رقابت ۱۳۸ کاندیدا در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو/تشکیل پرونده تخلف انتخاباتی برای ۳۸ نفر
رقابت ۱۳۸ کاندیدا در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو/تشکیل پرونده تخلف انتخاباتی برای ۳۸ نفر

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تبریز با بیان این‌که از برنامه زمانبندی انتخابات جلو هستیم و تمامی امور طبق روال انجام می‌شود، گفت: طبق آخرین گزارشات، 138 کاندیدا در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو رقابت خواهند کرد.

بهروز مهدوی در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، ۱۰۰۲ شعبه اخذ رای تعیین شده که۷۹۹ شعبه آن در شهرستان تبریز قرار دارد؛ همچنین در روستاهای شهرستان تبریز، سردرود و باسمنج نیز ۷۷ شعبه، بخش خسروشهر و روستاهایش ۳۹ شعبه و در شهر تبریز نیز ۶۸۳ شعبه (۶۷۷ شعبه ثابت و شش شعبه سیار) تعیین شده است.

وی با اشاره به این‌که در شهرستان اسکو نیز ۱۱۹ شعبه اخذ رای تعیین شده است، افزود: در شهر اسکو ۱۶ شعبه اخذی رای ثابت و یک شعبه سیار، در شهرسهند ۳۹ شعبه ثابت و دو شعبه سیار، در بخش ایلخچی و روستاهایش ۳۱ شعبه ثابت و دو شعبه سیار قرار خواهد داشت.

وی با بیان این‌که در شهرستان آذرشهر، ۸۴ شعبه اخذ رای تعیین شده است، گفت: در شهر آذرشهر ۱۹ شعبه ثابت و دو شعبه سیار، در بخش مرکزی آذرشهر و روستاهایش ۲۵ شعبه ثابت و پنج شعبه سیار، در بخش ممقان و روستاهایش ۱۰ شعبه ثابت و یک شعبه سیار و در بخش گوگان و روستاهایش نیز ۲۱ شعبه ثابت و یک شعبه سیار قرار خواهد داشت.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تبریز با تاکید بر این‌که نسبت به دوره قبل، ۱۰۰ شعبه اخذ رای را در حوزه انتخابیه افزایش داده‌ایم، گفت: بلافاصله پس از اتمام رای گیری، شمارش آرای شروع شده و با این روال، پیش بینی می‌کنیم که طی روز بعد از اتمام انتخابات نتایج را اعلام کنیم.

وی با بیان این‌که در شهرستان تبریز یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۷۷۰ نفر واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: تعداد واجدان شرایط رای دادن در کل حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز برابر با یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۳۷ نفر است.

وی با بیان این‌که ۳۲۸ داوطلب شرکت در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه مرکز تبریز ثبت نام کرده بودند، افزود: طبق آخرین گزارشات، ۱۳۸ نفر تایید صلاحیت شده و به عنوان کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به رقابت خواهند پرداخت.

مهدوی با بیان این‌که امروز لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان و نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود، افزود: تبلیغات کاندیداها از بامداد پنجشنبه ۲۴ بهمن شروع شده و به مدت هفت روز تا ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که ابعاد تمامی آثار تبلیغاتی شامل بنر، عکس، پرسشنامه، نام کاندیدا و… نباید بیش از ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر باشد، افزود: در تعداد آثار انتخاباتی محدودیتی وجود ندارد و باید در محل ستاد مشخصه‌ای باشد تا معلوم شود که محل موردنظر، ستاد یک کاندیدا است.

وی با تاکید بر این‌که آثار تبلیغاتی باید در محل مجاز نصب شوند، افزود: کاندیداها می‌توانند در هر منطقه شهرداری صرفا دو ستاد تبلیغاتی شامل “خواهران و برادران” داشته باشند. اقلام تبلیغاتی نیز باید طبق تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چاپ شود، در غیر این صورت چاپخانه بدون تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حق چاپ ندارد.

فرماندار تبریز با بیان این‌که حدنصاب کسب نمایندگی در این دوره، ۲۰ درصد کل آرای صحیح(معادل یک پنجم) است، اظهار کرد: تمامی موارد انتخاباتی به دقت رصد می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که از مردم از همان آغاز رای گیری پای صندوق‌های رای حاضر شوند و به پایان وقت موکول نکنند، گفت: اسامی کاندیداها باید با خط خوانا در کادرهای مشخص شده برگ رای درج شود.

وی با بیان این‌که که متولدین دوم اسفند سال ۸۰ به بعد دارای ۱۸ سال تمام بوده و می‌توانند در رای گیری شرکت کنند، افزود: رای دهندگان حتما کارت ملی خود را نیز به همراه داشته باشند و چنانچه کارت ملی همراهشان نبود شماره ملی خود را به خاطر داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تبریز با تاکید بر این‌که نامزدها به ازای هر شش شعبه می‌توانند یک نماینده در محل شعبه داشته باشند، افزود: نمایندگان نامزدها حق دخالت در روند رای گیری را ندارند و درصورت مشاهده مشکل در روند برگزاری انتخابات می‌توانند مراتب را به رییس شعبه اطلاع دهند.

وی با بیان این‌که تاکنون هیچ ائتلاف رسمی در رابطه با انتخابات ثبت نام نکرده است، افزود: تاکنون برای ۳۸ نفر پرونده تخلف انتخاباتی در ستاد پیشگیری از تخلفات تشکیل شده که دو مورد نیز منجر به صدور حکم شده است؛ آنانی که در فضای مجازی اقدام به تخریب سایر کاندیداها می‌کردند پرونده تشکیل شده و ستادپیشگیری از تخلفات انتخاباتی بسیار جدی عمل می‌کند.

وی با بیان این‌که در رابطه با میزان مشارکت نظرسنجی نکرده‌ و سفارشی نکرده‌ایم، افزود: دستگاه‌هایی که در این خصوص نظرسنجی کرده‌اند نیز اطلاعات خود را به ما نداده‌اند.

مهدوی افزود: با توجه به این‌که حدنصاب کسب کرسی نمایندگی ۲۰ درصد کلی آرای است، احتمال می‌دهیم که انتخابات حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به دور دوم نیز کشیده شود و آمادگی‌های لازم در این زمینه را داریم.

وی بیان کرد: در لیست ۱۳۸ نفری کاندیداها یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، اسامی نمایندگان فعلی مجلس، نمایندگان ادواری و برخی چهره‌های سیاسی دیده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بارش‌های اخیر اشاره کرد و گفت: باید در این رابطه از مردم عذرخواهی کنیم، چراکه گلایه داشتند، البته شهرداری هم امکانات کافی برای این حجم بارش را نداشت؛ معتقدم باید اطلاع رسانی دقیق و شفاف در خصوص جمع آوری برف انجام می‌شد و باید همه کمک کنند تا فرهنگ صبوری و همکاری جا بیافتد.

  • منبع خبر : ایسنا