رتبه دوم بیتومین کشور اما جزو صدرنشینان در آمار بیکاری!/ بزرگترین معدن گیلسونیت در ایلام است
رتبه دوم بیتومین کشور اما جزو صدرنشینان در آمار بیکاری!/ بزرگترین معدن گیلسونیت در ایلام است

به گزارش نهال امید:ایران با داشتن منابع عمده قیر طبیعی از غنی‌ترین کشورهای دارای ماده معدنی در جهان محسوب می‌شود، ماده‌ای که در بازارهای کشور به عنوان بیتومین، آسفالت معدنی، قیر طبیعی و گیلسونیت شناخته شده است، طلایی سیاه که در کشورهای آمریکا، کانادا، روسیه، عراق، استرالیا و ایران حرف اول را می‌زند.

در حالی که استان ایلام رتبه دوم بیتومین کشور را به خود اختصاص داده که جزو صدرنشینان در آمار بیکاری است و می‌توان با حمایت‌ها از آن استفاده صنعتی کرد و ارزآوری را چند برابر افزایش داد.

رتبه دوم بیتومین کشور اما جزو صدرنشینان در آمار بیکاری!/ بزرگترین معدن گیلسونیت در ایلام است
صدای بیل‌های مکانیکی در دل کوه‌های زاگرس حکایت چشمانی است که به زمین سخاوتمندی که طلای سیاه از آن به دست می‌آید، اشاره دارد، چشمانی که تمام امیدشان کندن قیر طبیعی برای گسترش شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است کلیدی که قفلش توسط دستان سیاه همین کارآفرینان و کارگران ایوانی محقق می‌شود.
بیتومین یا گیلسونیت ماده‌ای معدنی که توانسته منجر به اشتغال و توسعه استان محروم ایلام شود اما باید گفت می‌توان به خوبی از ظرفیت‌های معادن استان برای اشتغال استفاده کرد اشتغالی پایدار که نتیجه‌اش برداشتن موانع باشد، راهی که می‌تواند ما را از وابستگی به دیگر کشورها برهاند. 
بر اساس آمار موجود میزان استخراج سالیانه بیتومین در استان حدود ۲۵ هزار تن است که در صورت راه اندازی واحد فرآوری می‌توان از این ظرفیت در راستای اشتغال و توسعه استان بهره گرفت.

اشتغالزایی برای ۲۵۰ نفر
حسن طهماسبی مدیر عامل معدن گیلانه زرنه شهرستان ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: در این معادن برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
وی افزود: سالانه بیش از ۴ الی ۵ هزار تن قیر طبیعی از این معادن استخراج می‌شود و به استان‌های همجوار، شیراز، تهران، اصفهان صادر می‌شود.
مدیر عامل معدن گیلانه زرنه شهرستان ایوان تصریح کرد: در حال حاضر موانعی برای تولید وجود دارد و آن مشکل ماشین آلات بوده هزینه‌ها سرسام آور است و تقاضا داریم از وزیر صمت که به مشکلات ما تولید کنندگان توجه و آنها را مرتفع کند.
 
  • منبع خبر : فارس