‌گیرد ولی وضعیت آتش‌نشانی ما بسیار اسفناک است و با این وجود چهار ایستگاه در دوره فعلی احداث و ۲ پست امدادی دیگر ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: تجهیزات ما خیلی ضعیف است و این سازمان همتی عمومی می‌خواهد بطوریکه می‌توان آسفالت یک خیابان را به تأخیر انداخت، ولی نباید با ماشین‌های قدیمی تردد کرد.

زبردست با انتقاد از ساخت و ساز غیرمجاز در این ساختمان گفت:ساختمانی که حادثه در آن رخ داد باید پله‌فراری داشت، اما به دلیل احداث یک طبقه اضافی، این پله ها را حذف کرده اند و اگر امروز شکایتی کنند من، شهردار و شهرداری منطقه باید پاسخگو باشیم.

دبیری نیز گفت: باید برای مجوزهای صادره سخت‌گیری لازم صورت گرفته و قوانین رعایت شود ولی شاید برای برخی پروژه‌ها امکان تغییر وجود نداشته باشد که باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: وضعیت هوشیاری آقای امانی خوب نیست و امکان برقراری ارتباط ندارد.

تقی‌پور نیز اظهار کرد: از اعضای شورای شهر نیز در تخصیص بودجه و تجهیز آتش‌نشانان تقدیر و تشکر می‌کنم و از آقای شهردار نیز می‌خواهم برای تامین تجهیزات اولیه اعتباری اولیه اختصاص یابد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا