رشد ۱۲٫۵ دلاری قیمت گندم/ چرا قیمتهای جهانی بالا می رود؟
رشد ۱۲٫۵ دلاری قیمت گندم/ چرا قیمتهای جهانی بالا می رود؟

با شروع سال نو میلادی قیمت انوع محصولات اساسی رشد افزایشی قیمت دارند که در این میان 4 دلیل عمده وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری نهال امید قیمت انواع کالاهای اساسی در آخرین روز این هفته با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه شد به طوری که گندم به عنوان محصول استراتژیک با ۱۲٫۵ دلار افزایش در هر بوشل رکورد جدیدی را ثبت کرد.
 بر اساس این گزارش دیگر محصولات کشاورزی هم افزایش‌های شدید داشتند ذرت به عنوان خوراک دام ۳ دلار افزایش را رقم زد و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۰۶ دلار و ۷۵ سنت معامله شد.
 دانه های روغنی هم از  قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماندند سویای خوراکی رشد ۱۴ دلاری را ثبت کرد و گیاه روغنی کانولا ۱۱.۸ دلار در هر تن افزایش قیمت داشت.
 کاکائو بیشترین افزایش قیمت را در گروه محصولات نرم ثبت کرد و با ۹۸ دلار افزایش در هر تن رکورددار گرانی در این گروه بود.
 اما در گروه محصولات دامی قیمت ها کاهشی بوده است به طوری که دام زنده و پرواری کاهش هایی به ترتیب ۲ و ۶۰ سنت را تجربه کردند.
 روز گذشته سازمان خواروبار جهانی فائو شاخص قیمت را منتشر کرد که بر اساس آن قیمت ها از یک سال گذشته روند افزایشی داشته است چند دلیل در این رشد قیمت ها نقش دارد نخست اینکه شیوع بیماری کرونا زنجیره عرضه اکثر محصولات را مختل کرده و بازاررسانی به شدت ضعیف شده است.
دوم، کشورها برای واردات و صادرات پروتکل های خاصی را در نظر گرفتند و همین امر باعث شده محصولات زیادی یا به مرحله صادرات نرسند و یا  در گمرکات کشور ها در انتظار تخلیه بمانند در هر حالت محصولات به بازار مصرف نمی رسد و یا بسیار با تاخیر می رسد.

سوم اینکه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کشورها تامین نیاز داخل خودشان را در اولویت قرار دادند به عنوان مثال پوتین رئیس‌جمهور روسیه عوارض صادرات غلات را دو برابر کرده است و یا چهار کشور صادرات کود را ممنوع کردند.

چهارم اینکه خشکسالی های عمده در سال گذشته تولید محصولات اساسی را کاهش داده و به همین دلیل عرضه در بازار کم شده است.

  • منبع خبر : فارس