دهمین جشنواره گل‌محمدی در اسکو برگزار می‌شود
دهمین جشنواره گل‌محمدی در اسکو برگزار می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی اسکو گفت: دهمین جشنواره برداشت گل ‌محمدی دامنه‌های سهند در اسکو برگزار می‌شود.

رضا انوری در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اعلام این مطلب، گفت: چند سال است که جشنواره گل محمدی به صورت مرتب در شهرستان اسکو که دو روستای گنبرف و عنصرود به عنوان قطب تولید این گل در آن واقع شده‌اند، برگزار می‌شود و امسال نیز دهمین دوره جشنواره برداشت گل محمدی دوشنبه، ۱۳ تیر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در دامنه‌های بکر، سرسبز و زیبای سهند در روستای عنصرود اسکو برگزار خواهد شد.

وی افزود: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه سطح زیر کشت باغات گل و گیاهان دارویی، ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه سرمایه گذاری در دو بخش کشاورزی و گردشگری و اشتغالزایی در شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره گل محمدی کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های کمی و کیفی منطقه در دو حوزه کشاورزی و گردشگری ارتقا یابد و زمینه برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی در این حوزه فراهم شود.

انوری با اشاره به تفاوت جشنواره امسال با دوره‌های گذشته، ابراز کرد: هدف ما برگزاری باشکوه‌تر این جشنواره در سالجاری است چرا که مقدمات ثبت ملی این جشنواره فراهم شده و در حال برنامه ریزی برای ثبت ملی این جشنواره شهرستانی هستیم.

وی دیگر اهداف برگزاری جشنواره را برشمرد و خاطرنشان کرد: آشنایی هرچه بیشتر سرمایه گذاران با مزیت‌های اقتصادی منطقه، تشویق کشاورزان به توسعه سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل نیاز آبی کمتر و امکان کشت در شیب‌های تند، دستیابی به تکنولوژی فرآوری مشتقات عصاره گل محمدی و گیاهان دارویی و استقرار تکنولوژی جایگزین برای گلاب گیری سنتی از دیگر اهداف مهم جشنواره گل محمدی است.

انوری افزود: در این جشنواره علاوه بر تجلیل از کشاورزان و تولیدکنندگان این عرصه، نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی، هنری و صنایع دستی نیز در آن برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره این بود که ۵۰ عکاس از آذربایجان شرقی برداشت گل محمدی از مزارع بارور شهرستان اسکو را عکاسی کردند.

وی افزود: در این تور عکاسی، عکاسان از صحنه‌های مختلف برداشت و نحوه عرضه گل محمدی لحظه‌های به یاد ماندنی را ثبت کردند و از هر عکاس پنج عکس و در مجموع ۲۵۰ عکس به مسابقه تور عکاسی جشنواره گل محمدی اسکو راه یافت.

انوری یادآور شد: در روز برگزاری جشنواره سه نفر از برگزیدگان تور عکاسی برداشت گل محمدی اسکو تجلیل می‌شوند.

وی اضافه کرد: نشست علمی ویژگی‌ها و فواید گل محمدی نیز با حضور اساتید دانشگاه و مسئولان سازمان جهادکشاورزی و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد. این نشست علمی با هدف دانش بنیان کردن تولید گل محمدی و فراورده‌های آن برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی اسکو با اشاره به این‌که شهرستان اسکو در تولید گل محمدی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در شهرستان اسکو ۷۳۰ هکتار است که از این میزان ۵۵ هکتار آن غیر بارور است و ۶۷۵ بارور است. متوسط عملکرد گل محمدی در شهرستان اسکو ۳٫۴ تن در هکتار است این در حالی است که متوسط عمکلرد کشور ۲٫۵ هکتار است و در سال قبل میزان تولید این محصول ۲۳۰۰ تن بوده است. 

انوری افزود: عملکرد کشور بلغارستان از ما بالاتر است و به ۴٫۵ تن در هکتار می‌رسد است و این نشان ی‌دهد که باید علم و دانش وارد مزرعه شود. 

وی بیان کرد: اگر ما به کشاورزی اهمیت دهیم هیچوقت مهاجرت نخواهیم داشت بلکه شاهد مهاجرت معکوس نیز خواهیم بود. 

به گزارش نهال امید ، مدیر جهاد کشاورزی اسکو تاکید کرد: تلاش داریم که در مورد گل محمدی، خام‌فروشی را کم کنیم و ارزش افزوده را زیاد و زنجیره تولید را کامل کنیم تا در نهایت بهره بردارهایمان در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند و شاهد باشیم که کشاورزی امان پیشرفت کرده باشد.