رئیس سازمان صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی: پیش‌بینی مصارف انبارها جزو اقدامات آفندی است
رئیس سازمان صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی: پیش‌بینی مصارف انبارها جزو اقدامات آفندی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پیش بینی و ذخیره سازی مصارف انبارهای کالاهای اساسی جزو اقدامات مهم آفندی این مجموعه است.  حبیب امین‌ زاده روز چهارشنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و تشریح عملکرد کارگروه صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه با تاکید بر اهمیت پدافند غیرعامل در این حوزه، افزود: بعد از […]

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: پیش بینی و ذخیره سازی مصارف انبارهای کالاهای اساسی جزو اقدامات مهم آفندی این مجموعه است.

 حبیب امین‌ زاده روز چهارشنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و تشریح عملکرد کارگروه صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه با تاکید بر اهمیت پدافند غیرعامل در این حوزه، افزود: بعد از اینکه دشمن از مقابله مستقیم با ایران ناامید شد و با وجود همه دردسرهایی که علیه ما ایجاد کرد، شکست خورد، به برخوردهای غیرمستقیم روی آورده است. 

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صنایع آذربایجان شرقی مربوط به بخش خصوصی است، اظهار داشت: مجموعه‌ای از واحدهای دولتی و بخش خصوصی برای مقابله با آفندها در کارگروه ما قرار دارند که پیش‌بینی مصارف انبارها جزو اهداف اصلی است.

امین زاده با ابراز تاسف از اینکه برخی شایعات شوک به جامعه وارد می‌کنند، ادامه داد: در حالیکه اصلا ما مشکلی به نام نان نداشتیم که در سطح استان پخش شده بود و حتی می‌توان اذعان کرد که همه اقلام عمومی در انبارها موجود است و هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص نداریم.

وی گفت: در جریان شیوع کرونا انبارهای کالاهای اساسی در استان شارژ شده و نگهداری انبارها بر طبق استانداردها رعایت شده و مشکلی از قبیل عرضه کالا نداریم.

امین زاده با تاکید بر اینکه نگهداری اقلام، استاندارد فرآیند مخصوص به خود دارد، افزود: با نگهداری و رعایت این استانداردها جلوی هرگونه مشکل از قبیل اتفاقات مشابه لبنان گرفته می شود، به طوری که حتی برای اینکه برخی اقلام را نمی‌توان نگه داشت، از این‌رو مجوز صادرات دادیم.   

 وی یادآوری کرد: در حال حاضر رصد لازم برای اطلاع از وضعیت کالاهای مختلف را در دست داریم و می‌دانیم که فلان کالا در کجا و چه مقدار وجود دارد. 

امین‌زاده اضافه کرد: در موضوع پدافند غیرعامل پیش‌بینی‌های لازم از جمله مقابله با حملات سایبری و نشر اخبار کذب، پایش انرژی برای شناسایی محلات حادثه‌ خیز و انبارهای خطرناک، تجهیز انبارها به دوربین و تجهیزات ایمنی در آذربایجان شرقی انجام گرفته است. 

وی با اشاره به شعار هفته پدافند غیرعامل تحت عنوان  «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت‌انگیز و ایران قوی»، گفت:  انتخاب این شعار هوشمندانه است زیرا کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه ما را به سمتی سوق داده است تا با مقاومت فعال و تاب‌آوری حیرت‌انگیز به ایران قوی برسیم. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، توسعه صادرات غیرنفتی استان با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های شدید و نیز جلوگیری از انتقالات ارز و محدودیت‌های مرزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این حال ۳۰ درصد از برنامه پیش‌بینی کشور جلوتر هستیم.

امین زاده افزود: تعطیلی بخش تولید به علت کرونا در واحدهای تولیدی استان  نداریم و در این شرایط خاص یکهزار و  ۵۰۰ واحد تولیدی راکد در سطح کشور تکلیف شدند که از این تعداد ۱۰۵ واحد برای آذربایجان‌شرقی تعیین شده است که در ۶ ماهه امسال تعداد ۳۷ شرکت محدوده شهرهای صنعتی و ۱۲ شرکت شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شده اند.  

وی اظهار داشت: یکی از افتخارات استان این است که واحدهایی که تولید آنها کمتر شده و افراد را آزاد کردند و در اختیار بیمه بیکاری استان قرار داده شدند، کمترین میزان در کشور بود.

امین زاده با بیان اینکه صادرات به دو روش از طریق واحد بازرگانی و خود شرکت و واحد تولیدی اتفاق می‌افتد، گفت: آمار دقیقی نمی‌توان در خصوص تعداد واحدهای تولیدی صادراتی ارایه کرد چون شرکتی در تبریز قرار دارد اما کالاهای خود را از مرز پاکستان صادر می‌کند. 

وی افزود: ترخیص کالاهای اساسی براساس استراتژیک کشوری انجام می‌گیرد و با هماهنگی‌های لازم برخی کالاها را برای رفع نیاز مواد اولیه کارخانه‌ها ترخیص می‌کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا