رای شورانشینان بر احیای باشگاه ورزشی شهرداری تبریز
رای شورانشینان بر احیای باشگاه ورزشی شهرداری تبریز

بیست و ششمین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر تبریز عصر روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، به‌صورت علنی و با حضور رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد. دستور اول جلسه عبارت بود از « بررسی نامه‌ی شماره‌ی ۵۴۷۲۷.۱ مورخ۱۴۰۰.۰۸.۰۹ شهردار کلانشهر تبریز در خصوص معرفی نماینده‌ی تام‌الاختیار شورای اسلامی […]

بیست و ششمین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر تبریز عصر روز سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، به‌صورت علنی و با حضور رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

دستور اول جلسه عبارت بود از « بررسی نامه‌ی شماره‌ی ۵۴۷۲۷.۱ مورخ۱۴۰۰.۰۸.۰۹ شهردار کلانشهر تبریز در خصوص معرفی نماینده‌ی تام‌الاختیار شورای اسلامی کلانشهر تبریز در جلسات شورای عالی پژوهش شهرداری تبریز» و بر اساس رأی اعضای شورا، سیدکاظم زعفرانچیلر به‌عنوان نماینده‌ی تام‌الاختیار شورای اسلامی کلانشهر تبریز در جلسات شورای عالی پژوهش شهرداری تبریز انتخاب شد.

دستور دوم جلسه به « بررسی مصوبه‌ی کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی کلانشهر تبریز در خصوص احیا و تشکیل سازمان ورزش شهرداری و همچنین باشگاه ورزشی شهرداری تبریز» اختصاص داشت.

پرویز هادی رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز در این خصوص گفت: از همه همکارانم تشکر می‌کنم که از روز اول تشکیل شورای ششم بر روی موضوع ورزش حساس بودند و ایجاد کمیسیون نیز نشان‌دهنده این حساسیت است.

وی ادامه داد: ما با گذشته کاری نداریم اما اکنون ۲۰ سالن در اختیار سازمان، هفت سالن در اختیار مناطق و آتش‌نشانی‌ها، دو استخر به‌صورت تعطیل، ۲۱ چمن مصنوعی و ۱۲چمن هم در اختیار هیات فوتبال است که هنوز تعیین تکلیف نشده‌است.

وی تاکید کرد: ما باید براساس یک تفاهم‌نامه محکم با آموزش‌وپرورش و یا اداره‌کل ورزش و جوانان در مناطق محروم زمین‌های رایگان  را در اختیار مردم قرار دهیم متاسفانه درحال‌حاضر وضعیت فضای ورزشی ما ابتر مانده‌است و بعد از ادغام سازمان ورزش در سازمان فرهنگی‌، هنری، اجتماعی و ورزشی، فضاهای ورزشی در حال نابود شدن است.

هادی گفت: باشگاه شهرداری به‌صورت اختصاصی از سال ۱۳۶۴ فعالیتش را در ورزش آغاز کرده‌است اما در دوره قبل متأسفانه تاکید زیادی بر روی حذف ورزش قهرمانی داشتند اما کل ورزش شهرداری را نابود کردند.

وی افزود: مسیرگشایی‌ها و توزیع امکانات در مناطق حاشیه‌نشین جزو ضروریات است اما موضوع ایجاد فضای ورزشی در این مکان‌ها نیز بسیار مهم است و ورزش بهترین راه برای جلوگیری از به‌وجود آمدن معضلات اجتماعی است و ما باید نگاه ویژه‌ای به مناطق داشته‌باشیم؛ شاید در مناطق برخوردار شهر نگاه ما درآمدزایی باشد اما هدف اصلی ما در مناطق کم برخوردار توزیع امکانات ورزشی و جلوگیری از بروز معضلات است و اصلا نگاه درآمدی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تصور اکثر مدیران از ورزش همگانی برگزاری چند ماه یک‌بار همایش پیاده‌روی است اما ورزش همگانی تنها در پیاده‌روی در جاده ائل‌گلی خلاصه نمی‌شود.

شهرام دبیری دیگر عضو شورای شهر نیز در این خصوص گفت: در گذشته لایحه‌ی حمایتی از بعضی رشته‌ها را مطرح کردیم که بعد از تصویب در شورا در هیئت تطبیق رد شد و ما بر روی مصوبه خود اصرار کردیم و سرانجام در هیات حل اختلاف نیز رد شد و نامه‌ای نیز از وزارت ورزش و وزارت کشور ابلاغ شد که شهرداری نمی‌تواند در ورزش قهرمانی فعالیت داشته باشد و به‌نظر من باشگاه ورزشی شهرداری را به‌عنوان یک شرکت احیا کنیم تا در موضوع استعدادیابی و همچنین برای حمایت از ورزشکاران در رشته‌های مختلف که می‌توانند در سطح کشور مقام بیاورند، فعالیت داشته باشند لذا تفکیک سازمان زمان‌بر خواهد بود اما تأسیس باشگاه ورزشی شهرداری به‌عنوان شرکت می‌تواند سریعاً انجام شود.

روح‌اله رشیدی رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: اهتمام عزیزان برای احیاء ورزش و توزیع امکانات ورزشی در مناطق محروم قابل‌تقدیر است اما ما باید تعهدات خود را در قالب قانون انجام دهیم؛ وظیفه شورا صرفاً ترویج ورزش همگانی است و شهرداری وظیفه تصدی‌گری ندارد بلکه وظیفه‌ی شهرداری توزیع و توسعه‌ی فضاهای ورزشی است.

وی ادامه داد: اگر مصوبه‌ی ما منهای بسترسازی و توسعه‌ی فضاهای ورزشی باشد، غیرقانونی است چراکه توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اساسنامه سازمان فرهنگی‌، هنری، ورزشی و اجتماعی شهرداری مشخص‌شده است و اگر در این سال‌ها کاری انجام‌نشده دلیلی بر تشکیل سازمان جدید نیست.

وی افزود: تبریز یکی از فقیرترین شهرها در حیث فضاهای ورزشی است و شهرداری فقط برای بسترسازی موظف است و احداث سالن نیز از جنس فعالیت‌های عمرانی است نه ورزشی؛ لذا پیشنهاد می‌کنم باید به قانون پای‌بند باشیم و باتوجه به اینکه باشگاه‌داری به سمت حرفه‌ای‌گری خواهد رفت، اما همچنان تعیین تکلیف وضعیت مالی باشگاه علم و ادب مشخص نشده‌است و بدهی دارد و اگر ما به فکر توسعه ورزش همگانی هستیم باید بر اساس اساسنامه از سازمان بخواهیم که در راستای حفظ اماکن ورزشی اقدام کند و اگر این کار را نکرد تنبیه شود.

علیرضا نوای باغبان رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز گفت: در اهمیت ورزش و ضرورت موضوع ورزش نیازی به صحبت نیست و ما باید به شهرهای دیگر هم نگاه کنیم در بسیاری از شهرها تیم شهرداری وجود دارد و قهرمان نیز می‌شوند ما باید بررسی کنیم که آن‌ها چطور توانستند از کمند این قانون فرار کنند و مانعی هم ندارند.

وی تاکید کرد: ما باید برای بها دادن به ورزش و ترویج نشاط اجتماعی جسارت به خرج دهیم؛ اکنون در تمامی سازمان‌ها بحث ورزش وجود دارد؛ اصلا پرسنل شهرداری به‌همراه خانواده‌هایشان یک مجموعه‌ای عظیمی هستند که نیازمند فضای ورزشی هستند و نظر من این است که ما به این طرح رای دهیم و اگر به هیأت حل اختلاف هم رفت ایرادی ندارد و ما از طرح خود دفاع می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از ورزشکارانی که در مجموعه‌های شهرداری مشغول به کار هستند، در جایی کار می‌کنند که حتی اجازه مرخصی ندارند تا به اردوهای تیمشان بروند.

نوای باغبان گفت: شهرداری منطقه ۹ محلی به متراژ ۱۸هزار مترمربع را که کاربری ورزشی داشت، در اختیار سازمان قطار شهری قرار داده‌است؛ این مکان به‌غیر از فروش، کاربرد دیگری برای سازمان قطار شهری نخواهد داشت درحالیکه  این مکان که می‌تواند به‌عنوان سرانه ورزشی باشد با این روش تکه‌تکه خواهد شد و همه این اقدامات شائبه برانگیز است.

غلامرضا احمدی نایب‌رییس شورای شهر نیز گفت: ورزش نیاز و ضرورت اصلی جامعه است و نقش شهرداری نیز توسعه فضاهای ورزشی، افزایش سرانه، ایجاد انگیزه و درنهایت نشاط و سلامت مردم است اما در گذشته مقداری قصور شده است لذا بهتر است اقدامات در قالب و روشی انجام شود که قابل‌اجرا باشد؛ وقتی‌که ما احتمال می‌دهیم این‌موضوع در هیئت تطبیق رد خواهد شد چرا ارائه دهیم  پس باید بررسی کنیم که آیا با چارت فعلی نمی‌شود این اقدامات را انجام داد؟

فریدون بابایی اقدم رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز گفت: در گذشته اقداماتی انجام‌شده است که وضعیت موجود ورزش شهر را به وجود آورده‌است و وضعیت ورزش و فضای شهری ما نگران‌کننده است ما نباید منتظر ورزش و جوانان بمانیم.

وی ادامه داد: شورای ششم از روز اول بر روی مناطق محروم تاکید ویژه‌ای داشته‌است متاسفانه شاهد هستیم که کودکان در محلاتی که پله دارند، در پاگرد پله‌ها در محلی سه متری فوتبال بازی می‌کنند و اکنون سرانه ورزشی شهر ما زیر ۱۵سانتی‌متر است.

وی افزود: درست است که ورزش و جوانان متولی اصلی است ولی به‌هرحال وضعیت فعلی به‌وجودآمده است و شاید اراده‌ای وجود ندارد که این وضعیت اصلاح شود لذا خواهش می‌کنم که برای احیای سازمان ورزشی ورود و موانع قانونی را هم رفع کنیم.

وی متذکر شد: در زمان گذشته فضا علیه شهرداری بود البته من نسبت‌به کارهای سازمان ورزش قبلی نقد دارم و آقای هادی هم گفتند که نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم ما باید از این به بعد تلاش کنیم تا در این فضای اقتصادی نسبت‌به ترویج فضای ورزشی در مناطق محروم اقدام کنیم.

سید کاظم زعفرانچی لر نیز گفت: من نیز با این طرح موافقم اما به شرطی که مکانیزمی باشد که برای شهرداری بار مالی نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر ورزشکاران مدال‌آور زیادی در مجموعه‌ی شهرداری داریم که باید احصاء شوند و اکنون در شهرداری مشهد مدیریت تربیت‌بدنی وجود دارد ولی چون بار رویدادها و وظایف برای سازمان فرهنگی‌،ورزشی، هنری، اجتماعی شهرداری زیاد است جایی برای ورزش وجود ندارد و بهتر است فایلی جداگانه برای ورزش باز شود.

هادی در واکنش به سخنان رشیدی گفت: بهتر است به‌جای قفل زدن قفل‌ها را باز کنیم. منِ پرویز هادی مدال‌هایم را گرفته و جانم را در راه کشورم گذاشته‌ام ولی اکنون تنها دغدغه من جوانان این شهر است چراکه اکنون سن اعتیاد به زیر ۱۳ سال رسیده‌است و در مدارس نیز نفوذ کرده‌است باید به دید مثبت نگاه کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ شب پرواز به ما گفتند که دولت پول تهیه بلیط را ندارد و ما شخصا بلیت تهیه کردیم آیا می‌توانستیم بگوییم چون دولت می‌گوید پس قانون است؟ آقای رشیدی مثل شورای قبل موضوع را از ریشه می‌زند.

وی اضافه کرد: برای ما همین کافی است که امکانات را در اختیار کودکان مناطق محروم قرار دهیم؛ اکنون دو میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و معضلات اجتماعی بیداد می‌کند اما تاکنون سازمان فعلی  به‌غیر از چاپ کاغذهای رنگی و آمارها چه کار دیگری کرده است؟ نتیجه این اقدامات رسیدن اعتیاد به زیر ۱۳ سال است و اگر این سازمان احیا نشود این سالن‌های ورزشی موجود نیز از بین خواهد رفت و ما باید فاتحه ورزش را بخوانیم. آیا وظیفه شهرداری فقط ساخت پل است؟ اکنون حتی به فنس های چمن‌ها هم رحم نمی‌کنند و آن‌ها را دزدیده‌اند.

روح‌اله دهقان نژاد رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورای شهر نیز گفت: من از روز اول پیگیر مشکلات واگذاری قبلی بودم و چک‌های تیم علم و ادب همچنان پاس نشده‌است و مشخص نیست تیم در اختیار چه کسی است.

وی ادامه داد: علت اصلی مشکلات فعلی، عدم نظارت کافی است و این باعث شد که اعضای شورای شهر قبلی به‌جای ارائه راهکار صورت مسئله را پاک کنند.

وی تاکید کرد: ما باید برای احیاء باشگاه قدم برداریم اکنون در شهر ورامین باشگاه شهرداری فعالیت جدی دارد؛ باید اولویت ما با ورزش همگانی باشد و زیرساخت‌ها را نیز توسعه و استعدادها را پرورش دهیم اما نه به‌عنوان متصدی بلکه به‌عنوان حامی؛ ما باید دقت کنیم تا جنبه‌های نظارتی احیای باشگاه را نیز رعایت کنیم و اجازه ندهیم که مثل قبل فاکتورهای آب‌معدنی را رد کنند!

رشیدی نیز در پاسخ به سخنان هادی گفت: من احساس پاک آقای هادی را تحسین می‌کنم اما این‌جا محل قانون‌گذاری است و خواهش می‌کنم این‌طور به قانون نگاه نکنیم.

وی ادامه داد: صورت مسئله ما فقر فضای ورزشی است و حرف ما نیز این است که تاکنون معاون ورزشی سازمان فعلی چه اقداماتی کرده‌است آیا اصلا  قرار براین است که شهرداری سالن‌ها را نگه دارد  یا آن‌ها را واگذاری کند؟ لذا اصلا لازم نیست خودمان دوباره شرکت ایجاد کنیم اتفاقاً باید به بخش خصوصی میدان دهیم و فضای ورزشی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا به وضعیت فعلی دچار نشود.

یاسین بجانی سخنگوی شورای اسلامی شهر نیز گفت: متأسفانه در شورای پنجم اصرار داشتند قوانینی را که در تهران تصویب می‌شد، در تبریز اجرا شود و ما نباید اجازه دهیم تا ورزش همگانی تعطیل شود.

دبیری نیز گفت: اکنون وزارت کشور و وزارت ورزش رویکردشان را عوض کرده‌اند و می‌گویند شهرداری می‌تواند در بحث ورزش فعالیت کند لذا این کار غیرقانونی نیست و ما از نظر قانونی می‌توانیم در قالب شرکت باشگاه شهرداری را احیا کنیم و هدفمان نیز تربیت جوانان و استعدادیابی باشد.

احد صادقی دبیر شورای شهر نیز گفت: در دورانی که سازمان ورزش فعالیت می‌کرد اولویت‌بندی چیز دیگری بود اما در عمل شاهد بودیم که بازیکنان خارجی با قیمت‌های میلیاردی می‌آمدند و پولی که بیت‌المال بود را مصرف می‌کردند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی استفاده از افراد مسئله‌دار در سازمان فعلی است و ما از کمیسیون ورزش و جوانان می‌خواهیم از تداوم تفکرات مانند سبک و سیاق گذشته جلوگیری کند.

محمدحسن اسوتچی خزانه دار شورای شهر نیز گفت: علت اصلی به وجود آمدن وضعیت فعلی در اماکن و فضاهای ورزشی، عدم نظارت است و تنها مربوط به زمان بعد از ادغام سازمان نیست.

حکیمه غفوری نیز بیان کرد: هیچ‌کس مخالف توسعه ورزش در شهر نیست اما ما باید ابتدا به فکر توسعه و حل مشکلات ورزش همگانی باشیم سپس به فکر احیای ورزش قهرمانی در این شهر با چراکه باشگاه‌داری اضافه باری بر دوش شهرداری است ومن  اصلا موافق باشگاه‌داری نیستم.

برگی رییس شورای شهر تبریز نیز گفت: رهبر انقلاب فرموده اند که «تا می‌توانید در ورزش خرج کنید تا کودکان ورزش کنند که این خرج کردن اسراف نیست.»

وی ادامه داد: ما باید براساس این فرمایش عمل کنیم ولی باید مواظب باشیم مدیریت‌مان طوری نباشد که میلیاردها تومان پول اسراف شود؛ چرا شهرداری تهران سازمان ورزش را راه اندازی کرده ولی ما نمی‌توانیم؟ اگر این امکان برای جوانان تهران وجود دارد، باید برای جوانان تبریزی نیز باشد.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم استعدادهای این شهر در ورزش های مختلف شناخته شود و هرگز موافق آوردن بازیکنان خارجی نیستیم اکنون در ۴۵ شهر کشورمان شهرداری در ورزش فعالیت دارد و ما باید در اساسنامه باشگاه قید کنیم که فقط بازیکنان بومی و جوانان محلات شهر می‌توانند در این تیم بازی کنند و مهم نیست که به لیک برتر صعود کنیم یا نه.

به گزارش ایسنا، در نهایت با رای موافق اعضای شورا موضوع تفکیک سازمان ورزشی از سازمان فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی و همچنین احیای شرکت باشگاه شهرداری تصویب شد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا