رشد ۵۲ درصد صادرات به اکو
رشد ۵۲ درصد صادرات به اکو

تهران- نهال امید - سخنگوی گمرک گفت: سهم صادرات ایران با ۹ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (اکو) در ۹ماهه امسال، ۱۹میلیون و ۸۵۶ هزار و ۵۳۱تُن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۵۱۷ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش ۴۱ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی در ارزش داشته است.

به گزارش روز سه شنبه نهال امید از گمرک، «سید روح اله لطیفی» در این باره اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اول دی ماه، ۲۳ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۸ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۱۶ دلار بین ایران و ۹ کشور عضو سازمان اکو تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

ترکیه مقصد نخست صادرات

لطیفی در خصوص میزان صادرات به کشورهای عضو اکو، توضیح داد: ترکیه با خرید چهار میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران در بین اعضای اکو بود و پس از آن افغانستان با یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار، پاکستان با ۹۱۱ میلیون دلار،جمهوری آذربایجان با ۳۸۸میلیون دلار، ازبکستان با ۳۱۰میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۴۰میلیون دلار، قزاقستان با ۱۳۳میلیون دلار، قرقیزستان با ۶۲میلیون دلار و تاجیکستان با ۵۴میلیون دلار در رتبه‌های بعدی صادرات کالاهای ایرانی قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از اعضای اکو نیز گفت: در ۹ماه امسال، سه میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۰۷ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۱۹۹ دلار از ۹ کشور عضو اکو وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد در وزن کاهش  و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی افزود: ترکیه با فروش سه میلیارد و ۶۹۷میلیون دلار، پاکستان با ۱۹۴میلیون دلار، ازبکستان با ۹۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۸ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۳۲ میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۵ میلیون دلار، افغانستان با ۱۳ میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از ۲ میلیون دلار، به ترتیب کشورهای طرف معامله با ایران در تامین نیازهای کشور در بین اعضای سازمان اکو بودند.

به گزارش نهال امید ، ۱۰ کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

  • منبع خبر : ایرنا